کد خبر: ۳۹۳۱۳۰
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
شب گذشته سرفصل‌های ۶۳ گانه مصارف ارزی- خدماتی (غیربازرگانی) با جزئیات در مرکز مبادله ارز و طلای ایران منتشر شد.

برای چه مصارفی می توانیم ارز خدماتی دریافت کنیم؟

پس از راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران که دو تالار دارد شب گذشته این مرکز ۶۳ سرفصل مصارف ارزی- خدماتی (غیربازرگانی) را منتشر کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرفصل‌های هزینه معالجه یا درمان، ارز ماموریت، ارز دانشجویان بورسیه و غیربورسیه، فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی حق عضویت و ثبت‌نام در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و محافل علمی، هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارج از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی و سایر هزینه‌های حقوقی، اصل سود و تمامی عواید حاصل از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، هزینه کمیته ملی، المپیک یا پارالمپیک و فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، هزینه دفاتر و مدارس خارج از کشور، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه آزمایش‌های علمی و فنی، حق بیمه هواپیما و کشتی ایرانی، ارز مسافرتی هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، هزینه اعزام زائران، هزینه حقوق و مزایای کارکنان خارجی شاغل در ایران و ... اشاره کرد.

البته که هر کدام از این سر فصل‌ها نکات و جزئیات خاص خود را دارند.

به طور مثال، ارز دانشجویان بورسیه به ترتیب با تایید دستگاه‌های ذی‌ربط و وزارتخانه‌های بهداشت یا علوم بوده که می‌تواند برای هر ماه اقامت ۱۵۰۰ یورو و برای همسر و فرزند هر کدام ۵۰۰ یورو ماهیانه دریافت کنند، اما دانشجویان غیربورسیه ضمن نیاز به گذراندن مراحل مشابه برای مقاطع لیسانس و بالاتر شهریه تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال دریافت می‌کنند و برای اقامت هر ماه ۱۵۰۰ یورو و برای همسر و فرزند هر کدام ۵۰۰ یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.

ارز مسافری نیز به دو بخش تقسیم شده است ارز مسافرتی برای مسافران هوایی ۵۰۰ یورو یا معادل آن با سایر ارز‌ها و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو تعیین شده است که البته این مسافران باید مدارک مورد نیاز خود را داشته باشند تا بتوانند در گیت‌های خروجی ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

یکی دیگر از موارد ارز مورد نیاز رانندگان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت است که پس از تایید‌های لازم از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران و تایید شدن گذرنامه یا دفترچه خروج راننده برای سفر بعدی می‌توانند ۴۵۰۰ یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.

مورد دیگر هزینه معالجه و یا درمان بیماران است که در دو بخش حداکثر تا سقف ۱۰ هزار یورو به نرخ بازار مبادله و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تقسیم شده است که بیماران عادی با تایید معاونت درمان وزارت بهداشت پس از اخذ اسناد لازم می‌تواند حداکثر تا ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها دریافت کند و بیماران عادی با تایید شورای عالی پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت و جانبازان با تایید شورای عالی پزشکی بنیاد شهید و امور ایثار ایران پس از اخذ اسناد بیش از ۱۰ هزار یورو می‌توانند ارز دریافت کنند.

برخی دیگر از مصارف ارزی تعیین شده در سرفصل ارز‌های خدماتی (غیربازرگانی) سقف ندارد یا این که مشروط به تعیین میزان آن در صورتحساب یا دیگر شرایط مانند پیش‌فاکتور و ... است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: