May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۳۴۲
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
0
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران گفت: حوزه فضایی کشور نیز از تبعات ناشی از تحریم‌ها مصون نماند.
تبعات تحریم برای صنعت فضایی کشور
حسن سالاریه گفت: منظور از سند فضایی، سند جامع توسعه هوافضای کشور است. موضوعاتی نظیر تثبیت مدار LEO، دستیابی به مدار GEO، کاربردی سازی فناوری‌های فضاپایه، توسعه بومی فناوری‌های ماهواره‌های بومی به موازات رفع نیاز‌های کشور از طریق تامین ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی، ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز کشور نظیر آزمایشگاه ها، ایستگاه‌های زمینی، پایگاه پرتاب، حفظ نقاط مداری و ایجاد و راه اندازی منظومه‌های ماهوار‌ه‌ای به عنوان اولویت‌ها و منطبق با مصوبات شورای عالی فضایی، در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا، بازنگری برنامه‌های راهبردی فضایی کشور و تدوین نگاشت نهادی منطبق بر نیاز‌های کاربران در کشور، با برگزاری جلسات مستمر با بازیگران این حوزه، در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: حوزه فضایی کشور مشابه با سایر حوزه‌ها هیچگاه از تبعات ناشی از تحریم‌ها مصون نبوده است. با این حال همواره تلاش بر توسعه فناوری‌های بومی، تامین نیاز‌های راهبردی کشور و همچنین ارائه خدمات فضاپایه توسط متخصصان، فعالان و دانشمندان این حوزه انجام شده است؛ بنابراین در ادوار گذشته در کنار تربیت نیروی متخصص، طیف وسیعی از اقدامات در خصوص انجام پروژه‌های مطالعاتی، طراحی، ساخت، تست و پرتاب ماهوراه‌های تحقیقاتی، توسعه زیرساخت‌های تجمیع و تست سامانه‌های تحقیقاتی و عملیاتی، طراحی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی، توسعه ماهواره بر‌ها، توسعه ایستگاه‌های زمینی و مراکز کنترل ماموریت فضایی متناسب با گام‌های ابتدایی، نقشه راه‌های تدوین شده، انجام شده است.

او معتقد است که معیار موفقیت در برنامه توسعه صنعت فضایی کشور، تحقق اهداف فناورانه و نهایتاً دستیابی به مدارات مختلف بوده که غالب پرتاب‌های انجام شده تاکنون، نتایج تحقیقاتی و یا عملیاتی مورد نظر را با موفقیت طی کرده است.

بدیهی است با توجه به پیچیدگی فناوری فضایی، ریسک شکست در پرتاب‌ها وجود داشته که در این زمینه میزان موفقیت پرتاب‌ها در حدود استاندارد‌های جهانی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: