April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با پول نیوز مطرح شد:
کد خبر: ۳۶۰۲۲۸
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
0
یک کارشناس بورس بیان کرد: شوک های متعدد اخبار انتصابات، پیش بینی های کوتاه مدت یک هفته ای را هم دچار انحراف زیادی کرده است.
بورس تابع شایعات خبری است!
مهدی قلی پور کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار پول نیوز، در خصوص دلایل شوک بورس گفت: شوک‌های متعدد خبری پیش بینی‌های کوتاه مدت یک هفته‌ای را هم دچار انحراف زیادی کرده است.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رفت هفته گذشته بعد از اتفاقات و شوک‌های خبری دو هفته قبل تر، شاهد بازگشت ثبات به بازار باشیم، ولی دو شوک متوالی هفته گذشته را هم منفی کرد.
 
قلی پور با اشاره به خبر انتصاب طیب نیا و تاثیر آن بر بورس عنوان کرد: شوک خبری انتصاب دکتر طیب نیا به ریاست بانک مرکزی که سیاست عملگرایانه ضد تورمی با احتمال اتخاذ سیاست‌هایی مثل رشد نرخ بهره دو روز اول هفته را منفی کرد.
 
این کارشناس در خصوص تکذیب همان خبر اذعان داشت: با تکذیب این انتصاب، می‌رفت بازار جان بگیرد، ولی اعلام بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری بزرگترین هلدینگ املاک و مستغلات چین، اورگراند، و سیاست این شرکت مبنی بر فروش املاک برای بازپرداخت بدهی، نه تنها پیش بینی‌ها را به سمت ترکیدن حباب بازار املاک چین برد، بلکه قیمت‌های جهانی بویژه سنگ آهن و فولاد به عنوان ماده اولیه مهم در صنعت ساختمان را به پایین کشید و بازار کامودیتی محور سرمایه با خروج سه هزار هفتصد میلیارد تومان مواجه کرد.
 
وی اظهار داشت: البته برخی معتقدند این اعلام بدهی اورگراند، دلیلی سیاسی برای گوشمالی دادن غربی‌ها پس از توافق آکوس بود تا حواسشان باشد که چین می‌تواند اقتصادهایشان را به رکود ببرد.
 
قلی پور درباره افت ۶ درصدی شاخص کل بورس اعلام کرد: افت ۶ درصدی شاخص کل، افت ده درصدی حجم معاملات و خروج شدید نقدینگی بازاری ناامید کننده را برای سرمایه گذاران رقم زد.
 
وی در پایان تاکید داشت: با بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و رشد ارز‌های خارجی، بهانه‌ای برای ریزش در هفته بعد وجود ندارد. البته اگر شوک جدیدی مثل توافق اولیه نمایندگان ایران در سازمان ملل با غربی‌ها به بازار ارز وارد نشود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: