April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۸۸۴
۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
0
با رشد قیمت دلار، بورس هم باید صعود کند. البته رشد بورس نسبت به دلار معمولا با تاخیر اتفاق می‌افتد. ابتدا باید اثر رشد دلار در صورت‌های مالی شرکت‌ها پدیدار شود، پس از آن بازار سهام نیز همسو با بازار ارز حرکت می‌کند.

دنباله روی بورس از دلار؟

با توجه به رشد قیمت دلار، درآمد شرکت‌ها هم افزایش می‌یابد. در حال حاضر قیمت دلار نیما که شرکت‌ها ارز خود را با این نرخ تسعیر می‌کنند با نرخ دلار بازار آزاد فاصله چشمگیری دارد که این فاصله در حال کم شدن است.

باید این نکته را در نظر گرفت که رشد اخیر قیمت دلار مدت زیادی نیست که اتفاق افتاده و تا اثر آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها دیده شود چند ماه زمان می‌برد.

البته سرمایه گذاران، با محاسباتی که در این مورد انجام می‌دهند، سعی می‌کنند تا حدودی این اثرگذاری را پیش خور کنند، اما همچنان جا برای رشد بورس هست و می‌توان انتظار بالا رفتن بازار سهام را داشت.

با توجه به اینکه بورس هم اخیرا رشد کرده، می‌توان گفت که بازار سهام به طور منطقی و به طور آهسته در حال بالا رفتن است که این بهترین حالت ممکن برای رشد بازار سهام محسوب می‌شود.

صعود بدون هیجان بورس
معمولا رشد‌هایی که به صورت هیجانی و پرشتاب هستند، با یک افت سنگین مواجه می‌شوند، اما زمانی که بورس مثل حالت فعلی، به طور آهسته و بدون هیجان بالا می‌رود، سهام شرکت‌ها دست به دست می‌شود و قیمت‌ها ضمن ساختن کف‌های جدید، شرایط را برای رشد‌های بعدی مهیا می‌کنند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد بازار سهام با کاهش ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۴۲۰۰ میلیارد تومان رسید. این سیگنالی منفی برای معاملات است. اما از آنجا که بازار در چهارشنبه‌ها معمولا به دلیل تعطیلات آخر هفته با فشار عرضه مواجه می‌شود، کم شدن ارزش معاملات هم طبیعی است.

این به شرطی است که کم شدن ارزش معاملات ادامه دار نباشد و دوباره در بازار شاهد معاملات بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان باشیم. تا مدتی پیش ارزش معاملات کمتر از ۳۰۰۰ میلیارد تومان، اتفاقی عادی بود، اما حالا که بازار در حال رشد است، ارزش معاملات هم باید بالا برود که اگر این طور نباشد، رشد بازار ادامه دار نخواهد بود.

احتمال اول؛ رشد شاخص‌ها
اتفاق مثبت درباره بازار سهام این است که خروج پول از آن بسیار کم شده و قدرت خریداران نیز چندین روز به طور متوالی بیشتر از قدرت فروشندگان بوده است. این‌ها نکات امیدوارکننده‌ای است.

با این شرایط برای بازار امروز می‌توان رشد شاخص‌ها را متصور بود. چنانچه رشد شاخص‌ها با رشد ارزش معاملات همراه باشد، در نیمه دوم زمان معاملات، شتاب رشد بازار بیشتر هم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: