کد خبر: ۳۸۹۱۸۲
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
0

دوربین مدار بسته این روزها از مهم ترین آیتم های زندگی افراد است. فرقی نمیکند شما مادر کارمندی باشید که هر روز مجبورید کودکتان را با پرستارش در خانه تنها گذاشته و در محل کارتان حاضر شوید و یا مدیر عامل یک شرکت باشید که مدام در سفرهای کاری است و تمام وقتش را نمی تواند در شرکتش حضور داشته باشد و یا  عضوی از یک خانواده کوچک که باغ و ویلایی خارج از شهر برای استراحت و تفریح دارید.

دوربین مدار بسته این روزها از مهم ترین آیتم های زندگی افراد است. فرقی نمیکند شما مادر کارمندی باشید که هر روز مجبورید کودکتان را با پرستارش در خانه تنها گذاشته و در محل کارتان حاضر شوید و یا مدیر عامل یک شرکت باشید که مدام در سفرهای کاری است و تمام وقتش را نمی تواند در شرکتش حضور داشته باشد و یا  عضوی از یک خانواده کوچک که باغ و ویلایی خارج از شهر برای استراحت و تفریح دارید. در هر حال شما برای نظارت و کنترل بر محیط خود به دوربین مدار بسته نیاز دارید. اما بنظر شما دوربینی که برای نظارت بر کار کارمندان نیاز است، با دوربینی که برای کنترل کودکتان و نحوه کار پرستارتان نیاز دارید یکی است؟ بی شک دوربینی که در یک کارخانه صنعتی بزرگ استفاده می شود هم از نظر ابعاد و هم از نظر شکل ظاهری اصلا قابل مقایسه با دوربین مدار بسته ای نیست که در یک خانه 50 متری استفاده می شود. در این مقاله از سری مقاله های آموزشی میخواهیم به بررسی انواع دوربین مداربسته بپردازیم.

انواع دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته را معمولا بر مبناهای زیادی دسته بندی میکنند مثلا بر اساس نحوه ارسال تصاویر که تحت شبکه باشد یا آنالوگ دونوع دوربین مدار بسته ip و آنالوگ داریم و یا بر اساس اینکه برای نصب دوربین نیاز به سیم کشی دارید یا نه دوربین های مداربسته به دو دسته ی باسیم و دوربین مدار بسته وایرلس تقسیم میشوند. این دسته بندی بر موارد زیادی نظیر قابلیت دید در شب دوربین ها میزان مقاومتی که در برابر آب و گرد و خاک دارند و گردان یا ثابت بودن آنها نیز میشود به طور مثال به دوربین هایی که قابلیت چرخش به زوایای گوناگون را دارند ptz می گویند. در این میان یکی از مهم ترین دسته بندی های انواع دوربین مدار بسته، دسته بندی بر اساس شکل ظاهری آنها است. انواع دوربین ها بر اساس شکل ظاهری عبارتند از:

که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

دوربین دام

دوربین مدار بسته دام، نوع خاصی از دوربین هاست که بخاطر گنبدی شکل بودن آن دام می گویند. چرا که دام در لغت نامه ی لاتین به معنای گنبد است. این دوربین ها انواع مختلفی از جمله تحت شبکه و آنالوگ، باسیم یا بی سیم دارند. همچنید برند های معتبری از جمله داهوا ، هایک ویژن، سونی و... نیز اقدام به تولید آن می کنند. از دوربین مدار بسته دام معمولا در فضا های داخلی و مسقف نظیر داخل ادارات و ... استفاده میشود چرا که این دوربین ها برای اینکه بهترین زاویه دید را داشته باشند، معمولا در سه کنجی دیوار و یا بر روی سقف نصب می شوند.

دوربین بولت

دوربین مدار بسته

دوربین بولت یا BULLET استوانه ای شکل هستند و مانند دوربین دام نام خود را از شکل ظاهریشان وام گرفته اند. بولت در لغت به معنای گلوله است و دلیل این نام گذاری این است که این دوربین ها مانند گلوله استوانه ای شکل اند.  از این دوربین مدار بسته معمولا  در محیط های خارجی و فضای آزاد مانند باغ های شخصی و یا حیاط های بزرگ استفاده میشود. اکثر مدل های دوربین مدار بسته بالت از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و این به آن معنا است که در مقابل شرایط جوی نامساعد مانند گردو غبار یا قطرات آب، مقاوم هستند. همین امر باعث میشود شما از چنین نظراتی به تعمیر دوربین مداربسته نیاز پیدا نکنید. بهترین محل برای نصب این دوربین ها بر روی دیوار است. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین مدار بسته بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین های مـداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

دوربین مدار بسته اسپیددام

دوربین مداربسته اسپید دام که به انگلیسی Speed Dome نوشته میشود یکی از قوی ترینانواع  دوربین های مـداربسته است که اغلب به منظور کنترل تردد و بررسی جزییات جاده ای از آن استفاده میکنند. دلیل این نام گذاری این است که عده ای این دوربین مداربسته را نوع پیشرفته تری از دوربین دام میدانند که به دلیل پوش کردن کمبود های آن تولید شده است. این دوربین بسیار بزرگ است و در ساخت آن از لنز های بسیار قوی ای استفاده شده که همین امر موجب میشود تا از آن در محیط های وسیع نظیر سر چهار راه ها  یا محیط بیرونی کارخانه های بسیار بزرگ استفاده شود. دوربین مداربسته اسپیددام قابلیت چرخش داشته و به همین دلیل آن را با نام هایی همچون دوربین گردان و دوربین PTZ نیز می شناسند. تعمیر دوربین مدار بسته اسپیددام معمولا بسیار تخصصی است و حتما باید از برقکاران حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: