کد خبر: ۳۷۴۱۶۰
۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
0

بسیاری از افراد کنکوری و سال نهمی بین رشته تجربی و انسانی مردد هستند. برای اینکه بتوانیم مقایسه خوبی بین این دو رشته داشته باشیم باید نکات مثبت و منفی هر دو رشته را با هم بررسی کنیم.

دروس رشته تجربی

درس های رشته تجربی شامل موارد زیر هستند:

درس های عمومی: ادبیات، عربی، دین و زندگی و انگلیسی

درس های تخصصی: زمین شناسی، ریاضیات، زیست شناسی، فیزیک و شیمی.

افرادی میتوانند در دروس رشته تجربی موفق عمل کنند که حفظیات خوبی داشته باشند و بتوانند در مباحثی که نیاز به استدلال دارد خوب عمل کنند.

دروس رشته انسانی:

دروس رشته انسانی نیز شامل دروس زیر می باشند:

درس های عمومی: ادبیات، عربی، دین و زندگی ویژه رشته انسانی و انگلیسی

درس های اختصاصی: اقتصاد، ریاضی و آمار، عربی ویژه رشته انسانی، تاریخ، جغرافیا، علوم و فنون ادبی، فلسفه و منطق، جامعه شناسی و روانشناسی

اکثر دروس رشته انسانی حفظی هستند ولی به این معنی نیست که برای موفقیت در این رشته شما نیازی به استدلال و تحلیل ندارید.

مقایسه دروس رشته انسانی و تجربی:

اکثر افراد به دنبال این هستند که درس های کدام رشته راحت تر هستش و آن رشته را انتخاب کنند. واقعیت این است که از این نظر هیچ کدام از این رشته ها راحت نیستند.

برای موفقیت در هر رشته شما باید سخت مطالعه کنید و در مطالعه خود پیوستگی داشته باشید. بنابراین شخصی موفق خواهد بود که واقعا علاقه مند باشد.

بنابراین باید بررسی کنید که به درس های کدام رشته بیشتر علاقه مند هستید. اگر شور و شوق و علاقه داشته باشید سختی راه کمی برایتان راحت تر و شیرین تر خواهد شد.

رشته های پر طرفدار رشته تجربی

رشته های پر طرفدار رشته تجربی، رشته هایی هستند که در کنکور های سال های اخیر، رتبه های برتر برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده اند.

رشته تجربی یا انسانی

در ادامه رشته های پر طرفدار رشته تجربی را با هم بررسی میکنیم:

پزشکی،  دکتری پیوسته بیوتکنولوژی،  دکتری عمومی دامپزشکی،  دندانپزشکی،  آموزش ابتدایی،  آموزش زیست شناسی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، فیزیوتراپی، کاردرمانی، مامایی، هوشبری، داروسازی، آموزش شیمی، شیمی محض، حسابداری

رشته های پر طرفدار رشته انسانی:

در ادامه بررسی میکنیم در که در کنکور های سال های اخیر رتبه های برتر کنکور سراسری انسانی چه رشته هایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند:

کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی، آموزش الهیات،  آموزش زبان عربی،  آموزش زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات فارسی، علوم قضایی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی،  فلسفه،  فلسفه و حکمت اسلامی، آموزش علوم اجتماعی، جامعه شناسی، مردم شناسی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی،  مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، علوم سیاسی، آموزش ابتدایی،  آموزش تربیت بدنی،  آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه،  آموزش مشاوره و راهنمایی،  روانشناسی، مشاوره

رشته های پر طرفداری که برای رشته تجربی و انسانی اسم برده شد، معمولا به دلیل درآمد بالا و تضمین آینده شغلی توسط رتبه های برتر انتخاب میشوند.

مقایسه کنکور های رشته تجربی و انسانی:

موفقیت در رشته های تجربی و انسانی به مبحث کنکور گره میخورد! یعنی اگر عملکرد خوبی در کنکور سراسری داشته باشید میتوانید در بهترین دانشگاه ها و بهترین رشته ها به ادامه تحصیل بپردازید.

رشته تجربی یا انسانی

بنابراین در ادامه به مقایسه کنکور های رشته تجربی و انسانی میپردازیم:

جامعه آماری کنکور های رشته تجربی و انسانی:

تعداد افرادی که در کنکور تجربی سال 1401 ثبت نام کرده اند 574 هزار نفر است. همچنین تعداد افراد که متقاضی شرکت در کنکور انسانی سال 1401 هستند نزدیک به 413 هزار نفر است.

این آمار برای کنکور 1401 است اما در کنکور های سال های اخیر همواره جامعه آماری کنکور رشته تجربی از جامعه آماری کنکور رشته انسانی بیشتر بوده است.

مقایسه سختی کنکور رشته تجربی و انسانی:

بسیاری از افراد تصور میکنند، کنکور تجربی سخت تر از کنکور رشته انسانی است. مبنای تفکر آنها هم این است که جامعه آماری کنکور تجربی بیشتر است، بنابراین رقابت در این رشته نیز سخت تر خواهد بود.

این موضوع درست نیست. کنکور های رشته تجربی و انسانی هر دو به یک میزان دشوار هستند. علت این موضوع این است لزوما از بین 574 هزار نفری که در کنکور تجربی شرکت میکنند همگی به صورت جدی برای کنکور مطالعه نمیکنند.

تعداد افراد جدی و پیگیر در کنکور های رشته تجربی و انسانی تقریبا با یکدیگر برابر هستند.

رشته تجربی یا انسانی

عوامل موفقیت در کنکور رشته تجربی و انسانی

در ادامه مسیری که برای موفقیت در کنکور رشته تجربی و انسانی باید طی کنید را باهم بررسی میکنیم.

انتخاب بهترین منابع کنکور

برای موفقیت در کنکور رشته تجربی در درجه اول شما می بایست بهترین منابع کنکور تجربی و بهترین منابع کنکور انسانی را تهیه کنید. در این قسمت باید توجه داشته باشید که منبعی تهیه کنید که مناسب سطح شما باشد.

اگر کتاب تستی تهیه کنید که سطح بالا باشد و شما در آن درس ضعیف باشید، آن منبع هیچ کمکی به شما نمیکند.

برنامه ریزی کنکور

بعد از اینکه منابع را تهیه کردید باید برای کنکور رشته تجربی و انسانی برنامه ریزی کنید. صحبت های زیادی درباره برنامه ریزی کنکور شده است اما گروه مشاوره ای رابین در دو ویدئو نیم ساعته، برنامه ریزی کنکور رشته تجربی و انسانی را آموزش داده است.

برای مشاهده ویدئو برنامه ریزی کنکور تجربی و انسانی کافی است به آدرس های زیر مراجعه کنید:

برنامه ریزی کنکور تجربی: https://rabinedu.com/experimental-entrance-exam-planning

برنامه ریزی کنکور انسانی: https://rabinedu.com/humanities-entrance-exam-planning

شرکت در آزمون آزمایشی:

اگر شما منابع خوبی تهیه کنید و با برنامه ریزی خوبی هم به مطالعه دروس بپردازید باز هم نمیتوانید مطئمن باشید که در کنکور سراسری بهترین نتیجه ممکن را میگیرید.

شما باید مدام از عملکرد خود بازخورد بگیرید تا متوجه شوید وضعیت شما در هر درس به چه صورت است. باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و آنها را بهبود دهید.

به همین منظور می بایست حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنید.

سخن آخر

درباره مقایسه رشته تجربی یا انسانی صحبت کردیم، چنانچه نیاز به مشاوره بیشتر در این زمینه دارید میتوانید با شماره 28425057 – 021 گروه مشاوره ای رابین در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

و یا به آدرس اینترنتی گروه مشاوره رابین به نشانی: https://rabinedu.com مراجعه کنید.

 

برچسب ها: تجربی ، انسانی ، کنکور ، دروس ، رشته
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: