April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۳۸۸
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
در این خبر به سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال پرداخته‌آبم.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

گاف اینترنشنال دوباره برایش دردسرساز شد. این شبکه کم سن و سال فارسی‌زبان که هزینه‌هایش را عربستان سعودی تامین می‌کند تا برای رضای خدا به‌طور رایگان اخبار را به گوش مردم ایران برساند‍ آنقدر اقدامات غیرحرفه‌ای انجام داده که هم صدای اعتراض مخاطبان خود و هم همکارانشان در سایر شبکه‌های لندنی را درآورده است.

شبکه ایران اینترنشنال شبکه‌ای است که از لندن و با حمایت مالی عربستان سعودی از ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ به پخش اخبار به زبان فارسی می‌پردازد. این شبکه فارسی‌زبان یکی از رسانه‌هایی است که سعی می‌کند آتش اعتراضات اخیر ایران را با اخبار تحریک‌آمیز و حتی دروغ روشن نگه دارد و مردم را به آشوب در خیابان تحریک کند. برای مثال فقط صفحه اینستاگرام این شبکه از اوایل مهرماه امسال که اولین اعتراضات خیابانی آغاز شد تا کنون بیش از ۱۲۰۰ پست منتشر کرده است که محتوای اغلب این پست‌ها دعوت به اغتشاش در ایران است. ایران اینترنشنال در شبکه خود نیز به‌طور مداوم اقدام به پخش برنامه‌هایی می‌کند که مملو از اخبار فیک و دروغ است. این رگبار اخبار و اطلاعات که راست و دروغ را در هم تنیده، نه تنها توهین به شعور مخاطبان این شبکه است بلکه آرامش روانی مردم را نیز نشانه گرفته است.

اما آنچه که این روز‌ها نام ایران اینترنشنال را سر زبان‌ها انداخته و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته، گاف جدیدی است که در حین یک گفت‌وگوی تصویری در زیرنویس این شبکه تحت عنوان خبر فوری پخش شد؛ «تیتر فعلا این باشه: چهل کشته و بیش از صد زخمی در آتش‌سوزی زندان اوین»! این زیرنویس از اخبار غیردقیق و تیتر‌های بی‌پشتوانه این شبکه پرده برداشت و برای چندمین بار تشت رسوایی این شبکه را از بام انداخت. به همین بهانه در این گزارش به تعدادی از دروغ‌های پر سروصدای این شبکه می‌پردازیم.

سوتی یا دروغ؟

اوایل مهرماه امسال و در اولین روز‌های آشوب‌های خیابانی شبکه ایران اینترنشنال تصویری از دختری که در حال بستن موهایش در میانه درگیری‌ها بود را منتشر کرد و مدعی شد او «حدیث نجفی» نام دارد و توسط نیرو‌های انتظامی ایران کشته شده است. طولی نکشید که شبکه فارسی‌زبان BBC با آن دختر مصاحبه کرد و او نیز اعلام کرد نامش حدیث نجفی نیست و زنده است!

افشا شدن این دروغ رسانه سعودی_لندنی توسط رسانه همسوی خودش یعنی BBC، پرده از اختلافاتی که بین شبکه‌های معاند وجود دارد نیز برداشت.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

در جریان اعتراضات اخیر این شبکه فارسی‌زبان سعی داشت به‌طور مداوم و به هر طریقی با اخبار و محتواهای خود مردم را به آشوب در خیابان تحریک کند. بنابراین در همین راستا اقدام به پخش برخی از فیلم‌های ارسالی می‌کرد که در آن افراد ادعا می‌کردند در آن محل‌ها آشوب یا قانون‌شکنی رخ داده است. در یکی از فیلم‌هایی که برای این شبکه ارسال شده بود، فردی که در حال فیلم گرفتن است می‌گوید: «خیابان شریعتی، شنبه ۱۶ مهر». شبکه ایران اینترنشنال این فیلم را در حالی پخش کرد که آن را اعتراض دانشجویان «دانشگاه الزهرا» می‌خواند. این در حالی است که دانشگاه الزهرا اصلا در خیابان شریعتی نیست و در منطقه ده ونک تهران قرار دارد! ضمن آن‌که از لباس‌های فرمی که دختران داخل فیلم به تن دارند می‌توان حدس زد این دختران، دانش‌آموزان یک دبیرستان هستند نه دانشجویان دانشگاه الزهرا.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

 اوایل مهرماه امسال و در بحبوحه اعتراضات اخیر، رویداد موسیقیایی «همراه با خاطره‌ها» که قرار بود به رهبری مجید انتظامی از ششم تا دهم مهرماه و به مناسبت هفته دفاع مقدس روی صحنه برود، به تعویق افتاد و به تاریخ چهاردهم تا هجدهم مهرماه موکول شد. در همین رابطه رسانه سعودی ایران اینترنشنال اعلام کرد اعضای ارکستر ملی به دلیل اعتراض به اتفاقات اخیر، بر سر تمرین حاضر نشده و اجرای کنسرت را لغو کرده‌اند. پس از طرح این ادعا مجید انتظامی در پستی که در صفحه خود منتشر کرد  به این شائبه پاسخ داد. او در ابتدای سخنش از اعضای ارکستر ملی بابت شرکت در تمرین تشکر کرد و نوشت: «قبل از هرچیزی باید از تمام اعضای ارکستر ملی ایران که روز گذشته در تمرین شرکت داشتند تشکر کنم…» او همچنین اعلام کرد لغو کنسرت به درخواست او نبوده و حتی معتقد است به تعویق افتادن رویدادهای فرهنگی در کشور به فرهنگ ما آسیب می‌زند، اما نظر برگزارکنندگان این بوده که این رویداد مدتی به تعویق بیفتد.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

پوشش بازیگرهای دوربین مخفی به جای مردم!

اندکی پیش از یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که تلویزیون ایران اینترنشنال کمپین «رأی بی رأی» را راه انداخت و به طور مداوم آن را تبلیغ می‌کرد تا افراد بیشتری را از رأی دادن در انتخابات منصرف کند. اما ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و در حالی که حدود ده روز تا انتخابات باقی مانده بود، این رسانه معاند توسط باشگاه خبرنگاران جوان غافلگیر شد. ابتدا دو خبرنگار با دو پلاکارد «رأی بی رأی» بین مردمی که برای راهپیمایی ۲۲بهمن به خیابان‌ها آمده بودند، رفتند و اقدام به ضبط یک فیلم دوربین مخفی کردند. پیش از پخش این فیلم از رسانه‌های داخلی، ایران اینترنشنال پیش‌دستی کرده و عکسی از این دو خبرنگار را منتشر کرد و از اینکه مردم در راهپیمایی روز پیروزی انقلاب اسلامی هم به کمپین آن‌ها پیوسته‌اند ابراز خوشحالی کرد. ذوق‌زدگی این شبکه عمر کوتاهی داشت و با پخش شدن فیلم اصلی دوربین مخفی در اخبار تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، این شبکه ناچار شد گاف خود را با صدور بیانیه و دعوت از مهمان و نوشتن گزارش و… توجیه کند و سرپوشی بر خطای فاحش خود بگذارد.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

سلام آقای تروریست به اینترنشنال خوش‌آمدید

یکی دیگر از اقدامات این شبکه فارسی‌زبان در اتفاقات اخیر، تریبون دادن به برخی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب بود. اقدامی که شباهت چندانی به گاف ندارد و اتفاقاً به نظر می‌رسد کاملاً برنامه‌ریزی شده و با هدف مشخصی صورت می‌گیرد.

این شبکه سابقه تریبون دادن به گروهک جدایی‌طلب الاحوازیه را هم در کارنامه خود دارد؛ آن هم درست بلافاصله بعد از حمله تروریستی این گروهک به رژه نیروهای مسلح در اهواز که در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ رخ داد.

این شبکه معاند در این مدت و پس از فوت خانم مهسا امینی که اصالت کرد داشتند برای سوءاستفاده از احساسات آسیب‌دیده کردها، در چندین برنامه گفت‌وگومحور با سرکردگان گروهک‌های کومله، حزب دموکرات کردستان، حزب آزادی کردستان و… به گفت‌وگو پرداخته و برای چندمین بار نشان داد برای تکه و پاره کردن ایران دندان تیز کرده است.

همچنین پس از حمله مسلحانه گروهک تروریستی جیش العدل به یک کلانتری پس از نماز جمعه هشتم مهرماه امسال که منجر به شهادت تعدادی از هموطنانمان نیز شد، این شبکه صدای جدایی‌طلبان بلوچستان از مجری شبکه وهابی و تفرقه‌افکن «کلمه» تا دبیران احزاب جدایی‌طلب شد.

تریبون دادن این شبکه به گروهک‌های تروریستی به همین جا ختم نمی‌شود. در سال 1397  با پخش زنده گردهمایی سالانه گروهک تروریستی منافقین و سخنرانی مریم رجوی مهر تأییدی بر دشمنی‌اش با ملت ایران زد و خود را بلندگوی این گروهک منفور قرار داد. اقدامی که حتی اعتراض مخاطبان این شبکه را هم به دنبال داشت. اما این شبکه نه تنها از موضع خود کوتاه نیامد، بلکه بر این اقدام هم سرپوش گذاشت و حتی سال‌های بعد هم این کار را تکرار کرد.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

گافینترنشنال

اوایل سال 1399 ایران پنج نفتکش حامل سوخت به ونزوئلا اعزام کرد و پس از آن در تیرماه همان سال نیز یک کشتی حامل مواد غذایی به سمت این کشور به حرکت درآمد و در یکی از بنادر این کشور  پهلو گرفت. شبکه ایران اینترنشنال در این رابطه با جلیل روشندل، کارشناس علوم سیاسی، یک گفت‌وگوی تصویری برقرار کرد. این کارشناس در این گفت‌وگو «مادورو» رییس‌جمهور ونزوئلا را چند مرتبه رییس‌جمهور آرژانتین خواند و جالب اینکه مجری برنامه نیز واکنشی به این اشتباه نشان نمی‌داد.

اما گاف‌های شبکه اینترنشنال به همین جا ختم نمی‌شود. این شبکه چندی پیش موجی علیه اعدام نوید افکاری به راه انداخت. او در بازی رسانه‌ای خود نیاز داشت از افکاری یک قهرمان بسازد تا افراد بیشتری را با موج خود همراه کند. به همین جهت طی یک اقدام ناشیانه از تصویری که متعلق به حسن یزدانی، کشتی‌گیر پرافتخار ایرانی بود و با فوتوشاپ تغییر کرده بود، استفاده کرد. در این تصویر سر حسن یزدانی با نوید افکاری جابجا شده بود و عبارت «یا علی» از روی لباس وی حذف شده بود.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

در ابتدای امسال نیز این شبکه با استناد به یک توییت از فریدالدین حداد عادل، فرزند غلامعلی حداد عادل، اقدام به تهیه گزارش کرد و حتی برای تحلیل آن کارشناس هم دعوت کرد. توییت مذکور دررابطه با عذرخواهی محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، برای سفر  خانواده‌اش به ترکیه بود که البته از یک اکانت فیک منتشر شده بود. اما اینترنشنال که قصد ماهیگیری از آب گل‌آلود را داشت به فیک بودن اکانت توجهی نکرده بود و یک سوتی جدید به خیل گاف‌هایش اضافه کرد.

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

کلکسیونی از سوتی‌ها و گاف‌های اخلاقی و خبری شبکه ایران اینترنشنال

اکانت اصلی فرید حدادعادل

اکانت فیکی که ایران اینترنشنال به فرید حدادعادل نسبت می‌دهد

این گاف‌ها منحصر به خود شبکه نیستند و کارمندان این شبکه نیز در فضای مجازی با سوتی‌های خود به اعتبارزدایی از این شبکه مشغولند.

برای مثال «سیما ثابت» مجری این شبکه پس از اتفاقات دانشگاه شریف، یک بیانیه جعلی در صفحه توییتر خود منتشر کرد. این بیانیه از طرف تشکلی با نام «دانشجویان آزادیخواه دانشگاه شریف» نوشته شده بود که از دانشجویان می‌خواست در میدان انقلاب تحصن و اعتراض کنند. صفحه «روزنامه شریف» که صفحه رسمی روزنامه دانشگاه صنعتی شریف است این بیانیه را تکذیب و وجود چنین تشکلی را رد کرد. با این تکذیب، سیما ثابت هم مجبور شد توییت خود را حذف کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: