۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
مریخ نورد استقامت قبل‌تر توانسته بود صدا‌هایی از مریخ را ضبط کند اکنون دانشمندان توانسته اند از طریق صدا‌های ضبط شده اطلاعات جدیدی را کسب کنند.
صدا‌های ضبط شده سیاره مریخ مورد مطالعه قرار گرفتند
دانشمندان ناسا پس از یک سال، صدا‌های ضبط شده مریخ توسط مریخ نورد استقامت را به یک لیست پخش پنج ساعته کاهش داده‌اند. صدا‌ها به طرز عجیبی آرام هستند و راه جدیدی برای کاوش در محیط مریخ ارائه می‌دهند. آن‌ها به تأیید برخی نظریه‌ها در مورد نحوه حرکت صدا‌ها در سیاره کمک کرده اند.

به گزارش gizmodo، صوت مریخ نورد استقامت اولین بار سال گذشته منتشر شد. این صدا‌ها احتمالاً به دلیل تداخل الکترومغناطیسی برای ما ناخوشایند بودند البته باید اشاره کرد که آخرین صدا‌ها نرم‌تر از صدای‌های اولیه هستند. تجزیه و تحلیل صدا‌ها و آنچه آن‌ها می‌توانند به ما در مورد چگونگی سفر‌های صوتی در مریخ به ما بگویند ماه گذشته در مجله Nature منتشر شد.

مریخ نورد استقامت

باپتیست چید، دانشمند سیاره‌شناسی در مصاحبه‌ای گفت که به نظر می‌رسد صدای شنیده شده در مریخ  از دیوار می‌آید، زیرا اتمسفر مریخ ۱% به چگالی زمین است. اما چید هنوز از اینکه چقدر مریخ ساکت شده است متعجب بود. او گفت "مریخ آنقدر ساکت است که در بعضی مواقع فکر کردیم میکروفون خراب است."  مریخ‌نورد استقامت در فوریه ۲۰۲۱ با مجموعه‌ای از فناوری‌هایی که برای کشف اینکه آیا مریخ در گذشته باستانی خود میزبان حیات میکروبی بوده است یا خیر بر روی مریخ فرود آمد. با این حال این مریخ نورد ابزار‌های علمی مانند دو میکروفون نیز به همراه دارد که خارج از بدنه ساخته شده‌اند تا اولین داده‌های صوتی را در مریخ ضبط کنند.

یکی از میکروفون‌های مریخ نورد به قاب این وسیله متصل شده و درست بالای یکی از چرخ‌های آن قرار دارد. این میکروفون در جای مناسبی قرار دارد تا در برابر گرد و غبار مریخ محافظت شود، گرد و غباری که توسط باد‌های سیاره پرتاب می‌شود و می‌تواند برای فضاپیما کشنده باشد. میکروفون دیگر به یکی از دوربین‌های اصلی دستگاه که روی یک بازوی بالای قاب مریخ نورد قرار دارد، بسته شده است.

مریخ نورد

در نتیجه، محققان دریافتند که میکروفون دوم صدا‌های باد را که در اطراف مریخ نورد می‌وزد، دریافت می‌کند، در حالی که میکروفون قبلی صدا‌های بیشتری را از فعالیت‌های مریخ نورد دریافت می‌کند. در ماه مارس، تیم باپتیست چید از میکروفون SuperCam برای اندازه گیری سرعت صوت در مریخ استفاده کرد. تحقیقات جدیدتر از هر دو میکروفون برای توصیف محیط صوتی مریخ استفاده کردند و از منابع صوتی دور و نزدیک برای نشان دادن اینکه چگونه اتمسفر سنگین دی اکسید کربن بر توانایی حرکت صدا تأثیر می‌گذارد استفاده کرد.

مریخ بسیار سردتر از زمین است و جو نازک تری دارد. در نتیجه دانشمندان ناسا انتظار داشتند که صدا در مریخ کندتر حرکت کند و اینطور هم شد. محققان دریافتند که صدا‌های با فرکانس بالاتر سریعتر از نویز‌های فرکانس پایین‌تر حرکت می‌کنند. صدا در مریخ در طول سالِ ۶۸۷ روزه این سیاره، تغییر خواهد کرد. بر اساس مطالعات، در طول زمستان مریخ، دی اکسید کربن در نواحی قطبی سیاره منجمد می‌شود که باعث نوسان بلندی صدا‌ها می‌شود.