April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده گنبد در مجلس از ضعف مدیریت انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۷۷۶۷
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از وضعیت اسفبار دارو که باعث چالش‌های بسیاری برای مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه شده است گفت: وضعیت آشفته و پیچیده دارو می‌طلبد که هر چه سریعتر ساماندهی شود.

بار گرانی دارو بر دوش دهک های پایین جامعه

امانقلیچ شادمهر در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به تورم و گرانی‌های لجام گسیخته گفت: متاسفانه گرانی مدیریت نمی‌شود و بار این گرانی بر دوش دهک‌های پایین و آسیب پذیر جامعه هستند.

وی از کمبود دارو که باعث گرانی آن شده بشدت انتقاد کرد و گفت: این شرایط غیر قابل تحمل است و تولید و توزیع دارو باید هر چه سریعتر ساماندهی شود و این ساماندهی به نوعی صورت بگیرد که منجر به دسترسی عادلانه مردم به دارو و جلوگیری از هرگونه سو استفاده سوال برانگیز شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ کس از وضعیت بازار دارو رضایت ندارد گفت: نه تولید کننده و نه مصرف کننده هیچ کدام راضی نیستند که این نارضایتی گسترده نشاندهنده ضعف مدیریت در سیستم داروی کشور است.

وی از تناقض گویی‌های مسوولان که باعث بی اعتمادی مردم شده، ابراز تاسف کرد و گفت: بدترین وضعیت تناقض در گفتار مسوولان با شرایط موجود است. بدین معنا که مردم می‌گویند دارو کم و خیلی گران است، اما سازمان غذا و دارو می‌گوید هیچ مشکلی نداریم و مردم بسادگی می‌توانند دارو را از بازار تهیه کنند.

شادمهر دارو، نان و حمل و نقل عمومی را از کالا‌های عدالت محور توصیف کرد و گفت: از آنجا که دارو، نان و حمل و نقل عمومی بیشتر مورد استفاده دهک‌های پایین جامعه است، این سه قلم کالا و خدمات از مولفه‌های ارزشگذاری اجتماعی است و هر نوع کمبود یا گرانی عدالت اجتماعی را زیر سوال می‌برد.

 

بیشتر بخوانید:۱۶۰۰ قلم داروی ایرانی تا ۳۰ درصد گران شد



وی با طرح این پرسش که این چه وضعیت نامناسبی است که در بازار دارو مشاهده می‌کنیم گفت: وقتی دلیل کمبود و گرانی را از تولید کننده دارو می‌پرسیم، مشاهده می‌کنیم که در آستانه ورشکستگی است و از کمبود نقدینگی و کم لطفی بانک‌ها می‌نالد، به سراغ بانک‌ها می‌رویم، پاسخ می‌دهند دلمان می‌خواهد به تولید کمک کنیم، اما توان تامین سرمایه مورد نیاز تولیدکنندگان را نداریم، از بیمه‌ها می‌خواهیم هزینه‌های دارو و درمان را تامین کنند، پاسخ می‌دهند که قیمت‌ها بالاست و ناتوان در تامین هزینه‌ها هستند و خلاصه آنکه وقتی همه چیز را کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم که اقتصاد گرفتار سومدیریت و ناکارآمدی است.

نماینده گنبد در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که سازمان غذا و دارو چه میکند که بدین اندازه شاهد آشفته بازار دارو هستیم گفت: در زمان جنگ چنین مشکلاتی در زمینه دارو نداشتیم و معلوم نیست چرا امروز که در ثبات قرار داریم، بدین اندازه از ناکارآمدی‌ها رنج می‌بریم.

شادمهر با اعلام اینکه حوزه دارو بنگاه محور شده گفت: بازار دارو‌های برند داغ شده در حالی که باید جلوی واردات داروی مشابه تولید داخل گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برای حمایت از تولیدکننده دارو در داخل کشور فکر اساسی کنیم گفت: باید برای دارو قیمت عادلانه تعیین و وضعیت تولید و توزیع کنترل شود که برای تحقق این مهم باید متولی واحدی برای نظارت بر واردات و تولید در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: