بررسی روند شاخص کل فرابورس در شش ماه گذشته از سال ۱۴۰۱؛
کد خبر: ۳۸۵۹۷۰
۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
0
بازار فرابورس تهران در شش ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ روندی مشابه بازار بورس داشته است. شاخص کل فرابورس نیز روندی مشابه شاخص کل بورس را طی کرده، اما در انتهای شهریور ماه تراز شاخص کل فرابورس بالاتر از تراز ابتدای سال این شاخص است، درصورتی که شاخص کل در این شش ماهه ۱۲ هزار واحد کاهش تراز داشته است.

بازدهی شاخص کل فرابورس در شش ماهه اول سال

شاخص کل فرابورس عملکردی مشابه شاخص کل بورس تهران داشته است. فرابورس با گذر زمان از نظر روند معاملاتی به بازار بورس شبیه‌تر می‌شود و جریان معاملاتی نزدیک تری پیدا می‌کند. تراز فرابورس در انتهای اسفند ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۸ هزار و ۳۸۰ واحد بود و سال ۱۴۰۱ را با یک روند صعودی آغاز کرد. تراز شاخص کل فرابورس تا انتهای اردیبهشت ماه به ۲۱ هزار و ۵۳۷ واحد رسید و در این مدت سقف ۲۱ هزار و ۶۹۰ واحدی را نیز لمس کرد. پس از برخورد شاخص کل فرابورس با سقف تاریخی، این شاخص وارد یک کانال نزولی شد و تا انتهای شهریور ماه در این کانال گیر افتاد و تا تراز ۱۸ هزار و ۳۹۶ واحدی پایین آمد. با وجود فراز و فرود‌های شاخص فرابورس در این شش ماهه، تراز این شاخص انتهای شهریور ماه ۱۸ واحد بالاتر از ابتدای سال است که به نسبت افت تراز ۱۲ هزار واحدی شاخص کل بورس در این شش ماهه نشان از عملکرد بهتر فرابورس دارد.

سازمان بورس تهران ادعا کرده است که در سال جاری به نسبت سال قبل افزایش ورود کد حقیقی به بازار داریم. داده‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی نشان می‌دهد که در پایان شش ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبت نام در سامانه سجام با رشد ۱۱۰ درصد مواجه شد. سمات اعلام کرده که از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه یک میلیون و ۸۱۵ هزار و ۲۵۲ سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در مقایسه با دوره ۶ ماهه سال قبل که ۸۶۶ هزار و ۹۳۴ سهامدار در این سامانه ثبت نام کرده بودند، شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی هستیم. سمات گفته که در شش ماه نخست امسال، یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۸۴ احزار هویت توسط سرمایه گذاران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به ثبت رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل که یک میلیون و ۶۰ هزار و ۹۲۸ احزار هویت صورت گرفته بود با بیش از ۲۴۶ هزار افزایش در تعداد سهامداران، رشد ۲۳ درصدی را رقم زده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: