April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۵۷
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
0

تمام معاملات و مبادلات در قالب رمز ارز، در یک گستره آنلاین صورت می‌گیرند. از بسترهای آنلاینی که جهت خرید و فروش ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند، تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال یاد می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال انواع متفاوتی دارند و هر یک به لحاظ برخورداری از چند ویژگی از سایر صرافی‌ها متمایز هستند؛ بر این اساس معامله و خرید ارز دیجیتال خارج از این دایره غیرممکن و غیر قابل اعتماد است. برای اینکه بتوانید از صرافی‌های آنلاین جهت معامله ارز دیجیتال استفاده کنید، نیاز به کسب شناخت از انواع آن‌ها دارید. صرافی‌های ارز دیجیتال در انواع مختلف با ویژگی‌های انحصاری که دارند، می‌توانند برای تریدرها بستری امن و کاربردی جهت انجام معاملات فراهم کنند. یکی از مباحث مهم در خصوص شناخت، حضور و فعالیت در بازار رمز ارزها کسب شناخت کافی از بستر معامله ارز دیجیتال است. در این بخش خواهیم گفت منظور از صرافی ارز دیجیتال چیست و چگونه باید انواع آن را شناسایی کنیم؟ همچنین درباره صرافی آنلاین والکس که یکی از معروف‌ترین مراجع خرید ارز دیجیتال در ایران بشمار می‌رود، بیشتر توضیح خواهیم داد.

صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی رمز ارز بستری است قابل قبول با ویژگی‌های منحصربفرد، جهت انجام معاملات ارزی از نوع دیجیتال. از جمله صرافی‌های رمز ارز در ایران می‌توان صرافی ارز دیجیتال والکس اشاره نمود که تریدرهای ایرانی می‌توانند از آن برای خرید و فروش ارز دیجیتال استفاده کنند. بطور کلی در صرافی دیجیتال هدف خرید، فروش و انتقال دارایی در قالب رمز ارز از هر نوع آن همچون بیت کوین، اتریوم و... است. یکی از مشخصه‌های صرافی دیجیتال فراهم شدن بستر انتقال سرمایه به کیف پول‌های تحت پشتیبانی آن صرافی است. برخی از صرافی‌های آنلاین نیز این فرصت را به شما می‌دهند که ارزهای فیات همچون یورو و دلار را معامله کنید. یک صرافی ارز دیجیتال می‌تواند سرعت عمل و راحتی لازم، جهت معامله ارزی را برای شما فراهم کند. همچنین سطح امنیت یک صرافی از ویژگی‌های آن بشمار می‌رود.

چند نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد؟

برای اینکه تریدرها فرصت معامله انواع رمز ارز را از دست ندهند و در این بازار فعالیت داشته باشند، نیاز به استفاده از یک بستر مورد اعتماد تحت عنوان صرافی ارز دیجیتال دارند. صرافی‌های ارز دیجیتال بطور کلی در سه دسته گروه بندی می‌شوند. این سه دسته عبارتند از:

CEX یا صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال

صرافی‌های متمرکز یا CEX در حقیقت همان گروه صرافی‌های سنتی سهام محسوب می‌شوند. صرافی متمرکز نقش واسطه بین شما و فرد خریدار یا فروشنده دارد و خرید و فروش در این بستر بسیار راحت انجام می‌گیرد. صرافی‌های متمرکز به لحاظ رده بندی اعتماد و ایمنی جهت مدیریت و نگهداری سرمایه ارزی، جزو برترین صرافی‌ها شناخته می‌شوند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز فرصت استفاده از ارزهای فیات همچون دلار را برای انجام مبادلات به کاربر خود می‌دهد. در این صرافی‌ها تریدر می‌تواند نمودار و قیمت ارزهای دیجیتال را مشاهده کند؛ خرید و فروش این صرافی بصورت رمز نگاری انجام می‌گیرد و قابلیت پشتیبانی از جفت ارزها را دارد. صرافی‌های CEX برای تازه کاران بهترین گزینه و بستر معامله محسوب می‌شوند.

همان طور که دلگرم نیز در این‌باره نوشته است، صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX) از همان اوایل پدید آمدن مفهوم رمز ارزها به وجود آمده بود و جزو اولین صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در این نوع صرافی یک شخص دیگر که همان صرافی است در معاملات حضور دارد و بر عملیات و تراکنش‌ها نظارت می‌کند؛ از این رو به آن واسطه‌ای هم گفته می‌شود. صرافی متمرکز یا واسطه‌ای بهترین انتخاب برای تریدرهای تازه کار است؛ زیرا ساز و کاری ساده دارد و کار کردن با آن برای کاربران تازه کار و کم تجربه راحت است.

 DEX یا صرافی‌های غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX هدف آسان‌سازی معاملات همتا به همتا را دنبال می‌کنند. در این صرافی شما واسطه ندارید و مستقیماً با فروشنده یا خریدار معامله می‌کنید. همچنین در صرافی‌های غیرمتمرکز شما برای نگهداری و مدیریت سرمایه ارزی خود نیاز به واسطه نخواهید داشت. برخلاف صرافی‌های متمرکز، هک کردن در صرافی غیرمتمرکز کاری فوق‌العاده دشوار است و از این نظر امنیت آن از نوع متمرکز پیشی می‌گیرد؛ البته شایان ذکر است که صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل نقدینگی و حجم پایین معاملات نسبت، به صرافی‌های متمرکز کمتر مورد استقبال قرار می‌‌گیرد.

Hybrids یا صرافی ارز دیجیتال ترکیبی

منظور از صرافی ارز دیجیتال هیبریدی، ترکیبی از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. چنین صرافی هدف ارتقاء کیفیت مبادلات و تسهیل روند معامله برای تریدرهای تازه وارد را دنبال می‌کند. در حقیقت باید گفت که یک صرافی Hybrids تلاش می‌کند، ویژگی‌های شاخص دو نوع صرافی ذکر شده یعنی امنیت DEX و عملکرد و نقدینگی قابل توجه CEX را داشته باشد.

انواع صرافی متمرکز ارز دیجیتال

همانطور که گفته شد صرافی‌های متمرکز به دلیل نقدینگی و سطح معاملات، محبوبیت بیشتری نسبت به نوع غیرمتمرکز دارند. همچنین این صرافی‌ها بیشتر از سوی فعالین بازار رمز ارزها مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرند. از جمله معروف‌ترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Coinbase
  • Binance
  • Robinhood
  • Kraken
  •  KuCoin
  •  Huobi
  • Bitfinex
  •  Bitterex

انواع صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز با وجود اینکه در رده دوم محبوب‌ترین صرافی‌ها قرار دارند، اما روند رو به رشد را طی می‌کنند و به دلیل امنیت بالا، آینده‌ای روشن خواهند داشت. در صورتی که ریسک پذیری پایینی دارید، توصیه می‌کنیم از چند صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز زیر برای انجام معاملات و مدیریت سرمایه خود استفاده کنید:

  • IDex
  • 1inch
  • Uniswap
  • Bisq dex
  • Waves dex

کدام صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی برای تریدرهای ایرانی مناسب هستند؟

از آنجایی که بیشتر صرافی‌های خارجی با کاربران یا تریدرهای ایرانی چندان رابطه حسنه‌ای ندارند، بنابراین مسدود شدن حساب کاربری کاربران ایرانی دور از انتظار نیست. با وجود این، شما می‌توانید از چند صرافی ارز دیجیتال خارجی همچون: Hotbit، Bingx، Kucoin و Coinex که حتی برای کاربران ایرانی محدودیتی وضع نمی‌کنند، جهت انجام معاملات و مدیریت سرمایه ارزی خود استفاده کنید.

در حال حاضر چندین صرافی ارز دیجیتال در کشور ما فعالیت دارند که کاربران ایرانی می‌توانند از آن جهت مدیریت، نگهداری و خرید و فروش رمز ارز استفاده کنند. این صرافی‌ها همانند سایر صرافی‌های خارجی به لحاظ داشتن مشخصه‌های متفاوت از یکدیگر تمیز داده می‌شوند و در مواردی نسبت به یکدیگر برتری دارند. صرافی آنلاین والکس نمونه یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی مورد اعتماد و امن برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال لازم است درمورد صرافی‌های ارز دیجیتال به شناخت کافی برسید. از آنجایی که کاربران ایرانی از سوی صرافی‌های خارجی محدود می‌شوند، بهتر است از نمونه‌های سازگار با تریدرهای ایرانی و همچنین صرافی‌های ایرانی استفاده کنید. یکی از برترین صرافی‌های ایرانی که می‌توانید برای مدیریت و معامله رمز ارز استفاده کنید، صرافی آنلاین والکس است. صرافی ارز دیجیتال والکس در حقیقت برترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی بشمار می‌رود. این صرافی دارای ابزار تحلیل است و چارت قیمت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امنیت این صرافی قابل توجه است و از اپلیکیشن موبایل پشتیبانی می‌کند. همچنین این صرافی دارای سیستم چت آنلاین و سرعت پشتیبانی  کمتر از 5 دقیقه است. از جالب‌ترین ویژگی‌های صرافی والکس این است که کاربران خود را برای دسترسی به امکانات متنوع سطح‌بندی می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: