کد خبر: ۳۷۹۷۷۲
۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
0
گزارش‌ها نشان می‌دهند که در حال حاضر تقریباً یک چهارم از کف اقیانوس ها نقشه برداری شده است.
تاکنون فقط یک چهارم کف اقیانوس ها نقشه برداری شده است
تقریباً یک چهارم (دقیقا ۲۳.۴ درصد) از کف دریا‌ها و اقیانوس‌ها به لطف یک ابتکار بین المللی به نام بستر ۲۰۳۰ نقشه برداری شده است. این پروژه بخشی از یک ابتکار بزرگتر تحت رهبری سازمان ملل به نام Seabed ۲۰۳۰ است. سازمان ملل امیدوار است تا سال ۲۰۳۰، ۱۰۰ درصد از کف اقیانوس را نقشه برداری کند، محققان نیز می‌گویند به لطف پیشرفت در فناوری و تلفیق داده‌های موجود، این امر میسر خواهد شد.

دانشمندان بر این باور هستند که جمع آوری داده‌های عمق سنجی بیشتر، به درک بیشتر ما از تغییرات آب و هوایی و تلاش‌ها برای حفظ اقیانوس‌ها کمک می‌کند. نقشه برداری از کف اقیانوس همچنین به تشخیص سونامی و سایر بلایای طبیعی نیز کمک می‌کند.

به گفته محققان نقشه کامل کف اقیانوس ابزار گمشده‌ای است که ما را قادر می‌سازد تا با برخی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی دوران، از جمله تغییرات آب و هوایی و آلودگی دریایی مقابله کنیم. همچنین این به ما امکان می‌دهد تا از آینده سیاره محافظت کنیم.

نقشه برداری کف اقیانوس

البته گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از داده‌های مورد استفاده در Seabed ۲۰۳۰ از قبل وجود داشته است. این گروه عمدتاً به کمک‌های دولت‌ها و شرکت‌ها متکی است، اگرچه برخی از این نهاد‌ها از ترس افشای اسرار ملی یا تجاری، هنوز تمایلی به باز کردن کامل آرشیو‌های خود ندارند.

تمام داده‌هایی که Seaebed ۲۰۳۰ جمع‌آوری می‌کند، به صورت آنلاین در شبکه جهانی GEBCO در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: