April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۷۶۷
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
کاوشگر کوچک کپستون ناسا سرانجام غلت زدن و چرخیدن در فضا را پایان داد و تحت کنترل قرار گرفت.

کاوشگر کپستون ناسا تحت کنترل قرار گرفت

تاسواره کپستون (CAPSTONE) ناسا یک ماه را در حالت ایمن گذرانده است. این ماهواره کوچک پس از آن که یکی از دریچه‌هایش هنگام باز شدن با مشکل روبه‌رو شد، از کنترل خارج شده و شروع به چرخیدن در فضا کرد. اکنون کاوشگر ماه ناسا تحت کنترل قرار گرفته است.

کپستون که اندازه‌ای مشابه یک دستگاه مایکروویو دارد و از زمان روشن شدن موتورهایش در تاریخ هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) به مدت یک ماه در حالت ایمن قرار گرفته بود، سرانجام به دنبال یک فرمان زمینی، غلتیدن در فضا را متوقف کرد.

براساس اعلام ناسا، فرمان اجرا شده در روز جمعه (هفتم اکتبر- ۱۵ مهر) منجر به رفع یک مانع بزرگ در بازگشت فضاپیما به عملیات عادی شد. کپستون برای بررسی مداری در ماه که قرار است برای قرارگیری پایگاه دروازه ماه ناسا مورد استفاده قرار بگیرد، این ماموریت را انجام می‌دهد.

این فضاپیمای ۵۵ پوندی (۲۵ کیلوگرمی) ابتدا به دلیل بروز "یک مشکل مربوط به سوپاپ در یکی از هشت پیشرانش با مشکل مواجه شد و نیمه باز ماندن یکی از پیشران‌ها باعث چرخش این تاسواره شد. این گروه اکنون در حال پیشبرد برنامه بازیابی خود قبل از ورود کپستون به مدار ماه در تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) است.

براساس اعلام ناسا، کپستون اکنون آرایه‌های خورشیدی خود را به سمت خورشید باز کرده و جهت آنتن‌ها را تنظیم کرده است تا اتصال داده بهتری با زمین فراهم کند.

این آژانس فضایی خاطر نشان کرد که خطرات این روش به تنهایی "قابل توجه" بوده است و ممکن است به اصلاحات بیشتری برای جلوگیری از تداخل مجدد دریچه نیمه باز پیشران در ماموریت کپستون، نیاز باشد.

با این وجود، این فضاپیما در مسیر خود برای رسیدن به مداری خاص به نام Near-Rectilinear Halo Orbit به اختصار NRHO قرار دارد. این مدار پیچیده طی یک بازه زمانی هفت روزه برخی مواقع ماهواره را به ماه نزدیک و برخی مواقع از آن دور می‌کند. این مدار که برای قرار دادن پایگاه فضایی دروازه ماه در نظر گرفته شده است، مداری پایدار است که با نیروی کمی حفظ می‌شود با این حال پیش از این هرگز مورد استفاده قرار نگرفته است و بنابراین این تاسواره برای آزمایش آن به ماه فرستاده شد.

ایستگاه فضایی دروازه ماه که قرار است در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب شود محلی برای اسکان فضانوردانی خواهد بود که روزی پا بر ماه خواهند گذاشت. ظرفیت این ایستگاه فضایی چهار نفر است و شرکای ناسا از جمله کانادا، اروپا و ژاپن در آن کار خواهند کرد.

تاسواره ناسا که اندازه‌ای مشابه یک ماکروویو دارد قرار بود روز دوشنبه ۲۷ ژوئیه (۶ تیر) به فضا پرتاب شود، اما این ماموریت با تاخیر یک روزه مواجه شد و در نهایت در روز هفتم تیر ساعت ۵:۵۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۴:۲۵ به وقت ایران) به فضا پرتاب شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: