April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۷۶۱۴
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
0
شخص حقوقی نماد خودرو به دلیل فشار فروش در این نماد از بورس تهران تذکر گرفت و دسترسی وی به سامانه معاملاتی برای ۵ روز کاری محدود شد.
تقلب در بازار سرمایه راهی برای ایجاد جو روانی منفی در معاملات
شخص حقوقی نماد خودرو به دلیل فشار فروش در این نماد از بورس تهران تذکر گرفت و دسترسی وی به سامانه معاملاتی برای ۵ روز کاری محدود شد.

شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه سرمایه‌گذاران می‌رساند پیرو شکایت برخی فعالان بازار در خصوص فشار فروش شخص حقوقی در نماد خودرو، معاونت نظارت بازار شرکت بورس تهران از طریق سامانه نظارتی جامع (سنجش) به فروشنده مذکور که دارای تأثیر بر روند نزولی این نماد در روزگذشته (شنبه) شده بود، تذکر نظارتی ارسال کرد.

در همین رابطه محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص معامله گرانی که تقلب می کنند، گفت: برخورد با اخلال‌گران حقوقی بزرگ و رسانه‌ای کردن آن، می‌تواند گامی مهم در پیشگیری از ایجاد جو روانی منفی در معاملات بورس باشد.
 

وی افزود: موضوع تذکر به معامله‌گران حقوقی که نوع خرید و فروش‌شان باعث اختلال در بازار می‌شود قبلا هم سابقه داشته و بار‌ها شاهد چنین اقدامی بوده‌ایم. اما موضوعی که این بار سبب برجسته شدن بیشتر این اقدام شد این بود که حقوقی که تذکر گرفت، حقوقی مهم و شناخته شده‌ای بوده و همچنین موارد قبلی این چنین رسانه‌ای نشده بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: اقدام نهاد ناظر مناسب است چرا که معامله‌گران و افرادی که مسئولیت سبد‌ها و پرتفو‌های بزرگ را دارند باید بدانند یک مسئولیت اجتماعی هم در قبال بازار سرمایه دارند و به راحتی نمی‌توانند بازار را با تنش مواجه کنند. این افراد باید متوجه شوند که حتی با حقوقی بزرگ و مرتبط با وزرات صمت نیز برخورد می‌شود.

وی مطرح کرد: مهم‌تر موضوع این است که اگر تخلفی صورت گیرد برخورد‌ها باید جدی‌تر شود. محدود کردن و بستن کد شاید برای تذکر ابتدایی خوب باشد، اما برخورد جدی، جرایم سنگین و رسانه‌ای کردن می‌تواند گامی مهم در پیشگیری از این اتفاقات در آینده باشد. چنین اقداماتی به سهامداران این اطمینان خاطر را می‌دهد که نهاد ناظر به فکر است و خود این حس اعتماد ایجاد می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: