کد خبر: ۳۶۵۸۰۶
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
0

سازه ولوپیت چیست؟

بخش اساسی شبکه های لوله کشی روی زمین و زیرزمینی، اتاق شیر یا ولو پیت است. از این نوع حوضچه برای جایگذاری قطعاتی مانند انواع شیرها مانند شیر دروازه ای، پروانه ای، شیرهای تخلیه هوا، شیر ایزوله و غیره استفاده می شود.  لوله‌های GRP و رزین تقویت‌شده با پارچه‌های فایبر گلاس با فرآیند لمینیت دستی به یکدیگر متصل می‌شوند و طراحی خاص با خواص مکانیکی مناسب را برای مقاومت در برابر بارهای خارجی و همچنین خواص آب‌بندی قوی استفاده می‌کند. ولو پیت نیز مانند انواع دریچه های مورد استفاده پثل دریچه کامپوزیت کار حفاظت و فراهم کردن دسترسی سریع تر را برای تکنسین ها فراهم می آورد.

حوضچه پیش ساخته یا سازه های ولو پیت بر اساس نیاز مشتری یا مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می شود و خوشبختانه تولیدکننده های بسیار خوبی هم در کشور ایران وجود دارند که ولو پیت کامپوزیت را با استاندارد جهانی ارائه می دهند در آخر به معرفی یکی از خوش نام ترین آنها می پردازیم.

اگر از متخصصان در زمینه شبکه های انتقال آب هستید حتما می دانید که به طور کلی، زمانی که لوله‌های GRP به صورت عمودی (مانند ولو پیت) نصب می‌شوند، نیروهای محیطی خارجی کمترین تأثیر را بر ساختار لوله دارند. بنابراین می توان از لوله هایی با کلاس سختی پایین داخل ولو پیت ها و چاله های شیر استفاده کرد حتی زمانی که گودال شیر تا عمق 6 متری نصب شده باشد. بنابر صحبت های انجام شده اتاق شیرآلات اتاقک هایی هستند که وظیفه حفاظت و دسترسی آسان به شیرها را بر عهده دارند.

مزایای ولو پیت کامپوزیتی

مقاومت در برابر خوردگی

دوام ساختار

قابلیت اطمینان و پایداری سازه

حداقل نگهداری

مقاوم در برابر خوردگی داخلی و خارجی

وزن کم

انعطاف در طراحی و تولید

صرفه جویی در هزینه در بارگیری، حمل و نقل و تخلیه

طراحی مناسب

طراحی قوی

سازگاری با طبیعت

بدون نفوذ یا فیلتراسیون متریال های سابق

سهولت در نصب

نصب سریع و آسان

بدون نیاز به فونداسیون پرهزینه

حداقل حفاری

سهولت تغییر سازه پس از نصب مانند افزودن شاخه ها یا قطعات جدید

تفاوت منهول و دریچه منهول با حوضچه شیرآلات

منهول دهانه یا اتاقکی به یک فضای محدود است. منهول ها اغلب به عنوان یک نقطه دسترسی برای خدمات عمومی زیرزمینی استفاده می شوند که امکان بازرسی، نگهداری و ارتقاء سیستم را فراهم می کند. اکثر خدمات زیرزمینی دارای منهول هایی از جمله آب، فاضلاب، تلفن، برق، زهکشی طوفان، گرمایش منطقه ای و گاز هستند. بنابراین نخستین تفاوت آنها با حوضچه خط انتقال آب این است که تنها در صنعت آب و فاضلاب کاربرد ندارند اما حوضچه های شیرآلات بیشتر در خطوط انتقال آب یا تصفیه خانه کامپوزیتی به کار می رود.

منهول ها به طور کلی در مناطق شهری، در خیابان ها و گاهی در زیر پیاده روها یافت می شوند. در مناطق روستایی و توسعه نیافته، خدماتی مانند تلفن و برق معمولاً به جای زیرزمینی، روی تیرهای برق یا حتی دکل ها انجام می شود و منهول وجود ندارد و دریچه منهول در سطح روستاها دیده نمی شود اما مکان هایی که به یک پیشرفت نسبی رسیده باشند حتما دریچه های منهول یا هندهول را می توانید داخل آنها ببینید. در برخی از کشورهای پیشرفته مانند استرالیا گاهی منهول به معنای دریچه های سقفی یا داخل دیوار نیز به کار برده می شوند.

منهول توسط یک درپوش محافظت می شود که به آن دریچه منهول گفته می شود، در واقع یک پلاگین صاف که برای جلوگیری از دسترسی تصادفی یا غیرمجاز به منهول طراحی شده است. این روکش ها به طور سنتی از فلز ساخته می شوند، اما ممکن است از بتن پیش ساخته، پلاستیک تقویت شده با شیشه یا سایر مواد کامپوزیت ساخته شوند (مخصوصاً در مواردی که سرقت پوشش نگران کننده است از دریچه کامپوزیت استفاده می شود). به دلیل قوانین محدود کننده وزنه های قابل حمل دستی، اروپا شاهد حرکتی به سمت مواد پوششی منهول کامپوزیتی با وزن سبک تر بوده است که همچنین دارای مزایای مقاومت در برابر لغزش بیشتر و خواص عایق الکتریکی است در ایران نیز استفاده از دریچه های منهول کامپوزیتی بیشتر شده است.

منهول ها معمولاً با پله های فلزی، پلی پروپیلن یا فایبرگلاس در قسمت داخلی دیوار تعبیه می شوند تا امکان دسترسی فراهم باشد. منهول ها معمولاً گرد هستند، عمدتاً به این دلیل که گرد بودن بهترین شکل برای مقاومت در برابر فشارهای زمین است. روکش‌ها گرد هستند زیرا ساخت آن‌ها نسبت به شکل‌های مربع یا مستطیل آسان‌تر است، حرکت آن‌ها با غلتش آسان‌تر است و نمی‌توانند در دهانه بیفتند. اما در بریتانیا تقریبا همیشه مربع یا مستطیل شکل هستند، حداقل در سطح خیابان. منهول ها را می توان به شکل مثلثی نیز یافت (به عنوان مثال در کمبریج، انگلستان و روستاهای اطراف).

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مباحثی که صحبت شد از وبسایت آب صنعت تهران دیدن کنید که از خوشنام ترین ارائه کننده های محصولات کامپوزیتی صنعتی در ایران است: https://www.absanatco.com/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: