April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۷۲۱
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
0
دیروز وضعیت بورس کمی بهتر شد. اما ارزش معاملات خرد همچنان پایین است. شاید نزدیک شدن به کف کانال ۱.۳ میلیون واحدی، عاملی برای بهبود وضعیت بورس در روز‌های آینده شود.

پیش بینی بازار سهام ۱۷ مهر

روز گذشته بازار سهام وضعیت نسبتا خوبی داشت. اکثر نماد‌ها مثبت بودند که البته تقاضای پرقدرتی در بازار وجود نداشت، اما فروشندگان هم ظاهرا کمی دست نگه داشته اند و قیمت‌های فعلی را خیلی مناسب فروش نمی‌دانند.

نزدیک شدن شاخص کل بورس به کف کانال ۱.۳ میلیون واحد می‌تواند عاملی برای رشد بازار سهام در روز‌های آینده باشد. شاخص کل اصولا برای رفتن به یک پله پایین‌تر که همان کانال ۱.۲ میلیون واحد است، مقاومت خواهد کرد و به راحتی وارد این کانال نمی‌شود. مگر اینکه مجددا اتفاقاتی بنیادی رخ دهد که منجر به کاهش سود بخش زیادی از شرکت‌ها شود.

در بازار روز گذشته ارزش معاملات خرد حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان بودکه نسبت به روز معاملاتی قبل، رشدی بیش از ۱۵ درصدی داشت. با این حال این رشد خیلی امیدوارکننده نیست و تا زمانی که ارزش معاملات خرد کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان باشد، می‌توان ارزش معاملات را ناامیدکننده دانست.

ارزش معاملات باید افزایش یابد
البته باید این را در نظر گرفت که درصورت بهبود شرایط و آغاز حرکت رو به بالای شاخص کل، ارزش معاملات به یکباره رشد شگفت انگیزی نخواهد کرد و این اتفاق باید به مرور و به طور متوالی رخ دهد تا ارزش معاملات پله پله رشد کرده و به بالای ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

روز گذشته سهامداران حقیقی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و از این نظر همچنان می‌توان گفت که نگاه حقیقی‌ها به بازار، یک نگاه منفی و ناامیدانه است. اینکه حقیقی‌ها پول خود را از بورس خارج می‌کنند، فارغ از اینکه این پول را به کدام بازار می‌برند، نشان دهنده ناامیدی آن‌ها نسبت به آینده بازار سهام است. البته این روند می‌تواند خیلی سریع تغییر کند و در صورت صعود بازار، حقیقی‌ها مجددا به سرعت پول خود را وارد بورس خواهند کرد.

احتمال رشد شاخص‌ها
با شرایط فعلی برای بازار امروز احتمال رشد قیمت‌ها و شاخص‌ها وجود دارد. اینکه اکثر نماد‌ها در معاملات روز گذشته مثبت بودند، نکته خوبی است، اما باید این را هم در نظر گرفت که فشار عرضه‌ها در نیمه دوم زمان معاملات روز گذشته افزایش یافت که درصورت منتقل شدن این فشار فروش به معاملات امروز، احتمال اینکه شاخص‌ها در محدوده منفی بازگشایی شوند وجود دارد، اما پس از گذشت نیمه اول زمان معاملات، شرایط تعدیل می‌شود و شاخص‌ها مجددا به سمت دامنه مثبت حرکت خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: