کد خبر: ۳۸۰۴۱۷
۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
0
محققان ماده جدیدی را کشف کرده‌اند که با خواص مغناطیسی مشخص می‌شود که نانوذرات آن پس از گرم شدن کاملاً منجمد می‌شوند.
کشف ماده‌ای که با گرم شدن منجمد می‌شود
الکساندر خاجیتوریان پژوهشگر علم فیزیک توضیح داد که ماده کشف شده که نئودیمیم نام دارد، تیم تحقیقاتی را با رفتار مغناطیسی خود شگفت زده کرد، زیرا خواص این ماده با گرما به روشی نامشخص از مواد مغناطیسی مختلف تعامل دارد.

خاجیتوریان آن را به الماس تشبیه کرد که با حرارت دادن به نقطه ذوب تبدیل به یخ می‌شود.

این تیم تحقیقاتی توضیح داده است که برخی از مواد ساخته شده از آلیاژ‌های فلزی، مانند آهن و مس، به نظر می‌رسد که به طور کاملا تصادفی می‌چرخند و به این حالت شیشه اسپین می‌گویند.

این با رفتار مواد مغناطیسی فلزی سنتی، مانند آهن، که در آن اتم‌های این مواد در چرخش‌هایی در یک جهت قرار گرفته‌اند، در تضاد است، به این معنی که قطب‌های مغناطیسی شمال و جنوب آن‌ها در یک سیستم سه‌بعدی جهت‌گیری یکسانی دارند.

تیم تحقیقاتی اضافه کرد که نئودیمیم مانند سایر فلزات خاصیت مغناطیسی ندارد، زیرا هنگامی که از آن برای ساخت آهنربا استفاده می‌شود، لازم است آن را با آهن ترکیب کنیم تا هم ترازی چرخه‌های مولکول‌های آن در میدان مغناطیسی تنظیم شود، اما نئودیمیم خالص مانند یک فلز شیشه‌ای عمل می‌کند، به این معنی که مولکول‌های آن به‌طور تصادفیو نامنظم می‌چرخند.

برخلاف فلزات فرومغناطیسی سنتی، زمانی که نئودیمیم و سایر فلزات شیشه‌ای دوار یخ می‌زنند، ذرات به طور طبیعی بیشتر شبیه فرومغناطیس‌ها رفتار می‌کنند.

جالب اینجاست که تیم محققین زمانی که دمای ذرات نئودیمیم از ۲۶۸- درجه سانتیگراد به ۲۶۵- درجه سانتیگراد افزایش یافت، رفتار سازمان یافته‌ای را در ذرات نئودیمیم کشف کردند، در حالی که وقتی ذرات دوباره سرد شدند، دوباره به طور تصادفی می‌چرخند.

این پدیده اولین در نوع خود است و دلیل وقوع آن مشخص نیست، زیرا رفتار ذرات نئودیمیم در مقایسه با ماهیت غالب رفتار ذرات سایر کانی‌های طبیعی غیرعادی است.

تیم تحقیقاتی تاکید کرد که مولکول‌های نئودیمیم رفتار‌های اصلاحی وابسته به گرما را انجام می‌دهند، بنابراین با افزایش دما، پیوند‌های بین مولکول‌ها ضعیف می‌شود، که منجر به حالت «ناامیدی» می‌شود که در نهایت منجر به هم‌تراز شدن مولکول‌ها در یک تراز منظم می‌شود.

منبع: ارم نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: