کد خبر: ۳۹۲۰۶۱
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
0

یکی از وسایلی که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود و کارایی بالایی دارد، آکومولاتور نام دارد. این دستگاه انرژی پمپ را در خود ذخیره می‌کند و هر زمان که لازم باشد می‌توان از آن استفاده کرد. این وسیله در دستگاه‌های مختلف سبب ممانعت از ورود مایع به کمپرسور می‌شود. به‌طورکلی کاربرد‌های بسیاری از این وسیله را می‌توان نام برد که در انواع گوناگون عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند.

در ادامه ما سعی داریم توضیحاتی بیشتر دربارهٔ این وسیله خدمت شما ارائه کنیم و با معرفی انواع و کاربرد‌های آن، به بررسی دقیق‌تری از Accumulators بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با آکومولاتور

انباره، مخزن جمع‌کننده و... از نام‌های دیگر این دستگاه هستند. به‌طورکلی این مخزن جمع‌کننده، قابلیت جداسازی مایع از گاز را دارد و در سیستم‌های هیدرولیکی و صنایع بسیاری از آن استفاده می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، این وسیله قدرت ذخیره‌سازی انرژی پمپ دستگاه را دارد، به همین خاطر با وجود چنین وسیله‌ای می‌توان از پمپ‌هایی با اندازهٔ کوچک هم بهره برد. این وسیله اجازهٔ ورود مایع به کمپرسور را نمی‌دهد و مانع از آسیب رسیدن به سیستم می‌شود.

انواع مخزن جمع‌کننده یا Accumulators

Accumulator را در دستگاه‌ها و صنایع برای این مورد استفاده قرار می‌دهند که انرژی را ذخیره کند. درواقع می‌توان گفت که این وسیله مانند باتری‌هایی که قابلیت شارژ مجدد دارند عمل می‌کند. این وسیله باید بتواند مایع یا همان روغن لازم را با میزان معین فشار در اختیار سیستم قرار دهد. این مخزن ذخیره‌کننده دارای چند نوع مختلف مانند انواع گازی، هیدرولیک صنعتی و هیدروپنوماتیک است.

همان‌طور که گفتیم، در این وسیله، جداکردن گاز از مایع امکان‌پذیر است و برای این کار دو قسمت جدا قرارداده‌اند که با استفاده از یک جدا‌کننده مرز میان آن را مشخص کرده‌اند. این مرزی که مابین بخش‌های جداشده قرار دارد، از سه جنس مختلف ساخته شده‌است. در ادامه به شرح این سه مورد خواهیم پرداخت:

۱. آکومولاتور پیستونی

این نوع از Accumulator از بخش‌های مختلفی ساخته شده‌است. پیستون، سیلندرو رینگ آب‌بند ازجمله بخش‌های این دستگاه هستند. پیستون بین محفظه‌ای که برای روغن و گاز وجود دارد قرار گرفته‌است و این دو بخش را از هم جدا می‌کند. بهتر است دربارهٔ این نوع از مخزن ذخیره‌کننده بدانید که تولید آن هزینهٔ زیادی به همراه دارد و این یکی از معایب این وسیله به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر هزینهٔ زیاد تولید، یکی دیگر از مشکلات آن می‌توان به محدود بودن در ابعاد این وسیله اشاره کرد. از آنجا که ممکن است گاهی نواقصی در بخش‌های این دستگاه به‌وجود آید، باید هرچند مدت یک بار آن را سرویس کنید و اشکالات را رفع نمایید.

۲. آکومولاتور دیافراگمی

یکی دیگر از انواع Accumulator آکومولاتور دیافراگمی است. در این نوع واسطه میان محفظهٔ گاز و مایع، از دیافراگم لاستیکی تشکیل می‌شود. کارکرد این نوع وسیله به این صورت است که هنگام بیشتر شدن فشار مربوط به روغن دیافراگم بین محفظه‌ها جابه‌جا می‌شود و این جابه‌جایی به علت بالارفتن فشار روغن، موجب افزایش فشار گاز می‌شود. زمانی که فشار گاز بیشتر شود، از مقدار آن هم کاسته خواهد شد. به این صورت این دستگاه انرژی را در خود ذخیره می‌کند.

در این نوع وسیله وزن آن در مقایسه با حجم بسیار کم‌تر است و همین امر موجب شده‌است در ساخت وسایل مختلفی مانند هواپیما‌ها آن را به‌کار گیرند.

۳. آکومولاتور تیوپی یا کیسه‌ای

همان‌طور که گفتیم، در انواع مختلف این دستگاه برای جداسازی محفظه از واسطه‌هایی با جنس متفاوت استفاده شده‌است. آکومولاتور تیوپی هم نوعی دیگر از این وسیله محسوب می‌شود که جنس بخش جدا‌کنندهٔ آن از کیسه‌ای پلاستیکی است. با باز شدن کیسهٔ پلاستیکی، روغن به داخل دستگاه وارد نمی‌شود و مسیر آن مسدود خواهد شد. محفظهٔ مابین مایع و گاز در این نوع از مخزن ذخیره‌کننده یا همان Accumulator کاملاً آب‌بندی شده‌است.

کاربرد دستگاه Accumulator

اگر دقت کرده باشید تا اینجا دربارهٔ کاربرد‌های بسیاری که این وسیله در صنایع و سیستم‌های دیگر دارد اشاره‌ای داشتیم. در زیر ما چند کاربرد مهم این وسیله را بیان می‌کنیم:

  • ذخیره‌سازی انرژی:

یکی از کارایی‌های این وسیله که به آن هم اشاره کردیم، توانایی آن در ذخیرهٔ انرژی است. حتی اگر در سیستم پمپ کوچکی ب‌کار رفته باشد، با انرژی‌ای که این دستگاه ذخیره می‌کند، می‌توان کار را پیش برد.

  • کاهش اثرات پالس:

برای این‌که بتوان از سیستم‌های هیدرولیکی استفاده کرد، باید نیرو و انرژی لازم را از طریق پمپ‌ها برای آن به‌وجود آورد. اغلب پمپ‌ها برای این‌که انرژی موردنیاز را مهیا کنند، به‌صورت ضربه‌ای عمل خواهند کرد. گاهی این پمپ‌ها به خاطر ایجاد ضربات (پالس) موجب آسیب به سیستم می‌شوند که در این مواقع می‌توان از آکومولاتور‌ها برای به حداقل رساندن اثرات فشار و پالس‌های ایجادشده کمک گرفت.

  • افزایش کارایی پمپ:

ذخیرهٔ انرژی یکی از کاربرد‌های آکومولاتور است که می‌تواند در مواقع مختلف کارایی پمپ را بهبود ببخشد. گاهی مواقع از پمپ استفاده‌ای نمی‌شود و انرژی آن در این دستگاه ذخیره خواهد شد. با این کار Accumulator در موقعیت‌های ضروری که سیستم به انرژی نیاز دارد، این انرژی ذخیره‌شده را در سیستم آزاد می‌کند.

یکی از مزایای این ویژگی مخزن ذخیره‌کننده، این است که می‌توانند در سیستم‌های مختلف از پمپ‌های کوچک بهره ببرند که این برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

مزایای استفاده از Accumulator

این وسیله به‌خاطر داشتن مزایای بسیار، توانسته است به‌عنوان یک وسیلهٔ پرکاربرد با کارایی بالا شناخته شود. در ادامه چند مزیت این دستگاه را نام می‌بریم:

  • با استفاده از این دستگاه گرمای کم‌تری تولید می‌شود.
  • به دلیل ذخیره‌سازی انرژی در آن، امکان بهره‌مندی از پمپ‌های کوچک هم وجود دارد.
  • در مواقع لازم، انرژی را به‌سرعت در اختیار سیستم قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

آکومولاتور ازجمله وسایلی است که به دلیل ویژگی‌های مناسب وبرخورداری از مزایای زیاد، در سیستم‌های هیدرولیکی و صنایع کاربرد دارد. در این مطلب ما تلاش کردیم اطلاعاتی دربارهٔ این وسیله در اختیار شما قرار دهیم و علاوه‌بر معرفی Accumulator، شما را با مزایا و کاربرد‌های آن نیز آشنا کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: