April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۹۰۱
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
0
وزیر فرهنگ گفت: مهمترین مولفه تاثیرگذاری نهاد کتابخانه های عمومی، نیروی انسانی است و در این زمینه با نیروهای علاقه مند به کتاب مواجه هستیم.
نیروی انسانی مهمترین مولفه کتابخانه‌های عمومی است
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصلی‌هایی که از بودجه عمومی برای توسعه و تجهیز استفاده خواهند کرد، موظف به پیش بینی احداث بخش‌های فرهنگی، چون کتابخانه‌های عمومی در مصلی‌ها هستند، زیرا ویژگی ممتاز کتابخانه‌های عمومینسبت به ساختار‌های مشابه، عمومی بودن آن است؛ به این معنا که همه اقشار جامعه با هر سلایق در آن حضور می‌یابند و از امکاناتآن بهره مند می‌شوند و بر همین اساس همگی باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشورداشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ذکر این نکته که مهمترین مولفه تاثیرگذاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، نیروی انسانی آن است، گفت: وقتی به استان‌ها سفر می‌کنیم، با نیرو‌های فعال و علاقه‌مند حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه می‌شویم که اتفاقا بخش عمده آن هارا بانوان تشکیل می‌دهند. بانوانی که شغل طاقت فرسای کتابداری را با صبوری تدبیر می‌کنند و باید بیش از پیش مورد توجه قرارگیرند.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که بدنه کتابخانه‌های عمومی بسیار توانمند و به ترویج فرهنگ کتابخوانی علاقمند است و این توقع ما را ازنهاد کتابخانه‌ها افزایش می‌دهد.

اسماعیلی با با اشاره سفر‌های استانی خود گفت: به هر استانی که سفر می‌کنیم، بسیاری از مردم متقاضی توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی هستند. بر همین اساس در سفر‌های اخیر بودجه قابل توجهی به توسعه و تجهیز این کتابخانه‌ها اختصاص یافته وامیدواریم برنامه منسجم برای توسعه کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور تدوین شود.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: باید برای هر استان اطلسی از پراکندگی، ظرفیت‌ها و کمبود‌های کتابخانه‌های عمومی تهیه شود تا پیش از هرسفر استانی مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که معتقدیم گسترش کتابخانه‌های عمومی از مهمترین ابزار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی بهشمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت خود را موظف به تقویت بخش‌های مختلف کتابخانه‌های عمومی می‌داند چرا که برکاتفراوانی برای آن متصور هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: رسیدگی به زیر ساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری فرهنگ ماموریتی فراوزارتخانه‌ای و فرانهادی است واهتمام به پویایی «نهضت کتابخوانی» جز ماموریت‌های فرانهادی محسوب می‌شود.

وی همچنین افزود: دولت در کنار تلاش برای رفع چالش‌های اقتصادی کشور نسبت به توسعه فرهنگی اهتمام ویژه دارد که یکی از نشانه‌های آن فعالیت منظم و با برنامه ستاد فرهنگی دولت به ریاست رئیس جمهوری و دبیری وزیر فرهنگ است.

اسماعیلی به ایجاد ریل گذاری جدید در حوزه نهاد کتابخانه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: فعالیت تاثیرگذار در نهاد کتابخانه هامستلزم داشتن روحیه جهادی و نگاهی اعتقادی به نهضت «کتابخوانی» است که این مسئله همان تغییر ریل گذاری در حوزه فعالیت نهادکتابخانه‌ها به شمار می‌رود که از یک کار اداری عادی در این حوزه فاصله بگیریم تا در مسیر اعتلای فرهنگی انقلاب اسلامی قدم هایاستواری برداشته شود.

وزیر فرهنگ در پایان با تاکید بر اهمیت آینده پژوهی در فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: کتاب و کتابخانه امروز رقبای جدی داردو باید با علم و آگاهی به استقبال تغییرات این حوزه برویم تا با رفع موانع بتوانیم از ظرفیت مناسب نیرو‌های انسانی نهاد کتابخانه‌ها درراستای اعتلای نهضت کتابخوانی بهره‌مند شویم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: