May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۵۱۷
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
رویترز تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین باز نخواهد گشت و دور بعدی مذاکرات توافق برجام تا اواسط ماه اوت آغاز نخواهد شد.
اسرائیل به دنبال مقابله با برنامه اتمی ایران
به گزارش پول نیوز، آغاز دور جدید مذاکرات از نیمه دوم ماه آگوست، معرفی کابینه جدید در لبنان، ادامه مذاکرات به رغم طرح ادعا‌های جدید، درخواست بودجه بیشتر برای مقابله با ایران، انتقاد جورج بوش نسبت به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، آغاز مرحله آزمایشی یورو دیجیتال، نگرانی از طرحی زیست محیطی اروپا، انتظار افزایش تورم در ایالات متحده و کاهش قیمت نفت در پی توافق اولیه عربستان و امارات سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

آغاز دور جدید مذاکرات از نیمه دوم آگوست
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیپلماتیک در آمریکا که نامش فاش نشده ادعا کرده جمهوری اسلامی به مقام‌های اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکرات هسته‌ای ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام به وین باز نخواهد گشت و بر این اساس دور بعدی مذاکرات توافق برجام تا اواسط ماه اوت آغاز نخواهد شد. نیک شیفرین، خبرنگار دیپلماتیک شبکه پی‌بی‌اس هم به نقل از یک مقام ارشد دولتی این موضوع را گزارش کرده است. روز گذشته بلومبرگ هم از قول منابعی گزارش داد که مذاکرات برجام احتمالا حدود یک ماه دیگر از سر گرفته می‌شود.



از سوی دیگر هم پالتیکو از جلسه محرمانه سناتور‌های آمریکایی با آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه درباره ایران خبر داده که در آن درباره ابعاد دیپلماسی هسته‌ای با تهران اظهار بدبینی شده است. یک مقام آمریکایی - که نامش فاش نشد - به این نشریه گفته پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران همچنان یکی از نگرانی‌ها و اهداف بسیار مهم و فوری ایالات متحده است. پالتیکو به نقل از باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم نوشته که به‌نظر می‌رسد که به این زودی‌ها توافق با ایران حاصل شود.

ادامه مذاکرات به رغم طرح ادعا‌های جدید
به گزارش بلومبرگ، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی پیرامون اتهام طرح ربودن یک خبرنگار و تاثیر این اتفاق بر مذاکرات احیای برجام مدعی شد آمریکا ایران را به‌عنوان بازیگری مناسب در جهان ارزیابی نکرده، اما با توجه به منافع آمریکا، این کشور مذاکرات هسته‌ای با ایران را ادامه می‌دهد.


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در نشست خبری خود در واکنش به این ادعا گفت که نگرانی فوری ایالات متحده محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. او تاکید کرد که ایالات متحده به چالش‌های دیگر با ایران رسیدگی خواهد کرد. به گفته او بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مواضع واشنگتن را در قبال سایر چالش‌ها آفرینی‌های ایران بهبود می‌بخشد. هر اندازه برنامه هسته‌ای ایران از کنترل خارج شود به همان اندازه پیچیدگی و دشواری سایر چالش‌ها با ایران افزایش می‌یابد. توافق هسته‌ای هنگامی که اجرا می‌شد موفق بود و به همین خاطر ما تلاش می‌کنیم روند پایبندی متقابل به آن را احیا کنیم.

درخواست بودجه بیشتر برای مقابله با ایران
کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل گزارش داده ارتش اسرائیل خواستار افزایش بودجه خود به منظور آمادگی برای مقابله احتمالی با برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران شده است. درخواست ارتش همزمان با مذاکرات اولیه برای تدوین لایحه بودجه این کشور مطرح شده و از دولت خواسته است که چند میلیارد شِکِل به بودجه ارتش اضافه کند. به گزارش کانال ۱۱، اسرائیل خود را برای این احتمال که مذاکرات ایران و آمریکا در وین به نتیجه نرسد، آماده می‌کند.



بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، نیز خواستار افزایش آمادگی اسرائیل برای سناریوی احتمالی پیشرفت در برنامه اتمی ایران شده است. گانتس در سخنرانی در کالج نظامی گفت که اسرائیل در چنین شرایطی چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه خود را از نظر نظامی تقویت کند و با تکیه بر سرمایه انسانی خود، توانایی‌ها و برنامه‌هایش را با یکدیگر تطبیق دهد. او همچنین خواهان آن شد که اسرائیل برتری نظامی خود را در منطقه حفظ کند.

هم چنین بر اساس گزارش برخی مقام‌های امنیتی این کشور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین، را متهم می‌کنند که به رغم اظهارات تند علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی، چندان به نیاز‌های نظامی اسرائیل برای رویارویی احتمالی با ایران توجه نکرد. برخی مقام‌های نظامی اسرائیل گفته‌اند که در صورت وقوع چنین رویارویی، اسرائیل باید از ماه‌ها پیشتر برای آن آمادگی داشته باشد تا بتواند جلوی رسیدن ایران به نقطه گریز اتمی را بگیرد. برخی مقام‌های امنیتی اسرائیل نیز گفته‌اند که نگرانی آن‌ها این است که چنین آمادگی وجود نداشته باشد و سخنان اسرائیل عملا به تهدیدی توخالی تبدیل شود.

انتقاد جورج بوش نسبت بهخروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان
جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با دویچه‌وله خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان را یک اشتباه توصیف کرده است. بوش گفته که با خروج این نیرو‌ها غیرنظامیان در افغانستان در معرض کشتار گروه طالبان قرار خواهند گرفت.



رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا همچنین افزوده است که زنان و دختران دچار آسیب‌های غیرقابل بیان خواهند شد. بوش همچنین از در معرض خطر قرار گرفتن مترجمان و همکاران افغان نیرو‌های خارجی ابراز نگرانی کرده است. او اضافه کرده که به اعتقاد او آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم احساس مشابهی نسبت به این مسئله دارد.

این در حالی است که روز گذشته بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جریان یک نشست خبری در ژنو، درباره یک بحران انسانی قریب‌الوقوع در افغانستان در پی افزایش درگیری‌ها و آوارگی شمار بیشتری از غیرنظامیان هشدار داد. به گفتۀ او برآورد می‌شود که از ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۲۷۰ هزار نفر در داخل این کشور به دلیل خشونت‌ها و ناامنی‌ها آواره شده باشند؛ رقمی که شمار کل آوارگان افغانستان را به بیش از ۳.۵ میلیون نفر می‌رساند.


به گزارش یورونیوز، با چراغ سبز روز چهارشنبه بانک مرکزی اروپا، پروژه عرضه یورو دیجیتال وارد مرحله ارزیابی و آزمایش شد. همزمان با کاهش استفاده از پول نقد در پی همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش محدودیت‌های بانک‌های مرکزی جهان برای معاملات رمزارز‌هایی همچون بیت‌کوین که سرازیری قیمت آن‌ها چندی است که آغاز شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: