April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۰۷۹۰
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
0
نوسان قیمت محصولاتی کشاورزی در ماه های گذشته به دلیل مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی بلند مدت است.
دستهای پشت پرده افزایش قیمت ها چه کسانی هستند؟/ نوسان بازار به نفع چه کسانی است؟
اوایل شیوع کرونا، قیمت زنجبیل، سیر و چوب دارچین سر به فلک گذاشت. به این دلیل که دهان به دهان چرخید که این گیاهان دارویی، اکسیر حیات‌بخش بیماران مبتلا به کروناست. کمی بعد از آن، ماجرا سر هر کیلو پرتقال، هر بسته ویتامین C و ... هم تکرار شد. حالا نوبت هویج و سیب است. قیمت هر کیلو هویج از قیمت دلار و موز هم جلو زده و حالا قیمت سیب هم در حال جهش ناگهانی است، اما واقعا هویج و سیب تا این اندازه در درمان کرونا یا جلوگیری از ابتلا به آن تاثیر دارند که قیمت هر کیلوگرم هویج به ۳۰ هزار تومان برسد؟!

نوسان قیمت محصولاتی کشاورزی در ماه‌های گذشته به دلیل مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی بلند مدت است. به این معنا که وقتی محصولی را صادر میکنند در بازار داخلی کم می‌آید و وقتی صادر نمیکنند مازاد می‌آید. در این بین کشاورز ضرر میکند. قیمت بحث هویچ که در مقطعی از زمان تا مرز ۳۰ هزار رفت در حالی که در چند ماه گذشته و یا در سال‌های گذشته هویج بعنوان یکی از سبزیجاتی بوده است که مورد توجه زیادی به خود ندیده بود که با شیوع برخی خبر‌هایی از قبیل مفید بودن در مقابل بیماری کرونا قیمت آن با سرعت نور رو به صعود گذاشت و با قیمت میوه وارداتی همچون موز برابری میکرد.

بطور مثال در فصل بهار با افت قیمت محصولاتی مانند پیاز در روز‌های اخیر به دلیل مدیریت ناصحیح و عدم برنامه ریزی بلند مدت است. به این معنا که وقتی محصولی را صادر میکنند در بازار داخلی کم می‌آید و وقتی صادر نمیکنند مازاد می‌آید. در این بین کشاورز ضرر میکند. الان نیز بحث پیاز را داریم که حتی روی زمین با قیمت ۴۰۰ تومان هم از کشاورز خریداری نمیکنند و تمام زحمات‌شان هدر رفته است.

پای علل مختلفی در میان است
 
برخی دلیل این گرانی را عدم تناسب عرضه و تقاضای هویج در بازار، تعطیلی‌های پی در پی را دلایل اصلی گرانی هویج و نرسیدن به‌موقع آن به بازار مصرف اعلام می‌کنند و گروه سوم - که شاید معتبرترین دلیل همین باشد - توصیه به مصرف آب هویج و در کنار آب سیب برای درمان کرونا یا جلوگیری از ابتلا به آن می‌دانند.

هویج ۳۰هزار تومان!

به طور معمول قیمت هر کیلو هویج باید حداکثر تا ۹۰۰۰ تومان باشد، اما قیمت نارنجی خوش‌تراش تره‌بار تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که قیمت موز در مدت مشابه، بین ۲۵ هزار تا ۲۸ هزار تومان در نوسان بود و تا به دست مصرف کننده برسد بیشتر از مرز ۳۰ هزار تومان گذشته است. تلاش برای کاهش قیمت هویج، باعث شد قیمت این محصول با کاهش ۵۰۰۰ تومانی روبه‌رو شده و به ۲۵ هزار تومان برسد. اگرچه اعلام شده در بازار روز، قیمت هر کیلو هویج ۱۳ هزار تومان است، اما اغلب افراد بعد از مراجعه به بازار روز با جای خالی هویج مواجه شده یا با قیمتی غیر از این هویج را خریداری می‌کنند.
 
بیشتر بخوانید:

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران هفته گذشته اعلام کرد قیمت هویج روند کاهشی به خود گرفته است، ولی همچنان در بازار نوسان دارد. با سردترشدن هوا و به دست آمدن هویج مناطق دیگر قیمت‌ها کمتر هم خواهد شد؛ و اینکه چرا قیمت موز در بازار بالا رفته است، ملاک قیمت‌ها میدان مرکزی میوه و تره بار است. قیمت موز در میدان مرکزی به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است که در خرده فروشی‌ها بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد شد.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بارعلت گرانی هویج را در بازار در ماه گذشته چنین گفت؛ امسال بیش از ۷ تا ۸ میلیون تن سیب تولید شد که ازدیاد تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا تاثیری بر قیمت نداشت، اما با افزایش مصرف آب هویج و پایان عرضه محصول، قیمت افزایش یافته است و متاسفانه برخی مغازه داران با قیمت‌های بالاتر این محصول را عرضه می‌کنند.
 
چرا پرچم هویج بالا رفت؟

شکی نیست که هویج خوراکی مفیدی است، اما چرا پرچم هویج بالا رفت و دلیل این هیجان و نوسان قیمت چه بود؟

ویتامین A: انگار برای بعضی ناگهان کشف شد که هویج سرشار از ویتامین A و پیش‌ساز این ویتامین یعنی بتاکاروتن است. بله. این حرف کاملا درست است، اما این ویتامین - که البته در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است - فقط در هویج وجود ندارد. اسفناج، سیب‌زمینی، کلم بروکلی، انواع فلفل‌دلمه‌ای به‌ویژه فلفل قرمز، کدوتنبل، بستنی، گوشت مرغ، ماهی و لبنیات (اگر تب دارید شیر مصرف نکنید) سرشار از ویتامین A هستند.

فیبر: این ماده موجود در هویج می‌تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند، اما این ویژگی فقط منحصر به هویج نیست. از سوی دیگر افراد مبتلا به کرونا به دلیل اسهال و استفراغ و بی‌اشت‌هایی کمتر می‌توانند آبمیوه مصرف کنند. از دیگر خوراکی‌های حاوی فیبر می‌توان به انواع میوه و سبزی اشاره کرد.

هیدرات کربن: افت قند خون، ضعف عمومی، بی‌حالی و ناتوانی از عوارض کروناست؛ بنابراین باید با مصرف مقدار مناسبی از خوراکی‌های حاوی هیدرات کربن طبیعی، انرژی ازدست‌رفته را به افراد مبتلا به کرونا بازگرداند، اما فقط هویج حاوی هیدرات کربن طبیعی نیست. همه انواع میوه‌ها، غلات و حبوبات و سوپ و آش‌های سبک تهیه شده از آن‌ها نیز حاوی هیدرات کربن هستند.

آنتی‌اکسیدان: هویج حاوی ویتامین A است. این ویتامین نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود، اما فقط هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان نیست. همه انواع میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. علاوه بر این که دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های متنوع و مختلف می‌تواند سیستم ایمنی بدن را فعال نگه دارد.»

البته باید گفت که این هویچ از ازل دارای این ویتامین‌ها بوده است، ولی چرا؟ در این زمان با افزایش قیمت این سبزیجات روبرو بوده ایم؟

دست‌های پشت پرده جریان بالا و پایین شدن، کم یا زیاد شدن، صادرات یا واردات بسیاری از اقلام بخصوص موارد غذایی و میوه سبزیجات که با سلامت و سفره غذایی کلیه افراد جامعه ارتباط دارد، چه کسانی هستند؟ علت نوسان‌ها بی دلیل چیست؟ به سود چه کسانی است این نوسان قیمت ها؟ عدم مدیریت تنظیم بازار منافع چه اشخاصی را در بر دارد؟
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: