April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۰۵۴
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
در صورتی که بانک مرکزی موفق به مهار جهش‌های قیمت دلار شود، قیمت طلا و سکه نیز کاهش می‌یابد.

پیش بینی قیمت طلا در هفته آینده/ قیمت سکه در مرز روانی

فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز شد. فروش ربع سکه نیز در بورس متوقف شد تا هفته آینده پا به مرکز مبادله طلا و ارز بگذارد. قیمت طلا و سکه دیروز کاهش داشت. هر چند در ابتدای معاملات امروز قیمت طلا افزایش داشت و سکه ارزان شد، اما این روند در ادامه در هر دو بازار کاهشی بود.

دیروز کاهش قیمت سکه نتوانست سکه امامی را از کانال ۲۹ میلیون تومانی خارج کند و هر مثقال طلا همچنان بالای کانال ۱۰ میلیون تومانی معامله شد. روز گذشته مرکز مبادله ارز و طلا هم راه‌اندازی شد؛ برخی از معامله‌گران دست از معامله کشیدند و فعلا بازار در حالت انتظاری قرار دارد.

تحلیلگران بازار معتقدند اگر این مرکز بتواند تمام نیاز‌های بازار را پاسخ دهد در طولانی‌مدت کارایی خواهد داشت؛ اما اگر محدودیت داشته باشد فقط منجر به اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت خواهد شد و درمان نیست. بازارساز فعلا ابزار کنترلی جدی در دست ندارد و تاثیرپذیری بازار ارز، طلا و سکه از مرکز مبادله ارز و طلا به عملکرد آن در روز‌های آینده بستگی دارد.


در شرایط فعلی در صورتی که قیمت دلار با نسخه جدید در کوتاه‌مدت درمان شود با توجه به حباب سکه، احتمال اصلاح قیمت سکه وجود خواهد داشت. این در حالی است که برخی از تحلیلگران فنی انتظار دارند قیمت سکه نزدیک مرز ۳۰ میلیون تومانی به مرور اصلاح شود و فلز گرانبهای داخلی حداقل بخشی از افزایش ارزش هفته‌های اخیر را از دست دهد.


سکه بهار رکورددار کاهش قیمت

برزو حق‌شناس با اشاره به تاثیرپذیری بازار فلز زرد در داخل کشور از انس جهانی طلا و دلار، گفت: «در حال حاضر قیمت طلا و سکه از قیمت دلار تبعیت می‌کند و متاثر از اقدامات اخیر بانک مرکزی، اندکی کاهش قیمت داشته است.»

وی ابراز عقیده کرد: «دلار بازدهی بیشتری از طلا دارد، اما از این به بعد اهرم انس نیز بر قیمت فلز زرد اثر دارد. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، انس جهانی طلا در ماه‌های آینده روند صعودی دارد و شاید بازدهی طلا در سال جدید بیشتر باشد.»

گفتنی است انس جهانی طلا امروز کاهش داشت و با قیمت ۱۸۳۶ دلار معامله شد.


افزایش قیمت طلا در بازار تهران

در بازار داخلی ایران قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار طبق سایت اتحادیه طلا تکان نخورد و حتی به دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

 

کاهش ۶۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

قیمت سکه که روز دوشنبه با سرعت زیادی تا یک قدمی ۳۰ میلیون تومان رسیده بود، روز سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ تا ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت تا فلز گرانبهای داخلی ریزش قابل توجهی را ثبت کند.

کاهش مشروط قیمت طلا و سکه

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در همین رابطه گفت: نوسانات شدید قیمت دلار و ارز در هفته‌های اخیر عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار ایران بوده است.


وی در مورد اینکه طبیعتا نوسانات قیمت دلار بر بازار طلا و سکه اثرگذار است، ادامه داد: بانک مرکزی در حالی اقدام به راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز کرده که تنها اگر این موضوع ادامه دار باشد می‌تواند قیمت طلا و سکه را تعدیل کند؛ آن هم به صورت محدود.


مقصر اصلی سکه ۳۰ میلیونی

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه عامل دوم افزایش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر، افزایش قیمت اونس جهانی است، گفت: اونس جهانی در این یکی، دو روزه تغییراتی داشته و حتی به ۱۸۴۵ دلار رسیده و این موضوع می‌تواند بر قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد.

محمدولی ادامه داد: البته باید توجه کنیم تاثیری که دلار ۵۰ هزار تومانی در قیمت طلا و سکه دارد افزون بر قیمت اونس جهانی است. امیدواریم مسیری که مسئولان اقتصادی در بانک مرکزی پیش گرفته اند عملیاتی شده و ادامه دار باشد تا شاهد تاثیر آن بر قیمت طلا و سکه و دلار و ارز باشیم.


سکه باز هم تاریخ سازی می‌کند؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: انتظار ما این است که وعده‌های مسئولان عملیاتی شود و شاهد عمل به تعهدات مسئولان باشیم، زیرا اگر عکس آن عمل شود بازار طلا و سکه شاهد تغییرات دیگری خواهد بود.


محمدولی با اشاره به اینکه عرضه سکه در بورس و هر بازار دیگری اعم از مرکز مبادله طلا و ارز تنها اگر ادامه دار باشد می‌تواند تاثیراتی در بحث قیمت داشته باشد، گفت: این بازار اگر با قدرت کار کند می‌تواند قیمت‌ها را تا حدود کمی کاهشی کند، اما اگر این مسیر یکی دو روز ادامه دار باشد و بعد قطع شود، طبیعتا قیمت طلا و سکه نمی‌تواند در مسیری که می‌خواهند حرکت کند.


چرا بازار سکه، سکه شد؟

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران  با اشاره بر اینکه مهم‌ترین عامل موثر در سکه ۳۰ میلیون تومانی چیست؟ گفت: فعال‌ترین متغیر و عمده‌ترین عامل موثر بر قیمت سکه و طلا قیمت دلار و ارز است. اگر مسئولان اقتصادی کشور بتوانند قیمت دلار را کاهشی کنند بی تردید قیمت طلا و سکه هم تغییراتی می‌کند در غیر این صورت شاهد افزایش قیمت طلا و سکه خواهیم بود.

به گفته این کارشناس بازار طلا و سکه، گاهی قیمت ربع سکه در بورس، بالاتر از قیمت بازار مبادله می‌شد که این‌ها می‌تواند به ضرر قیمت بازار باشد و مانع کاهش قیمت سکه شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: