April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۳۱۶
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر کلید خورد، اما تاکنون به سرانجام کامل نرسیده است.

کمر خمیده سیستان و بلوچستان زیر بار کپسول‌های گاز

با سرد شدن هوا و نیاز مردم به گرمایش مشکلی قدیمی دوباره مطرح شد، مشکلی که هر ساله طرح می‌شود و با وعید‌های تکراری قدمی در راستای حل آن برداشته نمی‌شود. هر ساله عکس‌های بی شماری از مردم روستا‌های سیستان و بلوچستان در فضای مجازی منتشر می‌شود که در صف‌های طولانی کپسول گاز ایستاده اند سیستان و بلوچستان به لحاظ گازرسانی آخرین استان کشور محسوب می‌شود.


وعده‌ای تکراری به عمر ۱۷ سال
پروژه انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر به عنوان اولین شهرستان در سیستان و بلوچستان سال ۸۴ و در آغاز دولت نهم کلید خورد و در نهایت سال ۸۸ مشعل گاز در ایرانشهر روشن و در مراسم افتتاح توسط معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت وقت اعلام شد تا دو سال دیگر مشعل گاز در زاهدان و زابل روشن می‌شود. این وعده، اما در عمل محقق نشد و در ادامه سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر وعده‌ها آغاز شد؛ آنجا که اوسط هاشمی استاندار وقت سیستان و بلوچستان اعلام کرد تا پایان سال ۹۳ مشعل گاز در زاهدان روشن می‌شود و در ادامه پایان سال ۹۴ به عنوان زمان رسیده گاز تعیین شد، اما سرانجام دهم اسفندماه ۹۵ پروژه خط لوله انتقال گاز ۲۶۲ کیلومتری ایرانشهر- زاهدان با حضور حسن روحانی به بهره‌برداری رسید و مشعل گاز در این شهرستان روشن شد تا آخرین مرکز استان فاقد گاز نیز از این نعمت الهی بهره‌مند شود.

گازرسانی به زاهدان بعد از ماجرای آتش‌سوزی دبستانی دخترانه در این شهر به دلیل استفاده از بخاری نفتی و ابعاد این فاجعه سرعت گرفت و تا سال ۱۳۹۷ بخشی از مردم تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند، اما باز هم مشکلات متعددی سر راه مردم استان قرار داشت؛ شاهدش صف‌های طولانی کپسول گاز که بیشتر در فصل زمستان مشاهده می‌شد. در واقع گازرسانی چنان با سرعتی کند و لاک‌پشتی پیش می‌رفت که مردم امید چندانی به آن نداشتند. شهریور سال ۱۳۹۹ زمانی بود که طبق اعلام استانداری سیستان و بلوچستان، در زاهدان برای سهولت دریافت گاز در مناطق پرجمعیت ۸ عاملیت توزیع گاز مایع ایجاد شد و سهمیه گاز مایع سیستان و بلوچستان هم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.


وزیر نفت باید جوابگو باشد
در این خصوص عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس، با انتقاد و عدم توجه وزارت نفت به گازرسانی به مناطق محروم به ویژه حوزه انتخابیه‌اش، گفت: «این منطقه به عنوان دورترین و پهناورترین حوزه انتخابیه کشور متاسفانه به دلیل عدم بهره‌مندی از نعمت خدادادی گاز از توسعه و پیشرفت باز مانده است. گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر کلید خورد، اما تاکنون به سرانجام کامل نرسیده است. درخشان خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق این استان از جمله شهرستان‌های سرباز، راسک، فنوج و لاشار و. از نعمت گاز بی‌بهره هستند. مردم این منطقه سالیان طولانی از درد و رنج حمل سیلندر‌های گاز گلایه دارند چه مدت زمانی برای تامین آسایش و آرامش آن‌ها در این خصوص به طول خواهد انجامید. عدم گازرسانی به این منطقه سبب صرف هزینه‌های زیاد برای مردم شده است لذا با توجه به مرزی بودن منطقه و قاچاق سیلندر گاز شاهد کمبود امکانات این بخش در اکثر شهر‌های این منطقه هستیم. به طوری که مردم ناچار هستند کپسول به دست به دنبال حل موقتی مشکل تامین سوخت مورد نیاز خود باشند که با وجود تورم و محرومیت، هر کپسول را در بازار آزاد تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. هم‌اکنون این سوالات از وزیر نفت مطرح است که چه زمانی دغدغه مردم مناطق محروم خصوصا شهرستان‌های سرباز، راسک، فنوج، لاشار و. جهت تامین سوخت گاز مایع برطرف خواهد شد؟ مردم این منطقه تا چه زمانی باید رنج حمل سیلندر‌های گاز را تحمل کنند؟ چرا با گذشت چندین سال از عملیات گازرسانی در استان، هنوز نتوانسته‌اید گازرسانی را در بسیاری از شهرستان‌ها تکمیل کنید؟»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: