کد خبر: ۳۵۳۶۳۰
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
0
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازارهای دیگر مثل مسکن و ارز جذابیتی برای جذب پول ندارند، تصریح کرد: بنابراین پول به سمت بازار بورس بیاید و همه ارکان هم متوجه این موضوع شده اند که اگر منابع به سمت بورس منتقل شود، شاهد کمترین تورم در سطح جامعه خواهیم بود و به صورت تجربی و عینی این موضوع را دیده و لمس کرده اند.

انتقال نقدینگی به بورس تورم حداقلی را به دنبال دارد/ صنایع سودآور برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

 

به گزارش پول نیوز، ناصر کشاورز در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: شواهد و قرائن موجود نشان می دهد در آینده ای که در پیش روی ما قرار دارد، منابع به سمت بورس خواهد آمد، اما نه به آن شدت و این انتقال منابع به صورت کنترل شده خواهد بود. در حال حاضر هم در بازار یک کنترل درون سیستمی وجود دارد و به دلیل اینکه مردم مارگزیده شده اند، با احتیاط بیشتری وارد این حوزه می شوند.

کشاورز یادآور شد: اما به نظر می رسد تا پایان سال 1400 بازار بورس با یک شیب نسبتا خوبی و نه به آن صورت هیجانی، با پایداری شاخص فعلی به سمت مثبت حرکت خواهد کرد و رشد قابل توجیه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه برای انتقال نقدینگی به بازار سرمایه دولت جدید باید چه اقداماتی انجام دهد، گفت: اولین بحث ایجاد انضباط در سیستم بانکی است و همچنین کنترل نقدینگی در سیستم بانکی لازم است. اگر یک سیستمی را به کار بگیرند که در عین اینکه انقباضی نباشد، انبساطی هم نباشد و بیشتر منظم و منضبط باشد و کاهش نرخ بهره بانکی را در دستور کار قرار دهند و در کنار آن سیستم های مالیاتی که منجر به مشوق های اقتصادی شود.

کشاورز در این راستا تشریح کرد: یعنی مالیات به سمت کسانی برود که به نوعی دارایی هایی مثل ملک و حتی سپرده های بانکی را احتکار می کنند. چون لزومی ندارد کسی منابعی را که حاصل عدم مصرف بوده است، در سیستم بانکی وارد کند و ضمن اینکه به او پاداش می دهند، مالیات هم از او نمی گیرند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ بهره بانکی بخش های تولید و کسب و کار را فلج کرده است، گفت: نرخ بهره بانکی باعث رشد نقدینگی و تورم شده است، لذا دولت در برنامه های خود کاهش نرخ بهره بانکی را باید لحاظ کند.

وی تاکید کرد: دولت می تواند با اجرای سیاست هایی از قبیل برقراری و ایجاد انضباط مالی در کل دولت، کاهش نرخ بهره بانکی، اعمال مالیات بر روی برخی منابع مثل املاک مازاد، به راحتی می تواند منابع لازم را از طریق بازار سرمایه برای سرمایه گذاری بخش تولید فراهم کند و مسلما این سرمایه گذاری باعث رشد درآمد ناخالص ملی می شود و نتایج بسیار مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بورس همچنین در پاسخ به اینکه چه صنایعی را جهت خرید سهام در بورس به مردم پیشنهاد می کنید، گفت: توصیه ما به مردم خرید سهام از صنایع معدنی، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و صنایعی است که کشور ما به لحاظ منابع طبیعی در اختیار دارد. این صنایع از پتانسیل بالا و نیز از تولید پایدار و سودآوری پایداری برخوردارند.

وی همچنین در ارزیابی خود از وضعیت بازار بورس گفت: اخیرا شاهد یک افت در بازار سرمایه بودیم که با ریزش قیمت ها همراه بود و انتخابات ریاست جمهوری و برجام هم در این زمینه دخیل بود که فعلا هم نتایج آنها نامشخص است. چون هنوز برنامه های دولت جدید و اعضای کابینه مشخص نشده و در عین حال نحوه برخورد آنها با پرونده برجام نیز مشخص نشده است که در چه مسیری قرار است پیش برود و نتایجی هم که قرار است از اتفاقات به دست بیاید، نامشخص است.

وی ادامه داد: اما قدر مسلم یکدست شدن سه قوه مجریه و مقننه و قضاییه و دیگر ارکان ها الزامی است و دیگر بهانه ای ندارند که مسائل را توجیه کنند. لذا برآورد من این است که اگر دولت یکی دو متغیر خوب پیش بینی کند، می تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصاد شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: