کد خبر: ۳۷۰۹۶۹
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
0
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تزریق واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا می‌تواند برخی اختلالات قلبی نادر را به وجود آورد.
عوارض خطرناک واکسن‌های فایزر و مدرنا
نتایج مطالعه گسترده‌ای که در دانمارک انجام و امروز منتشر شد، نشان می‌دهد تزریق واکسن کرونای فایزر و مدرنا خطر مشکلات قلبی بسیار نادر، ولی غیر جدی را به همراه دارد.

گفتنی است پیش از این بروز میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب بافت اطراف قلب) پس از تزریق واکسن‌های mRNA فایزر و مدرنا در گزارش‌های ایمنی واکسن و مطالعات در مقیاس کوچک ذکر شده بود.

این گزارش‌ها باعث شد که فرانسه، دانمارک و سایر کشور‌ها توصیه کنند که افراد زیر ۳۰ سال از تزریق این واکسن‌ها خودداری کنند. در این مطالعه آمده است: واکسیناسیون با واکسن مدرنای mRNA-۱۲۷۳ با افزایش قابل توجه میزان میوکاردیت یا میوپریکاردیت، به ویژه در بین افراد ۱۲ تا ۳۹ ساله مرتبط است. در این گزارش همچنین تاکید شده است که واکسیناسیون با واکسن فایزر تنها با افزایش خطر در میان زنان مرتبط است. البته لازم به ذکر است که این پژوهش جدید در حالی که وجود خطرات فوق را تأیید می‌کند، اصرار دارد که این خطرات ناچیز بوده و همچنان خطر ابتلا به کرونا و عفونت ناشی از کووید ۱۹ برای افراد بیشتر از تزریق واکسن است.

پژوهشگران خاطر نشان می‌کنند که در میان افراد واکسینه شده ایی که به میوکاردیت یا پریکاردیت مبتلا شده‌اند، تنها تعداد کمی دچار پیامد‌های شدید شده و نیازمند دریافت خدمات بیمارستانی بودند. مطالعات انجام شده در دانمارک حاکی از بستری شدن ۲۱ نفر به دلیل عوارض قلبی ناشی از تزریق واکسن بوده و بیش از نیمی از این افراد در عرض ۷۲ ساعت از بیمارستان مرخص شده و هیچ یک فوت نکرده یا نارسایی قلبی دائمی در آن‌ها تشخیص داده نشد.

پژوهشگران در نتیجه گیری این مطالعه اعلام کردند: اگرچه یافته ما خطر کم میوکاردیت یا میوپریکاردیت با واکسیناسیون BNT۱۶۲b۲ یا mRNA-۱۲۷۳ را شناسایی کرد، اما این مطالعه از مزایای کلی چنین واکسیناسیونی در سطح فردی، اجتماعی و جهانی حمایت می‌کند.

گفتنی است این مطالعه، نخستین پژوهشی است که به عوارض جانبی واکسن‌ها در مقیاس عمومی جمعیت پرداخته است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی پزشکی BMJ منتشر شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: