April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۹۳۴
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
0
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: با هوشمندسازی پلاک‌ها از تردد خودرو‌ها با پلاک مخدوش شده جلوگیری می‌شود.

ماجرای هوشمندسازی پلاک خودرو‌ها چیست؟ + جزییات

سؤال: درباره امنیت رانندگی در ایران و عراق و مقایسه‌ای که شما داشتید در اخبار خواندیم، وضعیت به چه شکلی است؟

سردار هادیانفر: یکی از معضلات و مشکلاتی که همه دنیا در حوزه حمل‌ونقل زمینی با آن درگیر هستند بحث تصادفات است. جدی‌ترین موضوعی که حتی در سازمان بهداشت جهانی رصد می‌شود و عملکرد کشور‌ها و دولت‌ها در راستای تصادفات به نوعی سنجیده می‌شود. یکی از همین مشکلات را ما هم در کشور خودمان داریم هرچند که در سالیان گذشته با هماهنگی که در کشور صورت گرفته است وآنچه که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود در بحث کاهش تصادفات که شاخص ۳۱ درصدی تعیین کرده اند، گام‌های بسیار مؤثری در کشور برداشته شده است. یعنی اگر ما فراموش نکنیم در سال هشتاد و پنج، ۲۷ هزار کشته داشته‌ایم شاید بالغ بر ۵۰۵ هزار در سال مجروح و معلول داشتیم، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در کشور صورت گرفت و آنچه که در قانون پیش‌بینی شد، تلاش‌هایی که صورت گرفت توسط تمام دستگاه ها، کاهش بسیار اثربخش و معنا داری در تصادفات ایجاد شد که عددی حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر فوتی ما در سال داشتیم در سال ۱۴۰۰ و تقریباً ۲۶۰ هزار مجروح یعنی آن عدد بسیار کاهشی شکل گرفت. منتها آنچه که تأثیرگذار است در تصادفات به نظر من ۵ عامل اصلی است که من دیروز در همایش هم به آن اشاره کردم. در بحث مدیریت کلان کشور هم قانونگذار برای ۳۲ دستگاه نقش تعیین کرده است که باید نقش خودشان را ایفا کنند. ۸ دستگاه اصلی است مثل پلیس، سازمان راهداری، اورژانس، هلال احمر و بخش‌های مختلفی که خیلی به این مأموریت نزدیک‌تر هستند هم در غالب پیشگیری هم در غالب رسیدگی به تصادفات و حوادث نقش جدی تری دارند، ولی آن بحث مدیریت کلان که دولت در آن نقش دارد و همه سازمان‌ها در غالب مدیریت، بعد عامل انسانی است، عامل راه است، عامل وسیله است و قوانین و مقررات. حالا در بحث قوانین و مقررات عرض می‌کنم که شاید بخشی از این قوانین و مقررات که مربوط به سال‌های گذشته است به نوعی بازنشسته است. باید حتماً مجازات‌های جایگزین ایجاد شود که راننده بیشتر احتیاط کند. ما فراموش نکنیم اگر می‌گوییم ۱۷ هزار کشته معمولاً ۲ یا ۳ هزار نفر عامل این تصادف هستند هم جان خودشان را از دست داده‌اند و هم در خودروی مقابلی را که قانونمدار رانندگی کرده است موجب حادثه برای آن‌ها شده است لذا تصادفات بحث بسیار جدی است ما چه در راه که بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داریم در جاده‌ها و شهر‌ها که باید این‌ها اصلاح شود. همچنین بیشتر رانندگان در جاده‌ها رانندگان شهری هستند که توصیه می‌کنیم که سفر نکنند، ولی در ایام مختلف سفر می‌کنند خیلی آمادگی رانندگی برای جاده‌ها را ندارند با مناطق حادثه خیز آشنایی ندارند و موجب تصادف می‌شوند. متأسفانه ما این مشکلات را داریم بحث ایمنی خودرو هم بحث جدی است هم ایمنی و هم کیفیت که اگر ما هم مقایسه نکنیم سازمان WH ۲ سازمان بهداشت جهانی این کار را انجام می‌دهد بین کشورها، به نظر من باید یک مقدار در این حوزه جدی‌تر عمل کنیم که شاهد حوادث و تصادفات نشویم.

سؤال: در خبر‌ها داشتیم که شما قرار است پلاک خودرو‌ها را هوشمند کنید و پلاک سوم خبرش آمده بود این در چه وضعیتی قرار دارد و چه زمانی قرار است اتفاق بیفتد؟

سردار هادیانفر: یکی از مواردی که پلیس درحال اجرای آن است یعنی بدون شک بحث فناوری اطلاعات و ارتباط و خدمات و تحولات گسترده‌ای را در عرصه اجتماعی و اقتصادی به دنبال دارد و تأثیر آن بر ارائه خدمات به مردم عزیزمان غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر است. در پلیس راهور تلاش کرده‌ایم از سال ۹۸ در حوزه فناوری اقدامات بسیار مؤثری را برداریم و در حوزه هوشمندسازی در بخش‌های مختلف کار‌های بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است خدماتی که پلیس در این حوزه دارد ارائه می‌دهد چه در سایت راه و ۱۲۰ و چه در برنامه کاربردی پلیس من، این خدمات به صورت سیستمی به مردم عزیز ارائه می‌شود یک مجالی می‌خواهد من راجع به به خدمات صحبت کنم. راجع به پلاک سوم آنچه که تأکید شده است در قانون در سال ۸۴ به این حوزه تأکید شده به جهت اینکه جلوگیری شود از تردد خودرو‌های پلاک مخدوش، پلاک‌هایی که برخی افراد عدد پلاک را تغییر می‌دهند، ۵۱ میلیون شماره‌ای که تخصیص داده شده و به هم نزدیک است سامانه‌ها بعضاً دوربین‌ها در خوانش آن دچار مشکل می‌شود عدد۲ را ۳ می‌خواند یا برعکس بخاطر آن تغییر و نوعاً خودرو‌هایی که مورد سرقت قرار می‌گیرند از جهت ارکان اصلی شان. پلاک سوم تمام این موضوعات را پوشش می‌دهد و این مشکل را حل می‌کند. بخش زیادی از این کار انجام شده است چیپ‌هایی که باید نصب شود در خودرو و سامانه‌ای که باید این برنامه را اجرایی کند بیشتر کار آن انجام شده است و آماده می‌شود تا بتوانیم دراختیار مردم عزیزمان قرار دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: