April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عملکرد بازار سرمایه در ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۲۷۱۲
۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
0
شاخص کل بورس امروز ۲۰ هزار و ۳۰۰ واحد صعود تا رقم یک میلیون و ۳۴۲ هزار واحد افزایش یافت.
بورس بازان دوباره امیدوار شدند
در معاملات روز دوشنبه، شانزدهم اسفند ۱۴۰۰، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۲۰ هزار و ۳۲۷ واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۹۲۵ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۲ هزار و ۸۴۹ واحدی در سطح ۳۴۱ هزار و ۵۲۰ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۳۰۶ واحد بالا آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۸ واحد قرار گرفت.

گروه‌های سبز و قرمز بازار سهام
امروز قیمت سهام تمامی نماد‌های پالایشی افزایش یافت و گروه «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» سبزترین گروه بازار سهام بود.

پس از پالایشی‌ها، گروه‌های «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» سبزترین گروه‌های بازار در روز دوشنبه بودند.

در سوی دیگر بازار قیمت سهام اغلب نماد‌های دو گروه «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» کاهش یافت و این دو گروه بزرگ قرمزپوش شدند.

در پایان معاملات روز دوشنبه، ۳۴۳ نماد رشد قیمت داشتند و ۱۳۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۶۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: بورس امروز تحت تاثیر اخبار مختلف به ویژه خبر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در مدار صعودی قرار گرفت. صنایع کوچک‌تر که اغلب متاثر از این ارز ترجیحی هستند، روند بازار سرمایه را بهبود داد.

وی افزود: از طرفی دیگر، این روز‌ها بورس تحت تاثیر رشد بی‌نظیر کامودیتی‌ها و نفت قرار دارد که این امر در پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها کاملا مشخص است. شاخص کل نیز با رکوردشکنی مقاومت‌های خود را پشت سر گذاشت و امروز به محدوده یک میلیون و ۳۴۲هزار واحد صعود کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در وضعیت فعلی انتظار یک پولبک به سطح شکسته شده وجود دارد که بعد از آن ریتم حرکتی به سمت بالا شکل خواهد گرفت. با در نظر گرفتن این موارد به نظر می‌رسد انتظارات تورمی در بازار شکل بگیرد و جهش قیمتی نفت نیز موجبات افزایش تورم در جهان را افزایش داده که سیگنال مثبتی را به بازار سرمایه مخابره می‌کند.

دیبا در پایان خاطر نشان کرد: مسئله‌ای که در روز‌های آینده پیشروی بازار و فعالان قرار دارد، تسویه کارگزاری‌ها و مدل‌های سرمایه‌گذاری‌ها است. به نظر می‌رسد این مسئله بازار را تحت تاثیر قرار دهد. انتظار می‌رود در ادامه چنین روندی، بازار سرمایه روند صعودی خود را حفظ کند و صنایع همچنان سودآور باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: