May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۵۹۸
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
0
بحث این هفته کلاب‌هاوس خبرآنلاین به موضوع دلایل مخالفت برخی با افزایش حقوق بازنشستگان اختصاص یافت.
برخی زورشان تنها به بازنشستگان می‌رسد
به گزارش پول نیوز، افزایش حقوق بازنشستگان با استناد به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق آنها، حالا مخالفان پر و پاقرصی دارد. برخی از مخالفان معتقدند افزایش حقوق بازنشستگان زمینه را برای رشد دوباره تورم مهیا کرده و در نتیجه تاثیر این افزایش به سرعت از میان خواهد رفت، در مقابل عده‌ای نیز دولت را متهم به اجرای اقدامی غیر قانونی در این راستا کرده و می‌پرسند چرا در آخرین ماه‌های حضور دولت چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

 محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص توضیح داده است که بعد از ۱۴ سال همسان سازی حقوق بازنشستگان در دو مرحله به اجرا درآمد و بخشی از مشکلات زندگی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رفع شد، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله است.

در نشست کلاب‌هاوس خبرآنلاین، با عنوان اینکه چرا برخی با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند؟ موافقان و مخالفان به بیان دلایل خود اقدام کردند. در این نشست که با حضور جمعی از علاقمندان این حوزه برگزار شد، مهدی پازوکی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزایش حقوق بازنشستگان را ضرورتی انکارناپذیر دانست.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افزایش بودجه‌های غیرمنطقی برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها، گفت: این افزایش بودجه غیرمنطقی روی تورم اثر زیادی دارد، عده‌ای تنها زورشان به بازنشستگان رسیده است.

وی با اشاره به این‌که در طول ۱۶ سال گذشته اقتصاد ایران متاسفانه با بی‌انضباطی دست در گریبان بوده است، اظهار داشت: باید برای راهگشایی در اقتصاد کشور، نظم و سلامت به آن بازگردانده شود. با در پیش گرفتن انضباط پولی و مالی می‌توان انضباط اقتصادی را به اقتصاد ایران بازگرداند.

او افزود: مخالفان افزایش حقوق بازنشستگان که می‌گویند این افزایش حقوق‌ها سبب افزایش تورم می‌شود، باید به خاطر داشته باشند که تنها این موضوع سبب افزایش تورم نمی‌شود و عوامل بسیار مهم‌تر و تاثیرگذارتری در افرایش تورم در کشور وجود دارد.

پازوکی در ادامه با خطاب قراردادن مخالفان افزایش حقوق بازنشستگان گفت: حقوق بسیاری از شاغلان طی سالیان گذشته بیش از دو برابر افزایش‌یافته است. با چه مبنایی نباید بازنشستگان محترم یا معلمین عزیز حقوقشان به همین نسبت افزایش پیدا کند؟

پازوکی یک‌بار دیگر مخالفان افزایش حقوق بازنشستگان را خطاب قرارداد و گفت: اگر در پی یافتن محل‌های تخصیص غیرقابل‌قبول هستید، به بودجه‌هایی که در قانون بودجه سال جاری به بسیاری از دستگاه‌ها، ارگان‌ها و مراکز اختصاص‌یافته نگاهی بیندازید.

او با اشاره به این‌که ذکر نمونه‌هایی از این موضوع خالی از لطف نیست افزود: مثلا در رابطه با بودجه مجلس شورای اسلامی، سال گذشته بودجه این نهاد ۵۷۱ میلیارد تومان بوده است، در لایحه دولت برای سال ۱۴۰۰ رقم ۶۳۲ میلیارد تومان پیشنهاد شد و درنهایت در قانون مصوب مجلس این رقم به ۹۹۱ میلیارد تومان افزایش‌یافته است و این یعنی بیش از ۶۰ درصد افزایش. همین موضوع در رابطه با سایر نهاد‌ها صدق می‌کند، سئوال اینجاست که این افزایش بودجه‌های غیرمنطقی آیا اثری بر افزایش تورم در ایران ندارد، حتما دارد، ولی عده‌ای تنها زورشان به بازنشستگان رسیده است.

اقدامات دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان قانونی است؟

مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: مجلس تا کنون هیچ در باغ سبزی برای تصویب لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نشان نداده این در حالی است که در صحبت‌های نمایندگان مطالبی، چون حمایت از اقشار آسیب پذیر و حمایت از بازنشستگان به کرات دیده می‌شود.

نسرین وزیری، در کلاب هاوس خبرآنلاین که با موضوع " چرا عده‌ای با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف‌اند " برگزار شده بود گفت: در فضای رسانه‌ای و منتقدانه هستند کسانی که مخالف افزایش حقوق بازنشستگان‌اند و دولت را متهم می‌کنند به اینکه در حال انجام کاری غیرقانونی است و به نوبه‌ای به انتظارات دامن می‌زند.

وی در ادامه افزود: بنده در پاسخ به این ادعا‌های مطرح شده می‌توانم بگویم که این کار به هیچ وجه غیر قانونی نیست بلکه براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ است؛ براساس بند "و" تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ دولت مکلف به تادیه بدهی‌های خود به صندوق‌های بازنشستگی شده بود و براساس همین امر متناسب سازی حقوق بازنشستگان کلید خورد.

منبع: خبر انلاین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: