کد خبر: ۳۶۱۴۰۸
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
0
معاون توسعه کالا و صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: ۸۵ درصد صادرات به کشور‌های همسایه، چین و هند صورت گرفته که این صادرات عملیاتی شده است و در قاره آفریقا با رشد‌های خوبی مواجه بودیم.
صادرات ۸۵ درصدی ایران به کشورهای همسایه، چین و هند
فرهاد نوری امروز در یک نشست خبری درباره «تحولات اخیر منطقه، چالش‌های پیش روی صادرات و برنامه‌های سازمان توسعه تجارت»، در خصوص وضعیت صادرات کشور طی ٦ ماه ابتدایی سال جاری اظهار داشت: از ابتدای فروردین تا شهریور ماه سال جاری، ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات و ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز واردات داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته خبر‌ها و اتفاقات خوبی در توسعه صادرات کشور رخ داده است، تصریح کرد: صادرات با رشد ۶۱.۴ درصدی و واردات نیز با رشد ۳۶ درصدی مواجه بوده و ۸۵ درصد واردات ما کالای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است.

معاون توسعه کالا و صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت بیان کرد: تراز تجاری کشور که تفاضل واردات و صادرات است ۶۱ درصد بهبود پیدا کرده و این امر باعث افتخار صادرکنندگان کشور است.

وی ادامه داد: همچنین ۸۵ درصد صادرات به کشور‌های همسایه، چین و هند صورت گرفته که این صادرات عملیاتی شده است و در قاره آفریقا با رشد‌های خوبی مواجه بودیم.

نوری گفت: در کشور ازبکستان و ترکمنستان در آسیای میانه، کشور آلمان در اروپا، کشور‌های تایلند و اندونزی شرق دور و از همسایگان ایران نیز ترکیه مقاصد صادراتی بوده‌اند که بیشترین رشد را در این کشور‌ها داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: در خصوص پیمان اوراسیا نیز با رشد ۴۶ درصدی در صادرات کشور‌های عضو اوراسیا از جمله کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان مواجه بودیم بنا بر این در نقطه آغاز هستیم و رشد ۶۱ درصدی صادرات در ۶ ماه سال جاری رو به افزایش است همچنین در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه و شهریور سال گذشته با رشد صادرات مواجه بودیم.

نوری خاطر نشان کرد: روز ملی صادرات نیز حداکثر در اول آبان برگزار می‌شود و ۵۰۰ بنگاه صادراتی در مسابقه انتخاب صادرکننده نمونه شرکت کرده‌اند و این ۵۰۰ شرکت در ۶۱ گروه کالایی و خدماتی تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی بیان کرد: دیدگاه‌های دولت سیزدهم، وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در فرایند انتخاب صادرکننده نمونه در سال ۱۴۰۰ بدین صورت است که توجه به همت صادرکنندگان برای ما ارزش ویژه‌ای پیدا کرده است و فقط به اینکه آمار صادرات یک محصول بالا باشد توجه نکرده و به موضوع مصرف انرژی و محدودیت‌های کشور در منابع آبی توجه می‌کنیم و این موضوعات را در انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۰ مد نظر قرار می‌دهیم و برای سال‌های بعد آیین‌نامه‌ها را اصلاح می‌کنیم تا محدودیت‌ها و پتانسیل‌های کشور به خوبی آشکار می‌شود.

منبع: میزان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: