کد خبر: ۳۹۱۰۱۸
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
0
طبق قانون باید دستگاه ها اراضی مازاد خود را تخصیص دهند که بعد از مقاومت چند ماهه بالاخره بسیاری از دستگاه ها در این بخش کوتاه آمدند.

دستگاه ها در تخصیص اراضی به نهضت ملی مسکن جدی‌تر شدند

درحالی دولت وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را داده است که هنوز بسیاری از دستگاه ها در تخصیص زمین مقاومت می کنند، این در حالی است که با تکمیل و تحویل اراضی توسط دستگاه ها بخش عمده ای از مشکلات در این حوزه برطرف شده و روند ساخت و اجرای این طرح تسریع می شود.

براساس این گزارش با توجه به آنکه دستگاه ها در این بخش همکاری نکردند، در شهریور ماه رئیس جمهور در جلسه شورای عالی مسکن اعلام کرد تمامی دستگاه ها باید اراضی مازاد خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند و در صورت سرپیچی، اسناد این اراضی از طریق ثبت اسناد و املاک به نام وزارت راه وشهرسازی می خورد. بعد از این جلسه تعدادی از دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی و دانشگاه ها اراضی خود را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار داده اند.

شناسایی ۹هزار و ۴۸ هکتار اراضی مازاد دستگاه ها

آقای تقی رضایی معاون املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حدود ۹ هزار و ۴۸ هکتار ما شناسایی زمین مازاد داشته ایم،گفت: برای حدود ۶ هزار هکتار آن توانستیم سند اخذ کنیم و یک هزار هکتار آن بنا به دلایلی از این پروژه حذف شدند. حدود ۱۶۵ هکتار ما از وزارت نفت داشتیم.

او ادامه داد: استان ایلام با بیشترین اسناد در رتبه اول قرار دارد. 

بنابر بازدید های میدانی ما این اراضی شناسایی می‌شوند. میزان اخذ سند های ما با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: سازمان ملی زمین و مسکن سند ثبت می کند و ممکن است یک سند ما دویست قطعه باشد‌. ما همه اطلاعات را وارد می کنیم و این دلیلی نیست که ما دسترسی نداشته باشیم.

رضایی گفت: سازمان ملی زمین و مسکن انتهای سال گذشته هفتاد هزار سند ثبت کرد و با دادن اطلاعات مشکل نداریم، اما باید اطلاعات به ما داده شود. ما با املاک کاری نداریم، با اراضی کار داریم. وزارت اقتصاد باید ما را همراهی کند.

او یادآور شد: طرح احداث چهار میلیون واحد مسکونی برای دولت است و برای وزارت راه و شهرسازی نیست پس همه باید با آن همکاری کنند.

مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ تامین زمین، الحاق اراضی است

براساس این گزارش در حال حاضر تخصیص زمین یکی از مهم ترین برنامه های دولت است و در این بخش هم دستگاه های مختلف در حال همکاری هستند، اما هنوز هم برخی از دستگاه‌ها در این حوزه مقاومتی دارند.

 در همین رابطه ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن درباره راهکارهای در پیش گرفته شده برای تأمین اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن گفت: مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های تأمین زمین، الحاق اراضی شناسایی شده در حریم شهرها و تصویب ساخت شهرک‌ها است.

او گفت: اگرچه راهکارهایی همچون فروش اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی کمک کننده است، اما مجموع آن‌ها رقم بزرگی نیست و اراضی دستگاه‌های دولتی بجزء دانشگاه‌ها مساحت کمی دارند.

مالکی با اشاره به تسریع مراحل الحاق اراضی حریم شهرها گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۷۴۸ هکتار زمین در حریم شهرها شناسایی شده و در مرحله الحاق قرار دارند که رقم قابل توجهی است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن به شناسایی ۴۷ هزار و ۳۴۳ هکتار زمین برای احداث و بارگذاری شهرک اشاره کرد و گفت: ۸ شهرک برای احداث در کارگروه‌ها در حال بررسی است.

او ادامه داد: در صورت تسریع در الحاق زمین‌ها و تصویب ساخت شهرک‌ها مجموعاً بیش از ۸۰ هزار هکتار به اراضی نهضت ملی مسکن اضافه می‌شود و حتی اگر ۵۰ درصد این اراضی نیز محقق شود، رقم تاثیرگذاری است.

براساس این گزارش عملیات آماده سازی بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین و الحاق آنها به محدوده شهرها برای ساخت مسکن اجرا شده است. همچنین مطابق این گزارش ۳ هزار و ۸۴۶ هکتار از اراضی دستگاه‌های دولتی نیز در راستای نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است تا در سال ۱۴۰۲ به واجدان شرایط واگذار شود.

بنابر آمارهای اعلامی با احتساب زمین‌های آماده شده برای واگذاری در روستاها در مجموع زمین لازم برای ساخت بیش از سه میلیون واحد مسکونی جدید فراهم شده است.

براساس این گزارش در یکصد و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت راه و شهرسازی که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، عملیات آماده سازی بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین و الحاق آنها به محدوده شهرها برای ساخت مسکن اجرا شده است.

نوسازی بیش از یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی در سه سال آینده در برنامه دولت قرار گرفته است.

رئیس جمهور به مسئولان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد تا با همکاری همه دستگاه‌ها از جمله بانک‌ها به اجرای نهضت ملی مسکن از جمله واگذاری زمین به جوانان واجد شرایط بویژه در روستاها و شهرهای کوچک سرعت دهند تا مشوقی برای مهاجرت معکوس باشد.

ساخت مسکن ویلایی اصلی ترین برنامه در حوزه تخصیص زمین و ساخت و ساز

 فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که در حال حاضر تخصیص زمین و ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی یکی از اصلی ترین برنامه ها در حوزه ساخت مسکن به شمار می رود؛ بنابراین باید در این حوزه تمامی دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

در همین راستا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید تمامی دستگاه ها همکاری لازم را داشته باشند و تا زمانی این همکاری و همراهی وجود نداشته باشد، اجرای این طرح سرعت نمی گیرد.

براساس این گزارش طرح اجرای نهضت ملی مسکن یکی از مهم ترین برنامه های دولت است که روند اجرا و سرعت ساخت این پروژه در گرو تکمیل و الحاق اراضی دستگاه های مختلف است؛ بنابراین باید در این بخش مقاومت دستگاه ها افزایش یابد تا شاهد تکمیل هرچه سریع تر و تحویل این واحدها به متقاضیان بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: