کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی تشریح کرد
کد خبر: ۳۹۱۲۸۱
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی از مشکلات و چالش‌ها خبر داد و آبیاری صنعتی را مقرون به صرفه ندانست.

چالش‌ها و مشکلات آبیاری صنعتی

محمد حسن نخستین آصف در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز از نبود برنامه مشخص در کشاورزی انتقاد کرد و گفت: اگر مسئولان بخش کشاورزی به نوعی برنامه ریزی کنند که کشاورز در ابتدای سال بداند چه محصولی بکارد که مشکلی برای فروش نداشته و تولیدات با توجه به شرایط آب و هوایی سال، به میزان قابل توجهی بهره وری داشته باشد، مشکلات و مسائلی که در خصوص آب مطرح می‌شود به پایین‌ترین حد ممکن کاهش می‌یابد.


وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون برنامه ریزی منسجمی برای کشاورزی نداشته‌ایم گفت: در گذشته که کشاورزی سنتی وجود داشته، روند کاشت، داشت و برداشت بر مبنای همان تفکرات انجام شده، اما امروزه اراضی بزرگ به اراضی کوچک تقسیم بندی و افراد تازه کار وارد امر کشاورزی شده اند.

 

کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی با اعلام اینکه کشاورزی از حالت سنتی خارج و به حالت نیمه صنعتی وارد شده ایم گفت: بسیاری از ماشین آلات کشاورزی در داخل تولید یا از خارج وارد شده، اما هر کدام با رویکرد‌های صنعتی، مسائل و مشکلات خود را به کشاورزی سنتی تحمیل کرده‌اند.

وی از دیدار‌هایی خبر داد که با کشاورزان و باغداران داشته و با اشاره به مشکلاتی که از سوی آنان مطرح شده گفت: کشاورزان بسیاری را سراغ داریم که با شور و شوق به سوی آبیاری صنعتی آمده و فناوری جدید را در مزارع و باغ‌های خود پیاده کرده اند، اما بعد از گذشت مدتی کوتاه، آبیاری صنعتی را جمع کرده اند، زیرا صرفه اقتصادی نداشته است.

نخستین آصف با اشاره به مسائل و مشکلاتی که پس از تغییران گسترده گریبانگیر کشاورزان شده گفت: کشاورزی به روش صنعتی در دشت ها، مزارع و باغ‌های بزرگی اجرایی شد، اما به دلیل مشکلات و چالش‌های مستمر، مورد استقبال قرار نگرفت و نه تنها بازدهی خوبی نداشت، بلکه کشاورز را با مشکلات بسیاری روبرو کرد.

وی در خصوص مشکلات آبیاری تحت فشار و صنعتی گفت: مصالحی که در آبیاری صنعتی و تحت فشار به کاررفته، کیفیت مناسب را نداشته و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار بالا بوده است.

کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی از تجهیزات آبیاری بی کیفیت تولید داخل انتقاد کرد و گفت: شلنگ‌های انتقال آب به سرعت فرسوده و از بین می‌رود، آب چکان‌هایی که پای درختان نصب شده، قیمت بالا و کیفیت پایین داشته و هیچ اطمینانی به آن‌ها نیست.

وی با انتقاد از تولید تجهیزات آبیاری صنعتی در داخل گفت: قطره چکان‌های خارجی سالهاست کار می‌کند، اما قطره چکان‌های داخلی در سال دو تا سه بار تعویض میشود و کیفیت مناسب را ندارد به نوعی که یک قطره چکان آب را رها می‌کند و قطره چکان دیگری یک قطره نیز در ۲۴ ساعت رد نمی‌کنند، زیرا کیفیت ساخت قطره چکان‌ها یکدست و مناسب نیست.

نخستین آصف با انتقاد از هزینه‌های بالای ماشین آلات و تجهیزات آبیاری صنعتی گفت: در سال ۱۳۹۰ یک پمپ آب برای آبیاری با همه تشکیلات و متعلقات ۷۰۰ هزار تومان بود، اما امروز فقط برای نصب این پمپ ۵ میلیون تومان باید بپردازیم و خرید ماشین آلات صنعتی آبیاری ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌برد.

وی با اشاره به مشکلات دیگر آبیاری صنعتی گفت: نگهداری تجهیزات آبیاری نیز هزینه بر است و برای آنکه این تجهیزات که حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، به سرقت نرود، باید سه شیفت نگهبان گذاشت.

کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی با هشدار نسبت به اینکه اجرای آبیاری صنعتی فقط به این نیست که تجهیزات را خریداری، نصب و استفاده کنیم گفت: می‌بینیم که استفاده از تجهیزات آبیاری صنعتی چه محدودیت‌ها و مشکلات خاص خودش را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این تجهیزات برای زمین‌های بزرگ به کار گرفته شود، شاید توجیه اقتصادی داشته باشد گفت: مکانیزه کردن آبیاری برای زمین‌های کوچک به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و همین امر باعث می‌شود که کشاورزان به سوی باغداری و کشاورزی صنعتی نروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: