کد خبر: ۳۶۳۲۶۱
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحدی به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد رسید.
عدم اعتماد باعث ریزش بورس می‌شود؟
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحدی به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد رسید. شاخص هم‌وزن رشد ۳۱۲۲ واحدی داشت و به رقم ۳۶۳ هزار و ۱۰۵ واحد افزایش یافت.

امروز ۴۵۸ هزار فقره معامله به ارزش ۳.۲ هزار میلیارد تومان انجام شد و ارزش کل بازار بیش از ۵.۴ هزار هزار میلیارد تومان است. حجم کل معاملات ۴،۲۰۰ میلیارد تومان و معاملات خُرد نیز ۳،۷۰۰ میلیارد تومان بود.

نماد‌های شاخص‌ساز امروز مانند «فولاد»، «فارس» و «کگل» به عنوان نماد‌های فلزی و «شپنا»، «شبندر» و «شتران» به عنوان نماد‌های پالایشی بودند. فرابورس ۱۶۹ واحد مثبت شد و به عدد ۱۹ هزار و ۴۰۰ واحد دست یافت.

برترین گروه‌های صنعت در معاملات امروز، گروه‌های خودرویی با ۲۸۷ و فلزی با ۲۸۳ میلیارد تومان بوده است. همچنین حقوقی‌ها شامل «خودرو»، «خساپا» و «شبندر» در صدر نماد‌های پرتقاضا قرار داشتند.
 
 
در همین رابطه نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: بعد از تعیین تکلیف انتخابات و حذف یکی از ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه، در شرایط رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و حفظ سطوح بالای آن و رشد قیمت ارز به سبب محدودیت‌ها و تحریم ها، بازار سرمایه شروع به رشد کرد.

وی افزود: حرکت شاخص کل از کف ۱٫۰۸۵٫۰۰۰ واحد در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۳ آغاز شد و تا تاریخ ۱۴۰۰/۶/۶ تا سقف ۱٫۵۷۵٫۰۰۰ افزایش یافت و ما شاهد یک روند صعودی و رشد ۴۵٪، حدود سه ماه، در شاخص کل بودیم. این رشد و منفعت مناسب آن، شرایط را برای برخی صندوق ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و معامله گران میان مدتی جهت سیو سود فراهم کرد. به تدریج با خروج آن‌ها و ایجاد فشار فروش در برخی نمادها، روند صعودی بازار به سمت توقف رفت و روند اصلاح زمانی بازار آغاز گردید. این روند ادامه یافت و شاخص کل را اکنون در محدوده پایین‌تر از ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ واحد می‌بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: با استقرار دولت جدید و تشکیل تیم اقتصادی، بازار بر اعلام نظرات و برنامه‌های دولت جدید تمرکز دارد، اعلام سیاست‌های کلی مبنی بر جلوگیری از رشد قیمت ها، کنترل تورم و تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق، اخبار نامناسبی را در بازار سرمایه منتشر کرده است و علیرغم گزارشات مالی نسبتا خوب برخی شرکت ها، متاسفانه همچنان جو هیجان و منفی در بازار حکم فرماست و کم تجربگی و عدم مهارت برخی سهامداران، این فضای هیجان و جو منفی بازار را تشدید کرده است.
 
میرزایی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است در این راستا ابهامات صورت‌های مالی برخی شرکت‌ها و زیانده بودن برخی دیگر در کنار اثرات منفی برخی ریسک‌های اقتصادی بر سودآوری و درآمدزایی عده‌ای از شرکت‌ها و بلاتکلیفی ادامه دار در مباحث حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت گذاری‌های دستوری، این فضا را با رعب، ترس و عدم اعتماد سهامداران همراه کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: