کد خبر: ۳۶۴۸۹۵
۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
0
برای سرمایه‌گذاری در امور عمرانی، پروژه‌های تولید و اقتصادی و مواردی ازاین‌دست، بیش از هر چیز نیاز به اعتماد به روند کاری شرکت سرمایه‌گذار داریم.

انواع ضمانت‌نامه‌ها در سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در امور عمرانی، پروژه‌های تولید و اقتصادی و مواردی ازاین‌دست، بیش از هر چیز نیاز به اعتماد به روند کاری شرکت سرمایه‌گذار داریم. به عبارت ساده‌تر، نمی‌توان تنها بر مبنای طرح توجیهی ارائه شده و یا تبلیغات مختلف درباره یک پروژه اقتصادی در آن سرمایه‌گذاری کرد؛ بنابراین در شرایط، شرکت‌های معتبر و باسابقه کاری قابل‌اعتماد و درخشان، با ارائه انواع ضمانت‌نامه‌ تعهد پرداخت، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند تا با خیال راحت در پروژه‌های اقتصادی سودآور شرکت کنند و نقشی مؤثر و مثبت در رونق تولید ملی داشته باشند.

باتوجه‌به اهمیت موضوع انواع ضمانت‌نامه‌ها در سرمایه‌گذاری پروژه‌های اقتصادی، در این صفحه از حلال فاند قصد داریم، انواع ضمانت‌نامه‌ها و مزایای متعدد آن‌ها را بررسی کنیم.

انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی چه کاربردی دارند؟

انواع ضمانت‌نامه‌ها در سرمایه‌گذاری

انواع ضمانت‌نامه‌ها، به‌عنوان قرارداد و سندی شناخته می‌شوند که بر اساس آن تعهد می‌شود که به‌صورت عندالمطالبه و یا در سررسید معین، مبلغ معینی به درخواست‌کننده و متقاضی پرداخت شود.

این ضمانت‌نامه‌ها که میان بانک و مشتری بسته می‌شود، در بیشتر موارد مربوط به معاملات تجاری و یا معاملات شخصی است و برای تسهیل در کسب‌وکارها و رونق گرفتن آن‌ها ارائه می‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری در طرح‌های مختلف اقتصادی و دانش‌بنیان شرکت کنند و فضایی امن در بستر معاملات تجاری تجربه کنند.

در این میان برای صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها، نظام بانکی کشور به طور کامل و دقیق، اعتبارسنجی مشتریان را انجام می‌دهد و به‌سادگی ضمانت‌نامه صادر نمی‌شود. برای توضیح بیشتر باید گفت که فرض کنید یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال جذب سرمایه برای طرح‌های تولیدی و اقتصادی است. دراین‌بین برای جلب سرمایه‌گذاران نیاز به ضمانت‌نامه بانکی دارد. بانک نیز در صورتی ضمانت‌نامه را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد که کاملاً به روند کاری آن اعتماد کند و طرح‌های آن کاملاً قابل‌توجیه، اقتصادی و ممتاز باشند.

از سوی دیگر بانک با صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها، متعهد می‌شود که اگر مشتری (شرکت دانش‌بنیان)، به تعهدات قراردادی خود در زمان مشخص جامه عمل نپوشاند و آن‌ها را اجرا نکند، بانک مبلغ مقرر در ضمانت‌نامه را به ذی‌نفعان پرداخت نماید.

به همین دلیل انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی با کارایی و شکل عملکرد متفاوت طراحی شده و در قراردادها استفاده می‌شوند. این موارد شامل:

انواع ضمانت‌نامه‌ها در سرمایه‌گذاری

  • ضمانت‌نامه مناقصه و مزایده

در میان انواع ضمانت‌نامه‌ها، این نوع دارای کاربرد زیادی است و بر اساس آن، مقرر می‌شود که شرکت‌ها برای انجام تعهداتشان و عدم انصراف از آن، ضمانت‌نامه تعهد کاری بدهند؛ بنابراین درصورتی‌که شرکتی چنین ضمانت‌نامه‌ای را ارائه نکند، از رقابت کنار گذاشته می‌شود.

 

  • ضمانت‌نامه گمرکی

واردکنندگان کالا به داخل کشور ملزم به دریافت این نوع ضمانت‌نامه هستند تا در صورت عدم توان در اجرای تعهدات خود و عدم پرداخت حقوق گمرکی، ضمانت‌نامه با سررسید معین از آن‌ها دریافت می‌شود. این نوع ضمانت‌نامه توسط گمرک صادر می‌شود.

 

  • ضمانت‌نامه پیمان

در میان انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی، ضمانت‌نامه پیمان، دارای کاربرد بسیار زیاد است و در قراردادهای پیمانکاری دولتی استفاده دارد. در این میان، دولت نقش کارفرما دارد و این ضمانت را از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولیدی و پیمانکاران دریافت می‌کنند؛ بنابراین این شرکت‌ها موظف هستند که با ارائه ضمانت‌نامه پیمان به دولت، نظر سایر سرمایه‌گذاران را جلب کنند و پروژه‌های تولید و عمرانی را بدون نقص و در موعد مقرر و تعیین شده به اتمام رسانده و تحویل دهند. این ضمانت‌نامه کمک می‌کند که بتوان با اعتماد بیشتری در شرکت‌های دانش‌بنیان که با تاکید بر سرمایه‌گذاری جمعی طراحی شده، سرمایه‌گذاری کرد و در ساخت پروژه‌های عمرانی و تولیدی مؤثر واقع شد.

 

  • ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت

گاهی اوقات کارفرمایان شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی و یا شرکت‌های دانش‌بنیان، برای تجهیز و تکمیل لوازم و ابزارهای موردنیاز برای اجرای کار، درصدی به پیمانکار پرداخت می‌کنند و ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت را دریافت می‌کنند. هرچه زمان به سمت جلو حرکت می‌کند و شرکت، تجهیزات خود را تکمیل‌تر می‌کند، مبلغ ضمانت‌نامه نیز کمتر می‌شود تا جایی که کاملاً صفر شده و تمام می‌شود.

 

  • ضمانت‌نامه حسن انجام کار

این ضمانت‌نامه نیز در میان انواع ضمانت‌نامه‌های بانی دارای جایگاه خاصی است و کاربردهای زیادی دارد. در این ضمانت، مقرر می‌شود که شرکت تولید و عمرانی، به سرمایه‌گذاران تضمین دهد که در موعد تعیین شده، تمامی تعهدات خود را به نحو احسن اجرا کند. همچنین این ضمانت‌نامه در قراردادهای کار و تعهداتی که ناشی از امضای پیمان هستند، دریافت می‌شود.

 

  • ضمانت‌نامه ریالی حسن انجام کار

یکی دیگر از انواع ضمانت‌نامه‌ها که در قراردادهای پیمانکاری کاربرد فراوانی دارد، ضمانت‌نامه ریالی حسن انجام کار است. در این مدل از ضمانت، کارفرما برای ایجاد اطمینان از انجام درست، اصولی و به‌موقع کار، ضمانت‌نامه‌ای از پیمانکار طلب می‌کند که مبلغ آن 10 درصد از مبلغ قرارداد است.

به طور مثال سرمایه‌گذارانی که در پروژه‌های تولیدی، عمرانی و دانش‌بنیان شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تاکید بر سرمایه جمعی شرکت می‌کنند، این ضمانت‌نامه را از شرکت دریافت می‌کنند. شرکت نیز به‌عنوان پیمانکار به کارفرمایان (سرمایه‌گذاران) این اطمینان را می‌دهد که در زمان مقرر، پروژه را به‌درستی و کامل، تحویل دهد.

 

انواع ضمانت‌نامه‌های پرکاربرد

علاوه بر موارد ذکر شده چند نوع ضمانت‌نامه دیگر نیز میان کارفرمایان و پیمانکاران قابل‌استفاده است. ازجمله این موارد می‌توان به ضمانت‌نامه ریالی تعهد پرداخت و ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه‌الضمان اشاره کرد. اما انواع ضمانت‌نامه‌های مربوط به قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری کاربردهای بیشتری دارند.

به‌عبارت‌دیگر، اشخاص و سرمایه‌گذاران برای اطمینان و تضمین منافع مالی خود در قرارداد با شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، این نوع ضمانت‌نامه را طلب می‌کنند.

انواع ضمانت‌نامه‌ها چه مزایای دارند؟

با استفاده از انواع ضمانت‌نامه‌ها می‌توان قدمی مؤثر در رشد تجارت‌های مالی، تامین مالی جمعی در پروژه‌های تولیدی و افزایش اشتغال و کارآفرینی را رقم زد. سرمایه‌گذاران با سرمایه‌های اندک و زیاد خود به‌راحتی می‌توانند به شرکت‌های مبتنی بر سرمایه جمعی اطمینان کنند و در پروژه‌های تولیدی، خدماتی، عمرانی و اقتصادی شرکت کنند.

در این صورت سرمایه‌گذاران در کنار دریافت سودهای معقول اقتصادی، گامی مؤثر در رشد اشتغال کشور برمی‌دارند. همچنین مزایای دیگری مانند رشد اقتصادی، افزایش تولید ملی، امنیت در معامله و رونق گرفتن کسب‌وکار فراهم می‌شود.

برای دریافت مشاوره می توانید با شماره های

021-86052171

021-86054889

 (واتس آپ)     09104696969 

تماس بگیرید و یا از طریق وبسایت Halalfund.ir با ما در تماس باشید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: