April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد؛
کد خبر: ۳۵۹۴۹۴
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
بالا رفتن برخی از مصالح ساختمانی بخصوص سیمان نمی‌تواند تاثیر جدی بر قیمت مسکن داشته باشد زیرا بیشتر هزینه ساختمان ناشی از قیمت زمین است.

عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت مسکن

محسن فلکی، کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص تاثیر گرانی مصالح ساختمانی بر مسکن، توضیح داد: افزايش نامتعارف قيمت سیمان ناشي از قطعي برق و دلال بازي بود كه براي مقطعي در دوماه گذشته به وجود آمد كه خوشبختانه تا حدي كاهش پيدا كرد.

وی با اشاره به دلیل واقعی بالا رفتن قیمت مسکن اظهار کرد: بالا رفتن برخی از مصالح ساختمانی بخصوص سیمان نميتواند تاثير جدي بر قيمت مسكن داشته باشد زيرا بيشتر هزينه ساختمان ناشي از قيمت زمين است نه قيمت سيمان.

فلکی درباره راه حل کاهش قیمت کالای اساسی عنوان کرد: اين حركتي كه برای کاهش قیمت سيمان اتفاق افتاد در اصل مي تواند سرمشق یا الگویی براي تمام افزايش هاي خارج از عرف در نظر گرفت كه با حذف دلالان و مديريت جامع ميتواند قیمت ها را به نفع مردم مدیریت شود.

معضل مسکن در ایران به یکی از قدیمی‌ترین معضلات مردم و کشور تبدیل شده و در سال ۹۹ هم شاهد رکوردشکنی‌های متعدد در این بخش بودیم. کارشناسان با پیش بینی رکود سنگین بدون شوک تورمی برای ۱۴۰۰، راه حل این معضل را در اصلاح مالیات زمین و مسکن می‌بینند.

در گذشته افراد، در سال های ابتدایی شاغل شدن امکان خریداری مسکن و خانه دار شدن را داشتند اما امروزه حتی در سنین میانسالی هم این امر تحقق پیدا نمی کند. این روزها سهم هزینه های مسکن در مخارج خانوار بسیار افزایش یافته و افراد ناچارند از صرف هزینه بر روی کالاها و خدمات دیگر مورد نیاز خود چشم پوشی کنند که این امر منجر به کاهش رفاه آن ها می گردد؛ این مسئله در شهرهای بزرگتر با اجاره بهای سنگین تر مسکن، نمود بیشتری دارد.

حجم بالای نقدینگی و عدم کنترل آن، از سوی مسئولان بعنوان علت اصلی نوسانات، جهش‌های قیمتی و التهابات اخیر در بازار‌های ارز، سکه، خودرو و مسکن معرفی شده است. از طرفی طی گزارش‌های متعدد مرکز پژوهش‌های مجلس و اتاق بازرگانی در مورد پایش فضای کسب و کار، مهم‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و کمبود نقدینگی عنوان شده است.
کاهش قدرت خرید مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی، سهم هزینه‌ای مسکن در سبد خانوار به رقمی حدود ۳۵.۵ درصد رسیده است. همچنین شاخص دسترسی به مسکن شهری برای یک واحد با ذخیره تمام حقوق سالانه خانوار در سال ۱۳۷۱، معادل ۶ سال بوده که این شاخص در سال ۱۳۹۴ به ۱۰.۳ رسیده است. دوره انتظار تأمین مسکن نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ به طوری که در سال ۹۴ به ۳۱ سال رسیده است. اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد طول دوره انتظار برای خرید خانه ۷۵ متری در شهر تهران و با فرض ثبات قیمت در سال‌های آینده به ۵۶ سال افزایش یافته است؛ در حالی که این عدد در سایر کشور‌ها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین ۹ تا ۲۰ سال است.

بر اساس گزارش طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی، در چنین وضعیتی که رشد قیمت خانه از رشد درآمد خانوار بیشتر است، خانوار‌های سه دهک اول و بخشی از خانوار‌های دهک چهارم حتی با افزایش وام هم نمی‌توانند نیاز خود را برطرف کنند.

طولانی شدن پروانه ساخت و ساز روی قیمت‌ها اثر دارد البته ماجرای زمین شهری هم می‌توان در این راستا مدنظر قرار گرفت، زمین، جزء اصلی و لاینفك مسكن است، اگر زمین با كاربری مسكونی نباشد و یا كم باشد و یا پیدا كردن آن مشكل باشد طبیعی است كه قیمت آن گران و گران تر می شود.
از سوی دیگر چنانچه قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص آهن و سیمان گران باشد، گران تر هم می شود و قیمت مسكن را بالا می برد.

ساخت و ساز در كشور ما هنوز سنتی است و لذا به شدت تابع نیروی انسانی است. اگر دستمزدها به هر دلیل گران شود و یا مثلا كارگر ساختمانی كم شود و یا دستمزد یك كار عمده مثل آهنگری بالا رود قیمت ساختمان را تغییر می دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: