کد خبر: ۳۶۹۰۹۳
۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
0
شلیک موفق ایران و چین به برجام درحالی روی می‌دهد که برخی کارشناسان گمان می‌کردند پکن نقش متفاوتی را بازی خواهد کرد.
شلیک موفق ایران و چین به برجام، شوک به آمریکا
شلیک موفق ایران و چین در اجرایی کردن توافق راهبردی ۲۵ ساله به برجام؛ درحالی روی می‌دهد که برخی کارشناسان گمان می‌کردند پکن نقش متفاوتی را بازی خواهد کرد و ابزاری برای اعمال فشار بر ایران است.

اجرایی کردن توافق راهبردی ۲۵ ساله با چین که متعاقب تماس تلفنی آیت الله رئیسی با شی جی پینگ و سفر امیرعبداللهیان به پکن روی داد باعث می‌شود تا دست ایران در دور نهایی مذاکرات احیای برجام پرتر شده و گزینه تحریم بی اعتبارتر شود. ظاهرا در اولین توافق، قرار است چین ۱۵ هزار کیلومتر یعنی به اندازه ۸۵ درصد ناوگان ریلی ایران، خط آهن جدید ایجاد کند.

برخی کارشناسان و رسانه‌های خاص داخلی در ماه‌های اخیر موج سنگین روس هراسی و چین هراسی به راه انداخته بودند تا بتوانند مانع از پیشرفت در توافقات راهبردی با شرق شوند و تلاش می‌کردند اینگونه القا کنند که بدون برجام و FATF نمی‌توان با هیچ کشوری کار کرد که اشتباه بودن این گزاره بار‌ها اثبات شده است.

کارشناسان بین الملل در چین و روسیه معتقدند که سیاست خارجی ایران علیرغم ادعا‌های ضدغربی؛ به شدت غربگرا است و مسئولان ذی نفوذ ایرانی به داشتن روابط حداقلی در حد گرفتن ویزا با کشور‌های غربی رضایت دارند و به دنبال ارتقا منافع ملی خود و دستاورد‌های اقتصادی نیستند. به همین دلیل نسبت به غرب در موضع ضعف و التماس قرار دارند و حاضر هستند به هر قیمتی با کشور‌های غربی به توافق برسند. تنها جریانی در کشور ایران که منافع ملی را به پیش برده سپاه است که توانسته در منطقه دستاورد‌هایی کسب کند که در ۳ قرن گذشته سابقه نداشته است.

اجرایی شدن توافق راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین دولت بایدن را شوکه خواهد کرد و وی پیش از گفته بود که از ۲ سال پیش نگران شکل گیری این توافق بوده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: