May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
با وجود امکان راه رفتن با ربات اسکلت بیرونی توانبخشی صورت میگیرد
کد خبر: ۳۸۹۲۸۸
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
مدیرعامل شرکت دانش بنیان "پداسیس"، از ساخت اولین ربات اسکلت بیرونی توانبخشی در کشور خبرداد و گفت: معلولان می‌توانند با این ربات راه بروند، اما بدلیل ناتوانی مالی و نخریدن ربات، همچنان ویلچر نشین هستند.

ویلچرنشینی معلولان بدلیل ناتوانی مالی

سیدمصطفی حوائجی در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار گفت: تمام کسانی که توان راه رفتن ندارند از قطع نخاع کمری تا فلج پا و کسانی که به هر دلیلی همچون فلج اطفال یا ام اس از راه رفتن محروم شده اند، با استفاده از ربات اسکلت بیرونی توانبخشی می‌توانند بدون استفاده از ویلچر یا هر وسیله کمکی دیگر راه بروند.


وی با اعلام اینکه دستگاه ربات اسکلت بیرونی توانبخشی برای اولین بار در ۲۰۱۳ در خارج از کشور تولید و رونمایی شد گفت: به دنبال آن بلافاصله در ایران مشابهی ایده‌آل را ساختیم.


مدیرعامل "پداسیس" که در مجموعه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می‌کند، با تاکید بر اینکه این دستگاه باید جدی گرفته شود گفت: با نگاهی به آمار تصادفات و جاده‌های نامناسب و مشکل دار، متوجه میشویم که در سال ۴ تا ۵ هزار نفر به دلیل تصادفات خودرو معلول و برای همیشه از راه رفتن محروم و زمین گیر می‌شوند.


وی با اعلام اینکه به دلیل وجود تعداد زیادی معلول در کشور و نیاز به ارایه خدمات مناسب برای آنها، به همراه سه نفر دیگر از متخصصان به فکر ساخت ربات اسکلت بیرونی توانبخشی افتادیم گفت: پس از آنکه بررسی‌ها و تحقیقات را انجام دادیم و امکان تولید فراهم شد، به سراغ یک شرکت سرمایه گذاری رفتیم و در سال ۹۴ استارت کار را زدیم که در سال ۹۶ اولین نمونه را به بازار ارائه کردیم.


حوائجی با اعلام اینکه نمونه خارجی این دستگاه بیش از ۴ میلیارد تومان قیمت دارد گفت: آنچه در ایران تولید کرده ایم، زیر یک میلیارد تومان قیمت دارد، اما به دلیل آنکه معلولان توان مالی لازم را برای خرید این دستگاه ندارند و خریداری وجود ندارد، به تولید انبوه نمی‌رسد.


وی با اعلام اینکه اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد، می‌توانیم قیمت آن را ۲۰ تا ۳۵ درصد کاهش دهیم گفت: اکنون متقاضیان بسیاری به دنبال خرید ربات اسکلت بیرونی توانبخشی هستند و حتی روزانه تعداد بسیاری از معلولان به سایت شرکت مراجعه و اطلاعات اولیه را دریافت می‌کنند، اما به دلیل آنکه توان مالی لازم را ندارند، از خرید دستگاه منصرف می‌شوند.


مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه اکنون فقط افرادی که توان مالی دارند، ربات اسکلت بیرونی توانبخشی را خریداری می‌کنند گفت: در ماه گذشته دو متقاضی داشتیم که ربات را تولید و تحویل شان دادیم.
وی با اعلام اینکه از نظر تولید هیچ مشکلی نداریم گفت: اگر خریدار پیدا شود، به سرعت می‌توانیم دستگاه را تولید و تحویل بدهیم.


حوائجی با اعلام اینکه دستگاه‌هایی همچون وزارت بهداشت، هلال احمر و سازمان بهزیستی می‌توانند این ربات را خریداری کنند و در اختیار معلولان قرار دهند گفت: اگر هر کدام از این نهاد‌ها در بودجه سالانه خود تعداد مشخصی را در نظر بگیرند، تعداد تولید بالا میرود که در نتیجه قیمت پایین می‌آید و افراد بسیاری می‌توانند از این طریق راه بروند.


وی با اشاره به مذاکراتی که با وزارت بهداشت، هلال احمر و بهزیستی انجام داده گفت: این دستگاه‌ها به صراحت به ما گفتند که نگران وضعیت معلولان هستند، اما آنقدر کمبود بودجه دارند که به خرید ربات فکر نمی‌کنند.


مدیرعامل "پداسیس" با اعلام اینکه معلول توان حرکت ندارد و به مرور زمان سلامت دیگر بخش‌های بدن او تهدید میشود گفت: معلولان پس از گذشت یک سال، هزینه‌هایی ناشی از کم تحرکی و ابتلا به بیماری‌هایی همچون چربی خون، دیابت و بسیاری موارد دیگر را شاهد هستند، به همین دلیل هزینه‌های زیادی به نظام بهداشت کشور تحمیل می‌شود، در صورتی که اگر اقدام به خرید این دستگاه کنند، مشکلاتشان حل می‌شود.


وی درخصوص خدمات پس از فروش این دستگاه گفت: دستگاه ربات اسکلت بیرونی توانبخشی یک سال گارانتی و ۵ سال خدمات پس از فروش دارد و در این مدت در بیشترین حالت استفاده از دستگاه، یکبار گیربکس آن تعویض میشود، اما باتری برای سال‌ها کار میکند و در طول ۵ سال نیازی به تعویض ندارد.


حوائجی با اعلام اینکه در قالب مذاکره با برخی دستگاهها، قرار شد ۷۰ درصد قیمت دستگاه با بهره ۱۰ درصد لیزینگ شود گفت: یک معلول به اندازه‌ای درآمد مالی ندارد که بتواند ماهیانه حدود ۵ میلیون تومان قسط لیزینگ را بدهد، بنابراین در عمل این اقدام نیز نتیجه بخش نبوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: