عضو کمیسیون برنامه مجلس نسبت به پایان ذخایر کشور هشدار داد
کد خبر: ۳۹۰۱۲۸
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه ذخایر معادن سنگ آهن ایران رو به پایان است گفت: باید در فکر باشیم که از دیگر کشور‌ها به ویژه افغانستان که ذخایر سنگ آهن قابل توجهی دارند، سنگ آهن مورد نیاز فولادسازی های کشور را کنیم.

تامین نیاز سنگ آهن فولادسازی ها با واردات

بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به ذخایر قابل توجه سنگ آهن در افغانستان گفت: در کشور افغانستان مقادیر قابل توجهی معادن سنگ آهن وجود دارد که می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز فولاد سازی‌ها را از آنجا تامین کنیم.


وی از حضور ۱۶ کشور بزرگ جهان در افغانستان برای بهره برداری از معادن سنگ آهن این کشور خبر داد و گفت: کشور‌های دیگری نیز برای بهره برداری از معادن سنگ آهن افغانستان برنامه ریزی کرده اند.


نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی با ابراز تعجب از اینکه چرا ایران هنوز در زمینه استفاده از معادن سنگ آهن افغانستان اقدامی انجام نداده گفت: بدلیل نزدیکی ایران به افغانستان، انتقال سنگ آهن از افغانستان به ایران بسیار کمتر از دیگر کشور‌ها هزینه‌بر است، به همین دلیل برای کشورمان صرفه اقتصادی دارد.


وی از کارخانه‌های بزرگ فولاد سازی ایران خبر داد که به ماشین آلات روز مجهز هستند و گفت: در قالب برنامه ریزی درست، از ظرفیت معادن افغانستان نهایت بهره‌برداری را ببریم.


محبی با انتقاد از کم توجهی کشورمان در بخش اکتشاف گفت: اینکه در زمینه اکتشاف اقدامات در خور توجهی انجام نشود، رویکردی اشتباه است که فرصت‌های خودمان را از دست میدهیم.


وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما بحث اکتشاف جدی گرفته نشده در حالی که می‌بایست در گام اول، اکتشاف صورت بگیرد گفت: با اکتشاف مشخص شود که پهنه سنگ آهن وجود دارد و در این صورت می‌توانیم به فکر تبدیل آن پهنه‌ها به معدن، فولاد سازی و صنایع پایین دستی باشیم.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید براین که معادن به عنوان محور اصلی باید مورد توجه قرار گیرند گفت: اکتشاف به عنوان گامی اساسی باید با جدیت پیگیری شود.


وی با تاکید بر اینکه وقتی پهنه و معدن سنگ آهن وجود دارد، واگذاری آن نباید مشکلی داشته باشد گفت: برای واگذاری معادن سنگ آهن، کارخانه‌های فولادسازی شایسته‌تر هستند، بنابراین وزارت صمت باید در این خصوص اقدام عملی انجام دهد.


محبی در خصوص برنامه مجلس برای حمایت از فولادسازی‌ها گفت: اگر در زمینه واگذاری پهنه‌های سنگ آهن به فولاد سازی‌ها مشکل قانونی وجود دارد، فولاد سازی‌ها می‌توانند موانع را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند تا هرچه سریعتر با وضع قانون جدید این مشکلات مرتفع شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: