کد خبر: ۳۹۳۱۷۸
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
0

یکی از پرکاربردترین ورق ها در صنایع فولاد، ورق سیاه است. این مدل از ورق ها به دلیل ویژگی های مثبت خود در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.  همچنین برای تولید ورق سیاه، استانداردهای مختلفی وجود دارد. قیمت ورق سیاه می تواند بسته به فاکتورهای بسیار مختلفی در بازارهای داخلی و خارجی تغییر پیدا کند. به دلیل گستردگی کاربرد ورق سیاه، اطلاع از قیمت دقیق آن، اهمیت بالایی پیدا کرده است. ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص ورق سیاه صحبت کنیم.

همه چیز در مورد ورق سیاه از تولید تا مصرف

از جمله مهمترین و پرکاربردترین نوع محصولات فولادی، ورق های سیاه هستند. این ورق ها همچنین با عنوان ورق نورد گرم نیز شناخته می شوند. دلیل این نامگذاری، نوع فرایند جهت تولید ورق سیاه است. ورق های سیاه توسط فرایند نورد گرم و در دماهای بسیار بالا، 930 درجه سانتی گراد تولید می شوند. برای ساخت ورق سیاه، نیاز است تا این تجهیزات را تحت عملیات نورد فشاری قرار داد. در این فرایند، سطح خارجی این ورق ها، حالتی کدر پیدا خواهد کرد.

ورق پرکاربرد در صنایع فولاد

برای آشنایی هرچه بیشتر با ورق های سیاه، بیایید نگاهی به مراحل تولید این مدل از ورق ها بیندازید:

  • مرحله ذوب

اولین مرحله تولید ورق سیاه، مرحله ذوب است. در این مرحله، فولاد تحت دماهای بسیار بالا ذوب شده و به شمش بدل می شود. حال با اعمال فشار، آن را به شکل مسطح تغییر می دهند. برای اجرای این مرحله جهت تولید ورق سیاه، نیاز به کوره پیش گرم وجود دارد.

  • مرحله ریخته گری

حال فولاد درون بوته ریخته خواهد شد. در این مرحله، فولاد ذوب شده و مایع، سرد خواهد شد.

  • مرحله پوسته زدایی

هر آن ممکن است در یکی از مراحل تولید ورق سیاه، سطح فولاد آلوده شود. از این رو برای تمیز کردن آن نیاز است تا به کمک مواد شیمیایی مخصوص، مرحله پوسته زدایی انجام شود.

  • مرحله نورد و آنیل

در این مرحله برای ساخت ورق سیاه، فولاد را از میان غلطک های مخصوصی عبور می دهند. از این رو ضخامت فولاد، کم و کمتر خواهد شد. حرکت فولاد از میان غلطک ها موجب سخت شدن آن می شود.

  • مرحله خنک کاری

حال ورق سیاه نیاز به خنک شدن دارد. بسته به این که چه مشخصاتی از ورق سیاه انتظار می رود، نوع و زمان خنک کاری می تواند متغییر باشد.

  • مرحله کلاف پیچ

حال ورق سیاه تولید شده را به شکل کلاف در می آورند. بدین صورت، حمل و جا به جایی آن تغییر پیدا می کند.

اکنون ورق سیاه، آماده ارسال خواهد بود. بسته به کاربرد ورق سیاه، می توان آن را مورد مصرف قرار داد.

قیمت ورق سیاه در بازار ایران و جهان

قیمت ورق سیاه یکی از اصلی ترین نکاتی است که پیش از تهیه این محصولات باید به آن توجه شود. با توجه به کاربرد گسترده این محصولات، قیمت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. با این وجود، باید اشاره کرد که قیمت ورق سیاه می تواند نوسانات گسترده ای را تجربه کند. دلیل این امر نیز، تغییر قیمت جهانی فولاد است. هرچه که قیمت جهانی فولاد افزایش و یا کاهش پیدا کند، قیمت ورق سیاه نیز دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.

با این وجود، عوامل زیادی بر قیمت ورق سیاه تاثیرگذار خواهند بود. از جمله مهمترین این عوامل عبارت اند از:

  • نوع ورق سیاه

ورق سیاه در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شود. بسته به اینکه نوع ورق سیاه چیست، قیمت آن هم دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.

  • مشخصات ورق سیاه

استانداردهایی که در ساخت ورق سیاه پیاده سازی شده باشد، مستقیما بر مشخصات ورق سیاه تاثیر می گذارند. هر چه که ورق سیاه کیفیت بهتری داشته باشد، کاربرد بیشتری نیز پیدا می کند. از سوی دیگر، قیمت آن هم بیشتر خواهد شد. البته که وزن، سایز و ابعاد ورق سیاه نیز به صورت مستقیم بر قیمت این محصولات تاثیر می گذارند.

  • بازار ارز

از آن جایی که بخش قابل توجهی از مواد اولیه جهت ساخت ورق سیاه از خارج از کشور وارد می شود، طبیعی خواهد بود که نوسانات بازار ارز بر قیمت آن تاثیر گذار باشند.

به تمامی این موارد، هزینه های حمل و نقل، هزینه های سوخت، انبارداری، روش های تولید و ... را هم اضافه کنید. بدین صورت متوجه خواهید شد که چرا قیمت ورق سیاه، تا به این اندازه تغییر پیدا می کند. با توجه به قیمت لحظه ای ورق سیاه، لازم است تا یک مرجع مطمئن جهت اطلاع از قیمت این محصولات پیدا کنید.

ورق پرکاربرد در صنایع فولاد

کاربرد حیاتی ورق سیاه در صنعت فولاد

ورق سیاه به وفور در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این ورق می توان برای ساخت لوازم و تجهیزات فولادی متنوعی استفاده کرد. با توجه به گستردگی کاربرد ورق سیاه، می توان دلیل محبوبیت بیش از اندازه آن را متوجه شد. از جمله کاربردهای حیاتی ورق سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت پروفیل های آهن باز

از ورق های سیاه جهت تولید پروفیل های بزا استفاده می کنند. پروفیل باز خود در فرایند ساخت میلگرد، تسمه، ناودانی، تیرآهن و ... کاربرد دارد.

  • ساخت پروفیل های بسته

از دیگر کاربرد ورق سیاه می توان به قابلیت استفاده جهت تولید پروفیل های بسته اشاره کرد. از مهمترین پروفیل های بسته می توان به درب و پنجره، لوله و قوطی، پروفیل های UPVC و ... اشاره داشت.

  • پروفیل های Z

پروفیل های Z نقش مهمی در ساخت سقف سوله های ساختمانی و صنعتی را دارند. از ورق سیاه می توان جهت تولید این مدل از پروفیل ها کمک گرفت.

  • ساخت انواع ریل

در کنار تمام کاربردهای گفته شده به عنوان کاربرد ورق سیاه، باید به قابلیت استفاده از این محصولات در ساخت انواع ریل ها اشاره کرد. از ورق سیاه می توان جهت تولید ریل جرثقیلی، ریل معدنی، ریل راه آهن و ... استفاده کرد. اما کاربرد ورق سیاه، به همین موارد ختم نمی شود. نگاهی به موارد زیر بیاندازید تا متوجه شوید که چرا ورق سیاه تا به این اندازه در صنعت فولاد، اهمیت پیدا کرده است. از ورق سیاه تجارت گرام می توان برای تولید موارد زیر استفاده کرد:

  • ساخت سد
  • ساخت پل
  • ساخت انواع تانکر
  • ساخت مخازن نفتی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنعت خودرو
  • ساخت آبگرمکن
  • ساخت تجهیزات کشاورزی
  • صنعت کشتی سازی
  • صنایع فلزی سنگین
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: