کد خبر: ۳۸۷۵۵۹
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
0
پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ به کمک موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) و دو تقویت کننده برای ارسال کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) به ماه انجام می‌شود.

نگرانی مقامات ناسا بابت تاریخ انقضای سخت افزار مأموریت آرتمیس ۱

در حالی که تاریخ پرتاب موشک SLS ناسا برای ارسال ماموریت "آرتمیس ۱" به ماه به دلیل اشکالات متعدد و طوفان‌ها همچنان با تعویق روبرو می‌شود، تاریخ انقضای تقویت کننده‌های سوخت جامد آن به سرعت در حال نزدیک شدن است.

پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ که از موشک سامانه پرتاب فضایی (SLS) با کمک دو تقویت کننده برای ارسال کپسول بدون سرنشین اوریون (Orion) به ماه استفاده می‌کند، روز گذشته به دلیل ورود قریب الوقوع طوفان استوایی نیکول (Nicole) به سواحل فلوریدا که محل پرتاب این موشک است، بار دیگر به تعویق افتاد و زودتر از چهارشنبه ۱۶ نوامبر پرتاب نخواهد شد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طوفان نیکول در حال حاضر در اقیانوس اطلس در کنار مرکز فضایی کندی ناسا (KSC) قرار دارد و با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در حال نزدیک شدن به سکوی پرتاب ۳۹ B، یعنی همان محل پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ است.

اکنون که ماموریت آرتمیس ۱ بار دیگر به تعویق افتاده است، این نگرانی وجود دارد که برخی از سخت افزار‌های آن ممکن است قبل از پرتاب منقضی شوند. برای مثال، مهلت انقضای دو تقویت کننده سوخت جامد موشک SLS که توسط شرکت نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) ساخته شده است، در حال نزدیک شدن است؛ بنابراین اگر ماموریت آرتمیس ۱ تا اواسط ماه دسامبر به فضا پرتاب نشود، ناسا باید این تقویت کننده‌ها را تجزیه و تحلیل کند تا ببیند آیا آن‌ها هنوز قابل پرتاب هستند یا خیر.

مقامات ناسا در طول یک نشست خبری در تاریخ ۳ نوامبر به خبرنگاران گفتند که بر اساس آخرین تحلیل‌هایی که اعضای گروه ماموریت انجام داده‌اند، چندین جزء از تقویت‌کننده‌های موشک SLS به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شوند.

کلیف لانهام (Cliff Lanham) مدیر ارشد ناسا به خبرنگاران گفت که به محض اینکه یک موشک روی هم چیده می‌شود، شمارش معکوس آغاز می‌شود. این شمارش معکوس در حال حاضر برای ماموریت آرتمیس ۱ در حال انجام است.

وی می‌گوید: وقتی اولین بخش را مونتاژ می‌کنید، در واقع یک تایمر را شروع می‌کنید که در ابتدا ۱۲ ماهه است. موشک SLS در حال حاضر تا ۲۳ ماه تاریخ انقضا دارد و یک قطعه از آن ۹ دسامبر سال جاری منقضی می‌شود و تاریخ انقضای دیگری نیز ۱۴ دسامبر فرا می‌رسد.

جیم فری (Jim Free) معاون مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی در مقر ناسا گفت: اگر آرتمیس ۱ تا این تاریخ‌ها پرتاب نشده باشد، گروه مأموریت باید تجزیه و تحلیل‌های بیشتری را برای تعیین اینکه آیا تاریخ انقضای اجزای مختلف موشک می‌تواند تمدید شود یا نه، انجام دهد.

وی افزود: هر کدام از بخش‌ها تاریخ بازبینی متفاوتی دارندو وقتی زمانش رسید باید تجزیه و تحلیل را دوباره انجام دهیم و به مفروضات موجود نگاه کنیم. این واقعاً تابعی از آن است که چه زمانی احساس می‌کنیم لازم است.

ناسا در حال حاضر منتظر یک پنجره دو ساعته برای پرتاب آرتمیس ۱ است که در تاریخ چهارشنبه ۱۶ نوامبر از ساعت ۰۱:۰۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۹:۳۴ به وقت ایران) باز می‌شود. در صورت موفقیت آمیز بودن این پرتاب، یک کپسول بدون سرنشین اوریون به مدار ماه فرستاده می‌شود و به زمین بازمی‌گردد.

این پرتاب، اولین ماموریت برنامه آرتمیس خواهد بود که در نهایت شاهد بازگشت انسان به ماه در نزدیکی قطب جنوبی ماه در سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ با هدف نهایی ایجاد یک پایگاه دائمی در ماه خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: