April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۲۱۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
اوراق تسهیلات وام مسکن یا تسه که به نسبت سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن اولویت پرداخت دارد.

صفر تا صد اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ و۱۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۰۹ هزار تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.


اوراق تسه یا تسهیلات مسکن چیست؟

با رشد قیمت مسکن تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی افزایش یافته است. اما پرداخت وام مسکن مراحل ریز و درشتی دارد. اگر برای دریافت وام اقدام به سپرده‌گذاری کنید، یک سال پول شما در بانک مسکن بلوکه خواهد شد، اما برای کسانی که عجله دارند، راه میانبری وجود دارد: خرید اوراق تسه. اوراق تسهیلات وام مسکن که به اختصار «تسه» نامیده می‌شود؛ به نسبت سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن اولویت پرداخت دارد. در ادامه، به بررسی اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن در بورس می‌پردازیم.


اوراق تسه چیست؟

اوراق تسهیلات وام مسکن یا تسه، اوراق بهاداری است که در بازار عادی فرابورس ایران معامله می‌شود. منتشر کننده این اوراق، بانک مسکن است. این اوراق به صاحبان حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق می‌گیرد و قابلیت معامله در بازار فرابورس را دارد.


نحوه خرید اوراق تسه چگونه است؟

همانطور که توضیح داده شد، اوراق تسه قابل خرید در بازار فرابورس ایران است. برای استفاده از اوراق امتیاز تسهیلات بانک مسکن، لازم است متقاضی پیش از اقدام به خرید این اوراق، از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطلع شود؛ زیرا چنانچه واحد مسکونی مورد نظر متقاضی با شرایط و ضوابط واحد‌های مسکونی مشمول تسهیلات بانک مسکن مطابق نباشد، امکان برخورداری از این تسهیلات وجود نخواهد داشت.


پس از آگاهی از شرایط اعطای تسهیلات، در صورت داشتن کد معاملاتی بورسی، متقاضی می‌تواند از طریق کارگزاری‌ها برای خرید اوراق تسه اقدام کند.


بعد از واریز مبلغ خرید اوراق به حساب کارگزاری و تکمیل فرم درخواست خرید، اوراق خریداری می‌شود. برگه گواهی اوراق خریداری‌شده بعد از گذشت سه روز کاری آماده تحویل به مشتری برای ارائه به بانک مسکن است.


سفارش خرید می‌تواند به صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی یا خرید آنلاین باشد توجه به این نکته ضروری است که برای ثبت سفارش با هر یک از روش‌های ذکرشده، علاوه بر داشتن سهامداری، امضای قرارداد مربوط به هر یک از این روش‌ها نیز ضروری است.


برای مشاهده فهرست اوراق و اطلاع از جزئیات هر مورد، به وب سایت tsetmc مراجعه و واژه تسهیلات را جست‌وجو کنید.


قیمت اوراق تسه چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت روز اوراق تسه مانند باقی سهم‌های عرضه شده در بازار بورس و اوراق بهادار بر اساس فرمول عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.


در سال‌های گذشته افزایش قیمت این اوراق با انتقاد کارشناسان و متقاضیان دریافت وام مواجه بوده است. با نگاهی به آمار قیمتی اوراق تسه خواهیم دید که این اوراق در سال گذشته در محدوده قیمتی ۶۰ هزار تومان بوده است و اکنون (آذرماه ۱۴۰۰)، در محدوده قیمت ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

نماد اوراق تسه یا اوراق تسهیلات مسکن در بورس چیست؟

برای هر سری از اوراق با در نظر گرفتن تاریخ صدور آن، یک نماد تعریف می‌شود. این نماد معاملاتی شامل کلمه «تسه» (سه حرف ابتدایی تسهیلات) و چهار عدد است. از چپ به راست، دو رقم ابتدایی این عدد مشخص‌کننده سال و دو رقم بعدی مشخص‌کننده ماه صدور آن است.


برای مثال «تسه ۹۹۰۷» نمایانگر اوراق امتیاز تسهیلات مسکن صادرشده در مهرماه ۱۳۹۹ است.

اعتبار زمانی اوراق تسه چقدر است؟

هر یک از اوراق تسه به مدت دو سال اعتبار زمانی برای دریافت وام دارد. به همین دلیل اوراق قدیمی‌تر و آن‌هایی که مدت کمی تا پایان اعتبارشان باقی مانده، قیمت پایین‌تری دارند.

در صورتی که اعتبار زمانی ۲ ساله اوراق تسه تمام شود و دارنده اوراق موفق به دریافت وام نشود، مبلغ خریداری اوراق به او بازگردانده نمی‌شود.

ممکن است مدت اعتبار اوراق با صلاحدید بانک به مدت ۶ ماه تمدید شود.

و، اما محدودیت زمانی خرید و فروش اوراق: برای جلوگیری از سفته‌بازی و دلالی، متقاضیان پس از خرید اوراق به مدت ۴ ماه امکان خرید و فروش اوراق تسه را ندارند. البته این محدودیت برای اوراقی که فقط ۴ ماه تا پایان مهلت خرید و فروش آن‌ها باقی است، اعمال نخواهد شد.

اوراق مسکن چند؟

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال گذشته ۱۱۰ هزار تومان، در اردیبهشت و خرداد ماه نیز ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۰۸ هزار تومان، در مرداد سال گذشته ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ تومان و در شهریور سال گذشته ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۰۷ هزار و۴۰۰ تومان، در آبان‌ماه ۱۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان و آذرماه ۱۰۷ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت داشتند. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۰۷ هزار و ۸۰۰ و۱۰۸ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۰۹ هزار تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.


قیمت اوراق برای مجرد‌ها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۱۰۹ هزار تومانی، ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۶۱ میلیون و ۴۰هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۰۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهر‌های با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجرد‌ها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است و با توجه به اینکه مجرد‌ها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهر‌ها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجرد‌ها باید ۳۴ میلیون و ۸۸۰ و متاهل‌ها نیز باید ۶۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان پرداخت کنند.


خرید اوراق تسه برای دریافت تسهیلات وام مسکن به نوعی راه میانبری برای متقاضیان محسوب می‌شود. البته هرچه مقدار وام بیشتر باشد، هزینه خرید اوراق نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به افزایش قیمت خانه و رشد متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن، قیمت ریالی اوراق تسه نیز در سال‌های گذشته با افزایش زیادی همراه بوده است. اتفاقی که باعث شده سفته‌بازی در این بازار رونق بگیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: