کد خبر: ۳۶۰۲۳۵
۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
0
عضویت ایران در سازمان این ظرفیت را ایجاد می‌کند که روابط دوجانبه خود را با تک تک اعضا تقویت نماید و از ظرفیت‌های اقتصادی و... این کشور‌ها بهره‌مند شود.
عضویت ایران در سازمان شانگهای فواید بسیاری دارد
نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های همزمان با بیستمین سالگرد تأسیس این سازمان روز جمعه ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان آغاز و در این نشست جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم این سازمان منطقه‌ای درآمد.
 
عضویت ایران در سازمان این ظرفیت را ایجاد می‌کند که روابط دوجانبه خود را با تک تک اعضا تقویت نماید و از ظرفیت‌های اقتصادی و... این کشور‌ها بهره‌مند شود. امضای اسناد دوجانبه در اجلاس اخیر در همین راستا انجام گرفت. مثال برجسته آن نیز تاجیکستان بود که با امضای چندین قرارداد، فصل جدید در روابط با این کشور ایجاد شد که در سال‌های اخیر کمی تیره شده بود.

یکی از مزایای عضویت ایران بحث‌های منطقه‌ای است. ایران در بزرگ‌ترین سازمان منطقه‌ای عضو شده که نظیر و شبیه سازمان «آ. سه. آن» است و نکته مهم این است که هیچ دولت غربی در آن عضویت ندارد و این مسئله‌ای است که می‌تواند ظرفیت‌های قابل توجهی به ویژه در زمینه اقتصادی برای ایران ایجاد نماید.

عضویت ایران در شانگ‌های این فرصت را در اختیار ایران قرار می‌دهد که از ظرفیت چین و روسیه در همه حوزه‌ها از جمله پرونده هسته‌ای یا قطعنامه‌های شورای امنیت نهایت بهره را ببرد. همچنین عضویت ایران در شرایط تحریمی شدید غرب و عدم امتیازدهی ایران یک دستاورد سیاسی بزرگ برای استفاده در مواجهه آتی ایران با غرب خواهد بود.

عضویت ایران می‌تواند بستری ایجاد نماید تا ایران در فضای مناسب‌تری بحث قرارداد ۲۵ ساله با چین را پیگیری و دنبال نماید.

با توجه به این‌که دستورکار اصلی سازمان مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و قاچاق انسان است و این‌ها موضوعاتی است که ایران در آن‌ها از توان بسیار خوبی برخوردار است، لذا می‌توان از این ظرفیت در راستای برنامه‌های سازمان و پیشبرد اهداف و منافع کشور در دیگر زمینه‌ها نهایت استفاده را برد.
 
 
در همین رابطه علی مروی کارشناس اقتصادی در گفتگو با پول نیوز گفت: درباره مزایای بانکی و اقتصادی پیمان شانگ‌های گفت: ماهیت پیمان شانگ‌های امنیتی بود و پس از آنکه به سازمان تبدیل شد، انجام کار اقتصادی را هم مورد توجه قرار داد، ولی تا الان در این سازمان کار اقتصادی دسته جمعی و چندجانبه آنچنانی صورت نگرفته و کشور‌های عضو با هم در رابطه هستند و دوجانبه کار انجام می‌دهند، در هر صورت همکاری‌های اقتصادی در صورت ساماندهی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: صحبت مبادلات بین ارز‌های کشور‌های دیگر چند سال است که مطرح می‌شود و در صورتی که این کار تسهیل شود، امکان روی دادن این اتفاق وجود دارد، متن‌ها باید درباره مباحثی مانند نرخ برابری که تحت تاثیر دلار قرار دارد و مسئله مهمی هم به حساب می‌آید به نتیجه درستی دست یافت.

این کارشناس عنوان کرد: تهاتر راهی است که این کشور‌ها برای تضعیف نقش دلار گرچه در اقتصاد امروز کمرنگ شده، اما استفاده می‌کنند تا شاید بتوان از طریق آن دست به کاری زد. در هر صورت موانع موجود باید برداشته شود تا مسیر صادرات تسهیل‌تر از اکنون پیش برود.

وی ابراز کرد: عضویت در سازمان شانگ‌های برای ایران یک فرصت به حساب می‌آید و برای استفاده از این فرصت باید توازن در سیاست خارجی را مورد توجه قرار گیرد تا دست ایران در بازی‌های سیاست خارجی باز باشد.

مروی خاطرنشان کرد: کشور‌های اروپایی برای تبدیل به اتحادیه شدن مراحل مختلفی را طی کردند و این کار چندین سال طول کشید، دستیابی به واحد پول مشترک هم به همین شکل پیش رفت. آن هم پس از تشکیل اتحادیه اروپا به وجود آمد و با وجود همگرا بودن کشور‌ها با یکدیگر باز هم زمان برد. کشور‌هایی در سازمان شانگ‌های حضور دارند که اساسا به دلیل وجود اقتصاد ضعیف ورود پیدا کردند و از سر اجبار است، اما با تمام این‌ها با وجود نیاز به صرف زمان، گرچه برخی آن را بعید می‌شمارند، ولی غیرممکن نیست.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: