کد خبر: ۳۹۲۱۱۶
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
0
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به محاصره منطقه کوهستانی قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان خواستار منع ارسال اسلحه کشنده به این کشور شد.

درخواست سنای آمریکا برای منع ارسال تسلیحات به جمهوری آذربایجان

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از وزارت بازرگانی خواست به دلیل نگرانی‌های حقوق بشری و وقوع «جنایت» علیه ارمنستان، هرگونه صادرات تسلیحات آمریکایی به آذربایجان را ممنوع کند.

منندز گفت به اطلاع او رسیده که وزارت بازرگانی ممکن است مجوزی را صادر کند که اجازه می‌دهد تفنگ‌های آمریکایی، از جمله تفنگ‌های نیمه اتوماتیک تهاجمی یا تک تیرانداز به آذربایجان صادر شوند. او از این وزارتخانه خواسته است که صادرات «سلاح‌های کشنده از هر نوع» را ممنوع کند.

این سناتور آمریکایی در سخنان خود گفت: «صادرات سلاح به یک کشور مستبد که علیه همسایه خود جنگ می‌کند، جمعیت آسیب پذیر را محاصره می‌کند و مرتکب نقض گسترده حقوق بشر در داخل کشور می‌شود، با تعهد دولت به دموکراسی و حقوق بشر سازگار نیست».

منندز اشاره کرد: اظهارات موثقی درباره جنایاتی که آذربایجان سال‌ها علیه مردم ارمنستان مرتکب شده وجود دارد که به خوبی مستند شده است؛ از جمله جنگ سال ۲۰۲۰ در منطقه مورد مناقشه قره باغ که نزدیک به ۱۰۰ هزار ارمنی را آواره کرد و منجر به مرگ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر شد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا آمریکا با اشاره به گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ در این خصوص ادامه داد که این اقدامات بخشی از یک الگوی گسترده‌تر جنایات آذربایجان علیه ارامنه بود که برای مثال با «گزارش‌های موثق» در مورد «قتل، شکنجه و سایر رفتار‌های غیرقانونی با ارامنه» در طول جنگ و بعد از آن انجام می‌شد.

منندز گفت که اخیراً، آذربایجان تنها جاده‌ای که قره باغ را به ارمنستان متصل می‌کند، مسدود کرده است؛ اقدامی که می‌تواند در نهایت منجر به ایجاد قحطی شود؛ بنابراین اگر وزارت بازرگانی واقعاً در نظر دارد مجوز صادرات تسلیحات برای آذربایجان را تأیید کند، باید تضمین دهد این تسلیحات برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه ارامنه استفاده نخواهند شد.

گفتنی است، فعالان جمهوری آذربایجان که ادعا می‌کنند فعال محیط زیست هستند، از دسامبر سال گذشته گذرگاه اصلی کوهستانی را که منطقه قره باغ را به ارمنستان وصل می‌کند بسته اند. ارمنستان می‌گوید این اقدام در واقع تلاش جمهوری آذربایجان برای بی ثبات کردن این منطقه است. بسته شدن گذرگاه اصلی کوهستانی در قره باغ موجب خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها و کمبود دارو در این منطقه شده و ادامه زندگی را برای ساکنین منطقه بسیار دشوار کرده است.

وزیر خارجه آمریکا ابتدای این ماه با رئیس جمهور آذربایجان به صورت تلفنی گفتگو کرد و خواستار کاهش تنش در قره باغ شد. از سوی دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از رئیس‌جمهور روسیه خواسته به عنوان حافظ صلح به این مسئله ورود کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: