April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۱۰۶۰
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
0
پژوهش‌های پیشین انجام شده نشان می‌دهد، کمردرد در بسیاری از افراد شایع بوده و ۲۶ درصد از آمریکایی‌ها در طول سه ماه حداقل یک روز کامل را با کمردرد گذرانده اند.
 
 

بر اساس مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران در سال ۲۰۱۴، کمردرد را می‌توان عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان محسوب کرد. جرمی دی سیلوا، دیرینه شناس دانشگاه دارتموث در این رابطه می‌گوید: دلیل اصلی کمردرد انسان بسیار ساده است، زیرا ما روی دو پا راه می‌رویم.

قبل از اینکه انسان راه رفتن روی دو پا را شروع کند، اجداد پستانداران ما ده‌ها یا حتی صد‌ها میلیون سال روی چهار دست و پا می‌دویدند. پستانداران با این شکل بدن دارای ستون فقرات افقی هستند که به عنوان پل معلق عمل می‌کند و تنه خود را بالا نگه می‌دارند.

حدود ۷ میلیون سال پیش، بدن نیاکان بشر حالت عمودی تری پیدا کردند. ستون فقرات آن‌ها قائم شده و این موضوع و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روی دو پا حرکت کنند. کارشناسان در مورد چرایی تکامل انسان‌ها برای تبدیل شدن به دوپا اتفاق نظر ندارند، اما یکی از نظریه‌های اصلی، انتقال از جنگل‌ها به ساوانا بوده و اگرچه این سازگاری به شکوفایی انسان‌ها کمک کرد، اما هزینه‌هایی را به همراه داشت.

به گفته این پژوهشگران، از آنجا که تکامل می‌تواند با آناتومی‌های پیشین و اشکالی از فرم‌های گذشته همراه باشد، ما با ستون فقراتی سر و کار داریم که تکامل با آن هماهنگ شده است. این ستون فقرات به اندازه کافی خوب است، اما بدان معنا نیست که ما هیچ مشکلی نداریم. بروس لاتیمر، انسان شناس جسمانی در دانشگاه کیس وسترن رزرو در اوهایو، ستون فقرات را به عنوان یک سری فنجان (مهره ها) و نعلبکی (دیسک بین مهره ها) که روی هم قرار گرفته اند، توصیف می‌کند. اکثر مردم دارای ۲۴ عدد از این لیوان‌ها و ۲۳ عدد نعلبکی هستند. رباط‌ها و ماهیچه‌ها به تثبیت ستون فقرات ما کمک می‌کنند، اما، چون ساختار استخوانی ستون فقرات انسان عمودی است، نعلبکی‌ها مستعد لغزش از زیر فنجان‌ها هستند.

در این میان منحنی طبیعی ستون فقرات انسان نیز مشکلاتی را ایجاد می‌کند، زیرا ستون فقرات به منظور تعادل وزن، انعطاف پذیری و جلوگیری از انسداد مجرای زایمان خم می‌شود. به دلیل این خم شدگی، افراد مستعد ابتلا به منحنی‌های شدیدتر ستون فقرات مانند کیفوز (انحنای بیرونی ستون فقرات به بیرون) یا اسکولیوز (انحنای جانبی ستون فقرات) هستند.

زندگی مدرن در کشور‌های صنعتی نیز در بروز کمردرد نقش دارد. ماهیچه‌های مرکزی، قدرت کمر را تثبیت می‌کنند، اما ماهیچه‌های بسیاری از افراد در قسمت‌های میانی ضعیف است. وقتی شما تمام روز پشت میز کار نشسته و عضلات کمر را به کار نمی‌گیرید، آن‌ها ضعیف می‌شوند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۱۹۸۳ در مجله آمریکایی انسان شناسی جسمانی انجام شد، نیاکان قدیمی ما، از جمله آسترالوپیتکوس‌ها نیز دارای مشکل کمردرد بودند. با این حال، همه موجودات دوپا به اندازه انسان درد کمر ندارند. برخی از پرندگان بزرگ مانند شترمرغ‌ها بدون هیچ مشکلی روی دو پای خود به صورت قائم راه می‌روند.

احتمالا دلیل این موضوع، زمان بیشتری است که آن‌ها برای تکامل کمر خود داشته اند، زیرا آن ۲۰۰ میلیون سال پیش، این نوع راه رفتن را شروع کرده اند و انسان در این زنجیره تکاملی بسیار جدید محسوب می‌شود.

منبع: سینا پرس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: