کد خبر: ۳۸۳۱۱۱
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس آمارهای بین المللی ما حدود ۶۰ هزار دانشجو خارج از کشور داریم. سهم ما در تعداد نخبگان خارج از کشور بسیار اندک است.
۶۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور هستند
سورنا ستاری در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در حال حاضر دانش بنیان شدن تبدیل به یک فرهنگ شده است و این فرهنگ در سالیان گذشته توسعه پیدا کرده است. اقتصاد دانش بنیان بزرگ است و عدد آن بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد است.

به گفته وی هدف اصلی ما اتصال دانش بنیان به سیاست‌های کلان است و این موضوع هدف اصلی قانون اقتصاد دانش بنیان است.

او افزود: کشور‌هایی که با پول مفت اقتصاد خود را می‌چرخاندند سیستم کار آفرینیشان را از بین می‌برند و باعث ایجاد رانت می‌شوند. در حال حاضر ۷۲۰۰ شرکت دانش بنیان و دو هزار شرکت خلاق و بین هشت تا ده هزار استارت آپ در کشور مشغول به فعالیت هستند. فقط با صنعت دانش بنیان برای دانشجویان کار ایجاد می‌شود.

ستاری ادامه داد: بخش خصوصی باید از دانشگاه‌ها حمایت کنند و مراکز دانشگاهی نباید متکی به دولت باشد. اولین جلسه شورای راهبردی با عنایت رییس جمهور برگزار شده است و وزارت خانه‌های علوم و بهداشت همکاری خوبی با معاونت علمی دارند.

او افزود: در زمینه تعداد دانشجویان مهندسی در رتبه دوم و در حوزه‌های بیوتکنولوژی در دنیا در جایگاه کم‌تر از دهم جهان قرار گرفته ایم. جهش کشورمان در حوزه دانش و فناوری بالا است و رتبه ۶۰ دنیا را در این حوزه کسب کرده ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس آمار‌های بین المللی ما حدود ۶۰ هزار دانشجو خارج از کشور داریم. سهم ما در تعداد نخبگان خارج از کشور بسیار اندک است.

ستاری گفت: خانه‌های نوآوری را در دنیا تأسیس و اولین خانه را در آفریقا راه اندازی کرده ایم. صادرات سه ربات جراح به اندونزی به نوعی دیپلماسی فناوری محسوب می‌شود.

ستاری گفت: ما به واسطه فناوری به وزارت امور خارجه کمک می‌کنیم و در حال حاضر بیش از۵۰۰ شرکت صادراتی در حوزه دانش بنیان داریم. در زمینه فناوری نوین باید فرهنگ سازی خوبی جهت اجرای آن انجام شود.

او افزود: یکی از راه‌های رسیدن به فناوری انجام ریسک است. نسل تحصیل کرده و جوان در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت و کارآفرینی هستند.

به گفته او تعداد دانشحویان بین المللی در دنیا چهار برابر شده است و بیش از شش میلیون دانشجوی بین المللی در دنیا مشغول به تحصیل هستند.

او افزود: تحصیل دانشجو در کشور‌های خارجی مهاجرت نیست. شرکت‌های دانش بنیان دانشجویان را پس از تحصیل جذب کرده اند و بیش از ۴۰۰ استارت آپ توسط تحصیل کرده‌ها در خارج و در هنگام برگشت به ایران ایجاد شده است. باید ساختار‌های لازم را برای بازگشت دانشجویان ایجاد کنیم و نمی‌توان تبادل دانش با دنیا نداشته باشیم.

او افزود: خانه‌های نوآوری را در دنیا تاسیس کرده ایم و اولین خانه را در آفریقا راه اندازی کرده ایم. هنگامی که به اندونزی سه ربات جراح می‌فروشیم به نوعی دیپلماسی فناوری محسوب می‌شود.

ستاری گفت: ما به واسطه فناوری به وزارت امور خارجه کمک می‌کنیم و در حال حاضر بیش از۵۰۰ شرکت صادراتی در حوزه دانش بنیان داریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: