حدادی مشاور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در امور سهام عدالت، حیدری سخنگوی کانون شرکتهای سرمایه گذاری استانی، میرزایی کارشناس بازار سرمایه و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با حضور در میز اقتصاد به بررسی مشکلات شرکتهای غیر بورس و واریز سود سهام این شرکتها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند:
در شورای عالی بورس چه تصمیمی در خصوص سود سهام عدالت اتخاذ شده است؟
حدادی مشاور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در امور سهام عدالت: اولین تصمیم راجع به شرکتهای غیربورسی است که با توجه به افزایش درخواست سرمایه لازمه این است که شورای عالی بورس مصوباتی داشته باشد تا پس از برگزاری جلسات به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شود که بعد از بررسی افزایش سرمایه را انجام دهد.
افزایش سرمایه بدان معناست که درصد سهام عدالت تغییری پیدا نمیکند و تنها مازاد سودی که از سالهای گذشته نزد سازمان خصوصی سازی است، در شهریور ماه به ۴۹ میلیون نفر که روش مستقیم و غیرمستقیم انتخاب کردند، پرداخت میشود.
سودی که قرار است واریز شود مبلغ آنچقدر است؟
حدادی: طبق مصوبه شورای عالی بورس، سازمان خصوصی سازی تا پایان شهریور باید سود را واریز کند و لازمه دریافت سود آن است که سهامداران در سامانه سجام ثبت نام و شماره حساب معرفی کرده باشند.
بحث شفافیت بسیار مهم است، شرکتهای غیربورسی سهام عدالت باید در هلدینگ ایرانیان تجمیع شود و در این راستا سازمان خصوصی سازی تمامی موارد را انجام داده و در مرحله ثبت این هلدینگ در اداره ثبت است.
شرکتها در بازار سرمایه پذیرش شدند و قیمت مشخص است و همواره با همکاری سازمان بورس تمهیدات لازم برای اینکه شرکتها در بازار بورس پذیرش شوند، انجام شده است.
۱۰ شرکت مابقی با توجه به جلساتی که در شرکتهای بورسی و فرابورسی انجام شده است، برآورد میشود که تا پایان سال مشخص شود که از ۱۰ شرکت باقیمانده کدامیک به هیچ عنوان قابلیت پذیرش در بازار بورس را ندارند.
آیا سودی از این ۱۳ شرکت تاکنون واریز شده است؟
حدادی: تاکنون سازمان خصوصی سازی سودی از محل ۱۳ شرکت غیربورسی واریز نکرده و تاالان سودی برای شرکتهای غیربورسی واریز نشده است که به نظر میرسد عدد قابل توجه خواهد بود و طبق مصوبه عالی بورس سود سهامداران باید در شهریور اتفاق بیفتد.
چرا شرکتهای غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت آمدند و علت اینکه الان چرا بحث جاماندگان مطرح شده است؟
حدادی: مشمولان بدرستی شناسایی نشدند و به جای آنکه بر مبنای دهکهای طبقاتی شناسایی شوند، بر مبنای شغل این امر صورت گرفت، لذا در کارگروه ۱۰ نهاد مختلف وجود دارد و بدلیل آنکه طرح بزرگو مردمی است تا رسیدن به نتایج واحد در همه مسائل زمان بر خواهد بود.
ذات سهام عدالت در ماندگاری و استفاده از سود سالانه است که نصیب سهامدار میشود، در سال ۹۹ به نظر میرسد خیلی تصمیمات کارشناسی نبود چرا که اجازه فروش ۶۰ درصدی سهام عدالت و فشار فروش یکی از عوامل ریزش تاریخی بورس بود، چنانچه اجازه فروش بدهند باید این عدد تعدیل شود.
نظر شما راجع به صحبتهای آقای پورابراهیمی مبنی بر واگذاری مالکیت سهام عدالت چیست؟
حدادی: براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال ۹۹ مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، آیین نامه وجود دارد و تنها نیاز به اصلاح دارد و تمامی نهادهای سهام عدالت به یکنتیجه واحد خواهند رسید که مردم نفع ببرند.
نظر شما راجع به تصمیمات شورای عالی بورس چیست؟
حیدری سخنگوی کانون شرکتهای سرمایه گذاری استان ها: چالشهایی که امروز صحبت نمیکنیم، بدان معناست که نمیدانیم سود عملکرد یک شرکت چقدر است، سال ۹۹ سازمان خصوصی سازی ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که این مبالغ با احتساب مبالغی که قبل از سال ۸۸ نزد شرکت خصوصی سازی مانده باید تعیین تکلیف شود.
بنابر تبصره ۲ ماده ۳۴ قانون اساسی، اساسا نباید شرکتهای غیر بورسی به سبد سهام عدالت تخصیص پیدا میکرد؛ بنابرابن دولت باید سبد غیربورسی را از سهام عدالت پس میگرفت تا حساب و کتاب مردم مشخص شود چرا که از سال ۸۵ تا ۹۹ و از سال ۹۹ تاکنون مکرر در اجرای ابلاغیه و موارد قانون اساسی تخلفاتی رخ داده است، در حالیکه سال ۹۹ انتظار میرفت بعد از ابلاغیه شورای عالی بورس اقدام شود.
سال گذشته مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و تاکنون هم با استمرار این ۲ گانگیها شاهد این چالش هستیم.
نظر شما راجع به واگذاری مالکیت چیست؟
حیدری: در طول ۱۶ سال گذشته قانون اجرا نشده است، درحالیکه اگر به اجرای قانون بازگردیم موفق خواهیم بود.
نطرتان راجع به تصمیمات شورای عالی بورس چیست؟
میرزایی کارشناس بازار سرمایه: یکی از بزرگترین معضلات بخش سهام عدالت این است که اختیارات و حس مالکیت واگذار نشده و همین موضوع منجر به نارضایتی در جامعه ۵۰ میلیونی شده است. درحالیکه این موضوع تا حدودی قابل مدیریت است برای اینکه شیرینی سهام عدالت به طور کامل به کام سهامدار برسانیم.
اگر امروز تمام مشکلات حل شود و انتخابات هیئت مدیره استانی شفاف و پرشور برگزار شود، انتظار میرود که مردم خیلی شرکت نکنند.
سالهای طولانی این شرکتها فعالیت داشتند و شیرینی اینکه سهامدار احساس مالکیت کند تا به امروز نبوده است.
نظر شما راجع به واگذاری مالکیت سهامعدالت چیست؟
میرزایی: نکته اول فعال کردن شرکتهای سرمایه گذاری استانی است که سرمایه گذاری در طرحهای بزرگ استانی زیرنظر سازمان بورس انجام دهند، نکته دوم بحث بازارگردانی است که از ظرفیت بازار سرمایه استفاده شود و مشکل نقدشوندگی را باید حل کرد و این موضوع برای بحثهای سهام عدالت باید استفاده شود تا صفهای فروش را به خرید تبدیل کنیم.
نظر شما در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت و تعیین تکلیف شرکتهای غیربورسی سهام عدالت و پرداخت سود این شرکتها چیست؟
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی: یک سری اتفاقات در گذشته بوده که نباید رخ میداد و هم اکنون یک سری کندیها وجود دارد، حال اینکه مجلس چطور در بحث جاماندگان ورود میکند، بنابر آخرین اطلاعات از وزارت اقتصاد افراد کمیته امداد و بهزیستی که ۴ میلیون نفر هستند، درمرحله نخست تصمیم گیری شده است و در بخش دوم به دهکهای بعدی باز میگردد که کار با ترتیب اولویت جلو میرود.
در فاز اول برای چند میلیون جامانده افراد کمیته امداد و بهزیستی و در فاز دوم افراد فاقد سهام عدالت در دهک اول و دوم تا دهک پنجم و ششم اطلاعات آنها شناسایی شده و به نظر میرسد بحث جاماندگان تا پایان شهریور انجام شود.
نگاه ما در مجلس این است که اختیارات مالکیتی و مدیریتی به مردم واگذار شود و در این راستا مراقبت صورت گیرد و پیشنهاداتی برای انتقال مالکیت از بخش دولتی به خصوصی مطرح کردیم.
کمیته امداد صاحب عمده بخش سهام عدالت که متعلق به افراد است، امکان دخالت از افراد تحت پوشش به مجموعه محول شود و پاسخگوی ذی نفعان خود راشد و مجموعه افرادبهزیستی شبیه کمیته امداد این ظرفیت را دارند.