بخش عمده آلودگی هوا بدلیل سیستم حمل و نقل فرسوده است
کد خبر: ۳۹۰۵۳۵
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
بخش عمده آلودگی هوا بدلیل سیستم حمل و نقل فرسوده است که می بایست هر چه سریعتر با خودروهای کم مصرف نوسازی شود.

ضرورت نوسازی ناوگان تاکسیرانی با خودرو‌های کم مصرف

ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار فرسوده است و این فرسودگی باعث می‌شود تا مسافران از آسایش و آرامش حتا به صورت نسبی در طول سفر برخوردار نباشند و از سوی دیگر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به آلودگی هوا دامن می‌زند به نوعی که در طول سال آلودگی آزار دهنده‌ای به ویژه بر کلانشهر‌ها حاکم می‌شود به نوعی که تعطیلی مراکز تحصیلی و حتی دولتی نمی‌تواند این آلودگی را کاهش دهد. بنابر این بروز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد که تاکسی‌ها در اولویت قرار دارند.

لازم است خودرو‌هایی جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود که از آلایندگی کمتری برخوردار باشد و نسبت به شرایط نامناسب خیابان‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. با نگاهی به اظهارات مالکان تاکسی‌های سمند و پژو، متوجه می‌شویم که این خودرو‌ها مصرف بالا و استهلاک شدیدی دارند و لازم است خودرو‌های مناسب تری جایگزین این خودرو‌ها شود. اما رانندگان تاکسی‌های پراید اعلام رضایت بیشتری دارند. مصرف پراید کم است و استهلاک پایینی دارد به همین دلیل برای مالکان این تاکسی‌ها صرف می‌کند. اما پراید برای ۴ نفر طراحی شده و مسافران به ویژه در روز‌های سرد سال که لباس بیشتری تن می‌کنند، در پراید بسختی جا می‌شوند.

امروزه کمتر تاکسی را می‌توان پیدا کرد که تعداد مسافرانش بیش از ۳ نفر باشند. دیگر از خانواده‌های پر جمعیت خبری نیست و به همین دلیل تاکسی‌ها با مسافر کم مسیر‌ها را طی می‌کنند. از سوی دیگر مترو با جابجایی بیش از ۵/۲ میلیون مسافر در روز، سهم قابل توجهی از جابجایی مسافر را بخود اختصاص داده و ناوگان اتوبوسرانی به ویژه بی. آر. تی با جابجایی تعداد قابل توجهی مسافر در طول شبانه روز، استفاده از تاکسی را محدود کرده است. بنابر این تاکسی فرهنگ خاصی دارد و استفاده کنندگان تاکسی محدود شده است.

با وجود استقبالی که رانندگان از تاکسی‌های پراید داشتند، اما این خودرو از خط تولید کنار رفت و خودرو‌هایی جادارتر و بروزتر جایگزین آن‌ها شد. یکی از این خودرو‌ها که برای تاکسی پیشنهاد شده، "ساینا اس" است. این خودرو مصرف سوخت و استهلاک پایینی دارد و با استقبال قابل توجهی رو به رو می‌شود.

در این شرایط که آلودگی روزانه هوا آزار دهنده شده و مسافران تاکسی‌ها نیز با فرهنگ تاکسی آشناتر شده اند، باید از تاکسی‌هایی استفاده شود که سبک تر، کم مصرف تر، کم استهلاک تر، قیمت مناسب‌تر و خلاصه با شرایط کلانشهر‌ها متناسب‌تر باشد. ساینا اس بدلیل تغییراتی که داشته، شکل نوینی دارد و با تقاضای بالا روبرو شده، این خودرو از لحاظ ظاهری، تحولاتی در گرافیک چراغ‌ها، جلوپنجره جدید با نوار کرومی و تغییر کامل سپر‌ها را داشته و در نمای عقب هم به طور کلی چهره‌ای جدید به خود گرفته، از سوی دیگر تجهیزاتی هم‌چون حس‌گر پارک عقب، تهویه مطبوع دیجیتال، دی‌لایت، دماسنج، کیسه‌هوا، ترمز‌های ABS و EBD، آینه جانبی برقی، شیشه‌بالابر‌های برقی جلو و عقب، پورت USB، ایموبیلایزر هشداردهنده امنیتی و ایزوفیکس صندلی عقب را نیز دارد.

 

بیشتر بخوانید:حرکت نوربالای سایپا در جاده جهانی شدن



نکته مهمتر برای رانندگان، قیمت خودرویی است که به عنوان تاکسی قصد مسافرکشی با آن را دارند. رانندگان تاکسی درآمد قابل توجهی ندارند که بخواهند مبلغ بالایی برای خرید خودرو جدید برای جایگزینی تاکسی داشته باشند. رانندگان تاکسی تاکید دارند کرایه تاکسی که قیمت آن ۱۶۰ میلیون تومان است با کرایه تاکسی که قیمت آن ۳۰۰ میلیون تومان است تفاوتی ندارد، بنابر این رانندگان ترجیح می‌دهند سرمایه کمتری برای خرید تاکسی اختصاص دهند، به ویژه آنکه ساینا اس نسبت به دیگر خودرو‌ها تحولات بیشتری داشته و بروز شده که در نتیجه می‌تواند گزینه مناسبی برای تاکسی باشد.

در این رابطه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رانندگان تاکسی قشر زحمتکشی هستند و درآمد پایینی دارند گفت: از آنجا که درآمد تاکسی بالا نیست و نمی‌توان کرایه را بالا برد، می‌بایست خودرویی به عنوان تاکسی به رانندگان واگذار شود که هم آسایش مسافران را تامین کند و هم کم مصرف و کم هزینه باشد. فرهاد طهماسبی در خصوص تخصیص سایپا اس به عنوان تاکسی گفت: سایپا معلوم کرده که خودرو را با چه شرایطی به رانندگان تاکسی می‌دهد، اما هر چه هست باید به نفع رانندگان شریف تاکسی و مصرف‌کنندگان تمام شود.

نماینده نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بدرستی از شرایط واگذاری ساینا اس خبر ندارد گفت: نمی‌دانم سایپا این خودرو را با چه مقدار تسهیلات می‌دهد، به صورت تقسیط می‌دهد و آیا یارانه دولتی دارد؟ وی با اعلام اینکه، چون ساینا اس تاکسی است و می‌بایست به صورت مستمر و سال‌ها در خیابان‌ها به جابجایی مسافر بپردازد، باید برنامه‌های سایپا مشخص شود گفت: مهمتر اینکه حمایت‌های دولتی از ساینا اس نیز باید تعیین شود تا رانندگان بتوانند این خودرو را خریداری کنند، چرا که درآمد رانندگان تاکسی به اندازه‌ای است که خرج خانواده و ماشی را تامین می‌کند.

طهماسبی با تاکید بر اینکه هر چقدر سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، در مصرف سوخت، کاهش ترافیک، صرفه جویی عمومی و کاهش آلودگی نقش بسزایی دارد گفت: وزارت صمت باید برای تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه داشته باشد که متاسفانه وزارت صمت برنامه قابل توجهی در این زمینه ندارد یا اگر هم دارد، اعلام نکرده است. وی با تاکید بر اینکه اگر وزارت صمت بهسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را آغاز کرده، اقدام خوبی است گفت: بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید با مشارکت بخش‌های عمومی، دولتی، خصولتی به ویژه بخش خصوصی باشد و مشارکت و حمایت همه جانبه صورت پذیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خودرو کم مصرف با قیمت مناسب و استهلاک پایین می‌تواند در بهبود سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه در کلانشهر‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد گفت: نتیجه فرسودگی‌های تاکسی ها، آلودگی‌های گسترده شهر‌ها شده که تعطیلی‌های بسیاری را به ناچار رقم زده است. طهماسبی با اعلام اینکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است گفت: حتا ادارات دولتی را برای کاهش آلودگی ناشی از رفت و آمد خودرو‌های بی کیفیت تعطیل می‌کنند، به همین دلیل باید حمل و نقل عمومی، بهسازی و نوسازی شود تا در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

طهماسبی با تاکید براینکه خودرو‌هایی که برای ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص می‌یابد، باید کم مصرف باشد گفت: دیگر نمی‌توان در کشوری که کلانشهرهایش در بیشتر روز‌ها آلوده است، از خودرو پرمصرف و پرهزینه استفاده کرد بلکه باید خودرو کم مصرف یا از سوختی استفاده کند که آلایندگی آن همچون گاز سی ان جی کم باشد، باید موتور‌هایی که به کار برده می‌شود تجزیه سوخت بخوبی صورت بگیرد تا در کاهش آلایندگی موثر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: