کد خبر: ۳۷۱۲۲۵
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
0

حسابداری شامل اموراتی مانند ‌پرداخت حقوق، دستمزد و مالیات، تنظیم اظهار نامه مالیاتی، تهیه صورتهای مالی و گزارش مالی سالیانه، تنظیم گزارش فصلی خرید و فروش، اصلاح حساب و مغایرت گیری و... می‌شود. موسسات و شرکت‌ها مختلف معمولا انجام اکثر مسئولیت‌های امور مالی را به حسابدار واگذار می‌کنند. به‌طورکلی بیشتر مشاغل کوچک برای انجام امورات مالی حسابدار استخدام نمی‌کنند. در هر مقطع زمانی صاحبان مشاغل با برو‌نسپاری حسابداری شرکت باعث افزایش سوددهی در کسب‌وکار خود می‌شوند.

از طرفی با سپردن خدمات مالی شرکت به یک حسابدار، می‌توانند اوقات بیشتری برای تمرکز بر فعالیت اقتصادی خود داشته باشند. در این مقاله سعی داریم سوال آیا باید حسابداری شرکت را برونسپاری کنیم؟ را به شما پاسخ داده و مزایای آن را برای شما شرح دهیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آیا باید حسابداری شرکت را برونسپاری کنیم؟

معرفی خدمات حسابداری

امروزه حسابداری به شغلی پردرآمد و پرطرفدار تبدیل‌شده است که استخدام و فرصت شغلی در این رشته بسیار زیاد است؛ به همین علت افراد برای گرفتن مدرک دانشگاهی یا مدرک آموزشگاه اقدام می‌کنند. همچنین بسیاری از شرکت‌های اقتصادی، امور حسابداری خود را برونسپاری می‌کنند و از خدمات حسابداری قابل ارائه این شرکت ها کمک می‌گیرند. خدمات حسابداری؛ به خدمات مدیریتی ای که انجام امور مالی در آن توسط افراد ماهر صورت می‌گیرد، گفته می‌شود. خدمات حسابداری موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مشاوره حسابداری

این نوع خدمت به بهبود خدمات و امور مالی حسابداری کمک می‌کند که با توجه به درخواست شرکت‌کننده میزان آن تعیین می‌شود.

  • پشتیبانی و فنی حسابداری

این خدمت، یکی دیگر از خدمات ارائه‌شده توسط سیستم حسابداری است که می‌توان راه‌اندازی سیستم‌های حسابداری، سیستم‌های امور مالی و... را نام برد.

  • خدمات اجرایی حسابداری

ممکن است شرکت‌ها برخی از خدمات خود را به حسابداری برونسپاری، بسپارند و برخی دیگر را خود انجام دهند. در این صورت یک حسابدار ماهر و باتجربه برای بررسی امور مالی به شرکت درخواست‌کننده فرستاده می‌شود که عملیات حسابداری، صورت‌های مالی و... را بررسی می‌کند.

  • خدمات 360 درجه

بعضی از شرکت‌ها خدمات را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهند؛ به‌عبارت‌دیگر ممکن است فقط در زمینه مشاوره یا پشتیبانی و... فعالیت داشته باشند. درصورتی‌که برخی دیگر از شرکت‌ها ممکن است همه خدمات را ارائه دهند که به آن خدمات 360 درجه گفته می‌شود.

حسابداری چیست؟

حسابداری (حسابداری چیست) یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار است که در اکثر مشاغل کاربرد دارد. حسابداری فرایند ثبت معاملات و میزان خریدوفروش در تجارت را ثبت می‌کند. روند کار حسابداری شامل تجزیه‌وتحلیل، جمع‌بندی معاملات به مؤسسات بازرسی، نظارتی و سازمان‌های مالیاتی است. حسابدار در دفتر مالی مواردی مانند دارایی، بدهی، درآمد، مخارج، تمام معاملات و گزارش‌های تکمیلی معاملات را ثبت و تنظیم می‌کند. در کشورهای خارجی حسابداری به دو بخش مهم حسابداری هزینه و حسابداری مدیریتی تقسیم‌بندی می‌شود.

به‌طورکلی باید گفت حسابداری، ترکیبی از علم و هنر است که به ثبت، طبقه‌بندی و جمع‌بندی معاملات تجاری در شرکت یا سازمان می‌پردازد. رشته حسابداری یکی دیگر از رشته‌های تحصیلی دانشگاهی است که داوطلبان رشته‌های ریاضی، انسانی و تجربی می‌توانند این رشته را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند. این رشته گرایش‌های گوناگونی مانند حسابداری صنعتی، حسابداری بازرگانی و... دارد.

حسابداری برونسپاری چیست؟

حسابداری برونسپاری نوعی استراتژی است که موسسات قسمتی از امور مالی و حسابداری خود را به اشخاص یا موسسات دیگر واگذار می‌کنند.در این روش قراردادی بین کارفرما و شرکت حسابداری منعقد می‌شود؛ این قرارداد به منظور اجرای فرایند حسابداری کارفرما است که در زمان توافق شده، توسط شرکت حسابداری باید انجام و تحویل داده شود. از آنجایی که برای اجرای این فرایند نیازی به جذب نیروی جدید در سازمان نیست، مقرون به صرفه خواهد بود و سبب کاهش هزینه موسسات و شرکت ها خواهد شد.

دلایل استفاده از حسابداری برونسپاری

حسابداری برونسپاری مزایای بسیاری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه

یکی از روش‌های پایین آوردن مخارج و هزینه‌های اضافی موسسات، با توجه به افزایش مخارج گوناگون، تهیه ملزومات مصرفی، دستمزد کارکنان و... استفاده از حسابداری برونسپاری است. این کار تا حدودی به‌صرفه جویی در هزینه کمک می‌کند.

  • انعطاف‌پذیری

در قرارداد با حسابدار برونسپاری می‌توان تمام تحولات و نیازهای مقطعی شرکت را به حسابدار واگذار کرد؛ که با انجام این کار، بارِ بزرگی از دوش کارفرما برداشته می‌شود. به‌عنوان‌مثال کارفرما گزارش‌ها فصلی، اظهارنامه مالیاتی و... را تهیه و تنظیم کرده و به حسابدار برونسپاری تحویل می‌دهد تا تمام امورات را به‌خوبی انجام دهد.

  • هماهنگی هسته اصلی با سازمان

کارفرما برای تمرکز در امور داخلی شرکت نیاز به یک حسابدار باتجربه دارد که تمام امور مالی و مالیاتی شرکت را به‌خوبی انجام دهد و همچنین باعث بالا بردن میزان سوددهی شرکت شود.

  • کمبود نیرو

یکی دیگر از دلایل انجام حسابداری برونسپاری کمبود نیروی کار مجرب، کمبود مواد اولیه و... است که کارفرما خدمات مالی شرکت را به حسابدار کار بلد می‌سپارد.

نرم‌افزار حسابداری شرکتی

در نرم افزار حسابداری شرکتی به بررسی مسائلی مانند تحلیل نتایج مالی، حقوق کارمندان و نیازهای واحد مالی و حسابداری شرکت‌ها می‌پردازند. همچنین استفاده از این نرم‌افزار به مدیران کمک می‌کند که همه‌ی امور خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهند. استفاده از این نرم‌افزار راحت بوده و کمک بسیاری به پیشرفت کسب‌وکار خواهد کرد.

مدیران با کمک نرم‌افزار حسابداری شرکتی، می‌توانند وظایف خود را بهتر انجام دهند و تصمیمات مالی بهتری برای اداره شرکت خود اتخاذ کنند. (قیمت سپیدار)درواقع نرم‌افزارهای شرکتی بسیار متنوعی در بازار موجود است که خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. ازآنجایی‌که این نرم‌افزارها برای کسب‌وکارهای مختلف طراحی‌شده‌اند، ممکن است سبب سردرگمی مشتریان در هنگام انتخاب می‌شود. برای جلوگیری از سردرگمی باید نیازهای خود را بشناسید و با توجه به آن اقدام به خرید کنید.

به‌طورکلی نرم‌افزار حسابداری شرکتی خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • تهیه دفتر کل
  • توانایی ثبت حساب‌های دریافتی و پرداختی
  • توانایی اندازه‌گیری سود و زیان
  • توانایی محاسبه حقوق و دستمزد
  • توانایی ثبت خریدوفروش شرکت

توجه داشته باشید که اکثر نرم‌افزارهای شرکتی امکانات ذکرشده را دارند و این موضوع سبب می‌شود کارهای حسابداری شرکت‌ها به‌صورت بهتر و کامل‌تر انجام شود. با توجه به اهمیت ویژه حسابداری در شرکت‌ها باید قبل از تهیه نرم‌افزار نیازهای خود از آن را بشناسید، سپس برای تهیه نرم‌‌افزار اقدام کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم سوال آیا باید حسابداری شرکت را برونسپاری کنیم؟ را پاسخ دهیم و نکات مهم آن را معرفی کردیم. همانگونه که ذکر شد حسابداری رشته بسیار مهمی است که طرفداران بسیار و بازار کار عالی دارد. حسابداری برونسپاری روشی است که برای انجام امور حسابداری و مالی، افراد ماهر به شرکت‌های دیگر مراجعه می نمایند. امیدواریم با خواندن این مطالب نکات موردنیاز خود را دریافت کرده باشید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: