نرم افزار CRM کارایی بسیار زیادی در کسب و کارها دارد. وجود انواع مختلف CRM این روزها صاحبان کسب و کار و شرکتها را با چالشهای موجود برای داشتن یک انتخاب مناسب مواجه میکند. CRM ابری یکی از نمونههای CRM است که با وجود آن دیگر نیازی به اشغال فضای سیستم خود با نصب نرم افزار CRM نخواهید داشت. البته استفاده از هر یک از انواع CRM ابری و لوکال مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله ما به بررسی نرم افزار CRM ابری و مقایسه آن با CRM لوکال پرداختهایم؛ در نتیجه اگر میخواهید بدانید که کدام یک از انواع CRM برای کسب و کار شما مناسب هستند، خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود.
از سال 1999 تا کنون، استفاده از فناوری ابری در سراسر جهان رواج پیدا کرد و شرکتها و کسب و کارهای بزرگ زیادی این فناوری را به کار گرفتند. فناوری ابری نوعی سرویس است که تنها با اتصال به اینترنت، کاربران امکان دسترسی به آن را خواهند داشت. CRM ابری یا CRM مبتنی بر وب، نوعی CRM است که در آن کاربر دیگر نیازی به خرید نرم افزار CRM و نصب آن روی سیستم نخواهد داشت و در واقع شرکت CRM به صورت از راه دور، وظیفه ذخیره اطلاعات کاربر را برعهده خواهد گرفت. به بین سادهتر، در این حالت نگهداری دادههای شما محدود به یک اپلیکیشن در سیستم نخواهد بود؛ بلکه با استفاده از اینترنت میتوانید با هر دستگاهی به CRM ابری و فضای ذخیره ساز دادههای خود دسترسی پیدا کنید. امروزه حدود 95 درصد از صاحبان کسب و کارها برای دسترسی آسانتر و سریعتر به دادههای خود از CRM ابری استفاده میکنند و نقش CRM لوکال در ذخیره اطلاعات کمرنگتر شده است.
CRM ابری تفاوتهای زیادی با CRM لوکال یا محلی دارد که پیش از انتخاب هر کدام باید به این تفاوتها توجه داشته باشید. از جمله تفاوتهای CRM ابری و لوکال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
حال که با CRM ابری و تفاوتهای آن با CRM لوکال یا نصبی آشنایی پیدا کردید، زمان آن میرسد که با مزایای استفاده از بهترین CRM ایرانی ابری آشنا شوید و اطلاعات بیشتری درباره کارایی آن کسب کنید. از جمله برخی مزایای CRM ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همان طور که دیدیم، فرایند نصب CRM های محلی بسیار پیچیده و زمان بر است. همین موضوع باعث میشود که افراد برای استفاده از CRM های ابری ترغیب شوند. چرا که کسب و کارها میتوانند تنها با اتصال به اینترنت بلافاصله از CRM های ابری استفاده کنند. در CRM ابری شما مجبور به پیکربندیهای سخت افزاری یا نصب و نگهداری نرم افزار نیستید و تنها با ایجاد یک حساب کاربری و ورود به آن به دادههای ذخیره شده دسترسی پیدا خواهید کرد. با استفاده از CRM ابری دیگر از استخدام یک متخصص IT برای نصب، انتقال اطلاعات یا انجام بهروزرسانی بی نیاز خواهید بود.
با استفاده از CRM ابری، افراد مختلفی از تیم کاری شمل میتوانند در هر زمان و مکانی به صورت همزمان به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، نه تنها در محل کار میتوانید اطلاعات و دادهها را مشاهده کنید بلکه انجام این کار در منزل، سفر یا مهمانی نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود. همچنین استفاده از CRM ابری حتی با یک تلفن همراه هوشمند نیز برای شما امکان پذیر خواهد بود. این موضوع موجب میشود که کلیه فعالیتها در کسب و کار شما با سرعت بالایی انجام شوند و زودتر پیشرفت کنید. با کمک CRM ابری، پیدا کردن اطلاعات مشتریان، برقراری تماس، ارسال ایمیل، تبادی اطلاعات و... در ساعاتی خارج از ساعات کاری ممکن میشوند.
تهیه نرم افزارهای CRM محلی لوکال بالا بوده و در مرحله خرید و نصب، کسب و کارها باید مبالغ بالایی بپردازند. با استفاده از CRM ابری و بهرهگیری از پلنهای اشتراکی، ذخیره سازی اطلاعات و استفاده از آنها مقرون بهصرفهتر خواهد بود. گاه ممکن است حتی شما به صورت رایگان به CRM های ابری دسترسی پیدا کنید. این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای کسب و کارهای کوچک است؛ چرا که تا حد زیادی هزینههای این کسب و کارها را کاهش خواهد داد.
خیلیها گمان میکنند که فضاهای ابری امنیت کافی برای نگهداری از اطلاعات آنها را ندارند و عدم اطمینان موجب میشود که از مزایای بینظیر استفاده از این CRM ابری بیبهره باشند. این در حالی است که ارائه کنندگان CRM ابری، توجه بسیار زیادی بر حفظ امنیت این فضاها دارند. از جمله تدابیر اندیشیده شده در رابطه با امنیت فضای CRM ابری میتوان به تایید هویت دو مرحلهای، امکان ایجاد رمز عبور قوی و... اشاره کرد.
وجود بهروزرسانیهای فراوان در حوزه استفاده از CRM های ابری امکانی را برای کاربران فراهم میکند که با هر میزان نیازی از آنها استفاده کنند. یعنی این سیستمها هم پاسخگوی نیازهای سازمانهای بزرگ و هم پاسخگوی نیازهای سازمانها و کسب و کارهای کوچک خواهند بود. کسب و کارهای کوچک میتوانند به مرور و با توجه به نیازهای خود در هر مرحله از کار، پلنهای اشتراکی خود را ارتقا دهند. همچنین با وجود امکان دسترسی مداوم به CRM های ابری، افراد در هر کسب و کاری میتوانند فعالیتهای خود را به زمان مناسب موکول کنند.
CRM های ابری همانند هر چیز دیگری در کنار مزایای مختلف، معایبی دارند که باید به آنها توجه داشت. از جمله برخی معایب استفاده از CRM های ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چنان چه میخواهید بدانید که آیا برای فعالیت در کسب و کار خود به CRM ابری نیاز دارید یا خیر، بهتر است این قسمت از مقاله را مطالعه کنید. کلیه کسب و کارهایی که ویژگیهای زیر را دارند، قادر به استفاده از CRM ابری خواهند بود:
بله. شما میتوانید به راحتی CRM ابری خود را به نرم افزارها و شبکههای اجتماعی مختلف متصل کنید. برای مثال، شما میتوانید به راحتی به تلگرام خود متصل شوید و از امکانات این برنامه در بستر CRM استفاده کنید. همچنین با استفاده از ایمیل مارکتینگ، امکان ارسال ایمیل به مخاطبین CRM برای شما فراهم خواهد شد و به این شکل میتوانید به راحتی بازاریابی کنید و بازخورد دریافت کنید. با اتصال CRM به Live Chat، امکان مشاهده تمامی اطلاعات و سوابق مشتریان در یک صفحه برای شما وجود خواهد داشت.
خلاصه مقاله و نتیجه گیری
در این مقاله در رابطه با CRM ابری و تفاوتهای آن با CRM نصبی، محلی یا لوکال اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که دیدیم، استفاده از CRM ابری مزایای بسیار زیادی دارد که استفاده از آن را برای شما مناسب میکنند. در مقابل استفاده از این فضا ممکن است معایبی داشته باشد که در مقابل مزایای بیشمار آن قابل چشم پوشی هستند. به طور کلی CRM ابری یک فضای ذخیره سازی فوق العاده برای کلیه کسب و کارها با هر شرایطی خواهد بود و میتواند به انجام آسان کارها و پیش بردن هر چه سریعتر آنها کمک کند.