April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۰۹۸
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
0
دادگاه بین المللی لاهه به جمهوری آذربایجان دستور داد که رفت و آمد آزادانه به قره باغ کوهستانی را تضمین کند.

رای دادگاه لاهه علیه جمهوری آذربایجان برای بازگشایی گذرگاه لاچین

دادگاه بین المللی لاهه روز چهارشنبه به جمهوری آذربایجان دستور داد تا از رفت و آمد آزادانه از طریق کریدور لاچین به و از منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی به عنوان گامی میانی در مناقشات حقوقی جاری با کشور همسایه یعنی ارمنستان اطمینان حاصل کند.

به گزارش رویترز، کریدور لاچین، تنها مسیر زمینی که ارمنستان به طور مستقیم به قره باغ کوهستانی دسترسی دارد، از ۱۲ دسامبر مسدود شده است.

ارمنستان ماه گذشته به قضات دادگاه بین المللی، که رسماً به عنوان دیوان بین المللی دادگستری شناخته می‌شود، گفت که محاصره جمهوری آذربایجان برای "پاکسازی قومی" طراحی شده است. ادعایی که باکو آن را رد کرد.

وزارت خارجه ارمنستان از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرد و از جامعه بین المللی خواست تا اطمینان حاصل کند که جمهوری آذربایجان بلافاصله این حکم را اجرا می‌کند.

در بیانیه‌ای از سوی ارمنستان آمده است: «ارمنستان از نزدیک اوضاع را رصد خواهد کرد و دادگاه را از هرگونه تخلف از سوی جمهوری آذربایجان مطلع خواهد کرد.»

قره باغ کوهستانی در سطح بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، اما ۱۲۰۰۰۰ نفر جمعیت آن عمدتاً ارمنی هستند و در اولین جنگ از چندین جنگ در اوایل دهه ۱۹۹۰ از باکو جدا شد.

دادگاه روز چهارشنبه گفت مسدود بودن این مسیر باعث «کمبود مواد غذایی، دارو و سایر لوازم پزشکی نجات‌دهنده» و محروم کردن ارامنه در قره باغ کوهستانی از مراقبت‌های پزشکی حیاتی شده است. از این رو به جمهوری آذربایجان دستور داد تا «تمامی اقداماتی را که در اختیار دارد برای اطمینان از حرکت بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله در طول کریدور لاچین در هر دو جهت انجام دهد».

جمهوری آذربایجان هرگونه محاصره را رد کرده و وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که "به حمایت از حقوق همه مردم تحت قوانین بین المللی ادامه خواهد داد و ارمنستان را به دلیل نقض شدید و تاریخی حقوق بشر پاسخگو خواهد کرد. "

دادگاه جهانی لاهه دادگاه سازمان ملل برای حل و فصل اختلافات بین کشور‌هاست. احکام آن لازم الاجراست، اما ضمانت اجرایی مستقیمی برای اجرای آن ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: