عملکرد بازار سرمایه در ۲۰ تیر ۱۴۰۱ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۸۰۳۴۶
۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات امروز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ بازار سهام، شاخص‌های بورس افت کردند و ۸۶ درصد نماد‌های بازار سهام قرمزپوش شدند.
سقوط تاریخی بورس تهران
در معاملات روز دوشنبه بیستم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۱۰ هزار و ۸۹۰ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۲۲ واحد رسید.
 
شاخص هم وزن بورس نیز با افت ۶ هزار و ۲۷۰ واحدی در سطح ۴۰۹ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۲۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۸۲۲ واحد قرار گرفت.

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نوزدهمین روز متوالی منفی شد و ۷۵۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.
 
در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۹۲ میلیارد تومان بود.
 
پس از بپاس، نماد‌های شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز نماد‌های «فارس»، «فملی» و «شتران» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نماد‌های «فولاد»، «ومعادن» و «فخوز» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند.
 
در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «شاوان» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «مارون»، «ددانا» و «دی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورس فولاد صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و آریا پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند. امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۳۲ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲۷ هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان بود که ۹۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.
 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۱۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۳ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان رسید. در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و ۱۲۸ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۷۴ درصد افت کرد و در رقم ۸ میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد سکرد (شرکت سیمان کردستان) با صف خرید ۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سکرد، نماد‌های تکنو (شرکت تکنو تار) و خچرخش (شرکت چرخشگر) بیشترین صف خرید را داشتند.
 
بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) تعلق داشت که ارزش آن ۱۹ میلیارد تومان بود. پس از شاوان، نماد‌های غنوش، قچار، قرن و دانا بیشترین صف فروش داشتند.
 
به باور بسیاری از سهامداران اوضاع بازار سرمایه به شکلی پیش می‌رود که نمی‌توان نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در این بازار برنامه‌ریزی دقیقی داشت. کارشناسان نیز معتقدند دولت با اعمال نظر در بخش‌های مختلف بازار مانع رشد طبیعی شاخص می‌شود.
 
در حقیقت به باور تحلیلگران شاخص کل عموما نمی‌تواند معیار مناسبی برای تحلیل وضعیت بازار باشد. از همین رو توصیه می‌شود برای پیش بینی و ترسیم چشم انداز بازار سهام از مولفه‌هایی مانند شاخص هم وزن استفاده شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: